بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

نارسایی قلبی حاد و بررسی علت، علائم و روش های درمان آن

نارسایی قلبی اصطلاحی است که وقتی قلب نمی تواند بطور موثری عمل تلمبه کردن خون را انجام دهد گفته می شود. در نارسایی قلبی حاد این وضعیت به طور ناگهانی ایجاد شده و اغلب به دنبال یک سکته قلبی شدید ایجاد می گردد. در اکثر موارد فقط سمت چپ قلب، خون حاوی اکسیژن فراوان را مستقیماً از ریه ها گرفته و آن را به سایر قسمت های بدن تلمبه می کند.


علل ایجاد نارسایی قلبی حاد

نارسایی قلبی حاد چیست ؟
اگر نارسایی قلبی حاد ایجاد شود، خونی که از ریه ها باید به قلب برود به خوبی نمی تواند این کار را بکند و مقدار آن در رگ هایی که آن را به قلب می رسانند بیشتر می گردد. سپس فشار برگشتی که در این رگ ها ایجاد می شود باعث می گردد که در ریه ها مایع جمع شود. این تجمع مایعات در ریه ها که به اصطلاحاً خیز یا ادم ریوی گفته می شود اگر به سرعت درمان نشود تهدید کننده حیات می باشد. این مشکل حاد قلبی ممکن است در افرادی که دچار بلوک قلبی کامل و یا بیمارانی که دچار نارسایی قلبی مزمن هستند، در صورتی که قلب آنها تحت فشار قرار داشته باشد رخ دهد. برای مثال، یک عفونت شدید مثل ذات الریه ممکن است فشار وارد بر قلب را افزایش داده و منجر به نارسایی قلبی حاد شود. اما علت شایع دیگر بروز این مشکل حاد، یک سکته قلبی شدید می باشد که باعث صدمه زدن به قسمت بزرگی از عضله قلب شده است. نارسایی قلبی حاد ممکن است همچنین بر اثر بروز یک عفونت حاد در یک دریچه قلب ایجاد شود.
نارسایی قلبی حاد در سمت راست قلب به ندرت دیده می شود و معمولاً به علت انسداد شریان ریوی بر اثر وجود یک لخته خون ایجاد می گردد.

علائم نارسایی قلبی حاد

علائم نارسایی قلبی حاد معمولاً به طور سریع رخ داده و عبارتند از :

  • تنگی نفس شدید
  • خس خس سینه
  • سرفه همراه با خلط کف آلود صورتی رنگ
  • رنگ پریدگی پوست و عرق ریزش

اگر نارسایی قلبی حاد بر اثر سکته قلبی ایجاد شده باشد، ممکن است علائم دیگری مثل درد سینه شدید و طولانی مدت و نیز احساس اضطراب هم دیده شود. اگر نارسایی قلبی بر اثر یک آمبولی ریوی ایجاد شود ممکن است سرفه همراه با خون هم دیده شود و درد سینه شدید که با نفس کشیدن بدتر می گردد هم رخ دهد. اگر این مشکل درمان نگردد، می تواند بطور خطرناکی باعث پایین آمدن فشار خون شده که این وضعیت ممکن است مرگبار باشد.

نارسایی قلبی حاد ممکن است در افرادی که دچار بلوک قلبی کامل و یا بیمارانی که دچار نارسایی قلبی مزمن هستند در صورتی که قلب تحت فشار قرار داشته باشد رخ دهد.

نحوه درمان نارسایی قلبی حاد

درمان نارسایی قلبی حاد
نارسایی قلبی حاد یک فوریت و اورژانس پزشکی می باشد و نیاز به درمان سریع در بیمارستان دارد. بیمار در وضعیت نشسته درمان می شود و ممکن است از طریق یک ماسک به او اکسیژن رسانده شود و داروهای ادرارآور ( دیورتیک) از طریق ورید به او تزریق شود تا باعث کاهش مایعات درون ریه او شود. برای ارزیابی عملکرد قلب و جستجو برای علت ایجاد نارسایی قلبی ممکن است اقدام به گرفتن نوار قلبی و اکوکاردیوگرافی شود. برای تایید وجود مایع در ریه ها اقدام به گرفتن یک عکس رادیوگرافی از ریه ها می کنند. هنگامی که علائم شما تحت کنترل قرار گرفته باشند، ممکن است لازم باشد که یک آنژیوگرافی کرونری انجام دهید تا وجود انسداد در شریان های کرونری که به عضله قلب خونرسانی می کنند، مشخص گردد.
درمان طولانی مدت با تمرکز بر علت زمینه ای نارسایی قلبی حاد انجام می شود. وقتی نارسایی قلبی را نتوان درمان نمود، از داروهایی مثل داروهای مهار کننده ACE و داروهای دیگوکسین ممکن است استفاده شود تا از عود این وضعیت جلوگیری شده و بدتر شدن عملکرد قلب، کند گردد. با این حال با وجود این درمان ها، بیماری نارسایی قلبی ممکن است پیشرفت نموده و در نتیجه مرگبار باشد.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا