بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

آنژین قلبی چیست ؟ آیا این درد نشانه ی خطرناکی است؟

درد سینه که منشاء آن عضلات قلب می باشد و در حین فعالیت ایجاد شده و با استراحت از بین می رود را اصطلاحاً آنژین قلبی می نامند. دردی که ایجاد می شود بخاطر عدم خونرسانی کافی به عضله قلب می باشد. آنژین قلبی هم در مرد ها و هم در زن ها ایجاد می شود اما میزان شیوع آن در خانم های زیر 60 سال بسیار کمتر می باشد زیرا هورمون های استروژن آنها بعد از یائسگی از بین می رود و خطر آنژین در آنها افزایش می یابد.


علل ایجاد آنژین قلبی

علت آنژین قلبی
شایع ترین علت ایجاد آنژین قلبی، بیماری شریان کرونری می باشد که در این بیماری، شریان هایی که به عضله قلب خونرسانی می کنند باریک و تنگ می گردند. این باریک شدن معمولاً بر اثر رسوب چربی ها در دیواره داخلی شریان بروز می کند. در چنین مواردی ممکن است خونی که از داخل شریان عبور می کند برای قلب در حال استراحت کافی باشد اما هنگامی که فعالیت بدنی انجام می شود و قلب تند تر می خواهد کار کند این مقدار خونرسانی برای آن کافی نمی باشد.
اگر به اندازه کافی خون حاوی اکسیژن به قلب نرسد، عضله قلب دچار کمبود اکسیژن شده و باعث می شود که مواد سمی در عضله قلب جمع شوند و باعث انقباض و درد شود. افرادی که کلسترول خون آنها بالا می باشد، دچار فشار خون بالا و یا مبتلا به بیماری دیابت هستند احتمال زیادی دارد که دچار تصلب شرایین و آنژین قلبی شوند. داشتن یک خویشاوند نزدیک که دچار این بیماری می باشد و نیز استعمال دخانیات می توانند باعث شوند که احتمال بروز آنژین قلبی در این افراد بیشتر شود.

علائم آنژین قلبی

علائم آنژین قلبی
درد سینه در آنژین قلبی از خفیف تا شدید متغیر می باشد. این درد معمولاً در حین فعالیت بدنی شروع شده و بعد از یک استراحت کوتاه از بین می رود. ویژگی های آنژین قلبی عبارتند از :
  • یک احساس سنگینی مبهم و انقباض در وسط سینه
  • دردی که به سمت گلو و نیز به سمت پایین و دست ها ( به خصوص دست چپ ) کشیده می شود.

آنژین قلبی معمولاً بطور قابل پیش بینی ای در مرحله ای از فعالیت بدنی ایجاد می شود. برای مثال اگر شما بطور منظم از یک سربالایی و یا پله بالا می روید. درد آنژین همیشه در همان جایی که هر روز دچار آن می شوید بروز می کند. در هوای سرد و یا در برابر باد، آنژین زودتر خود را نشان میدهد و اغلب با فعالیت کمتری این درد ایجاد می گردد.

افرادی که کلسترول خون آنها بالا می باشد، دچار فشار خون بالا و یا مبتلا به بیماری دیابت هستند احتمال زیادی دارد که دچار تصلب شرایین و آنژین قلبی شوند.

نحوه تشخیص آنژین قلبی

پزشک معمولاً از روی علائم شما می تواند تشخیص آنژین قلبی را بدهد. با این حال، در بعضی موارد ممکن است برای پزشک مشکل باشد که بتواند تشخیص بدهد که آیا این درد بر اثر آنژین قلبی ایجاد شده است یا بخاطر مشکلات گوارشی بروز کرده است.پزشک فشار خون شما را اندازه گیری می کند تا ببیند که آیا شما دچار فشار خون بالا هستید یا خیر. او ممکن است درخواست آزمایش خون نماید تا بالا بودن کلسترول و یا کم خونی شما را بررسی نماید. از شما در حال استراحت و در حال فعالیت نوار قلبی گرفته خواهد شد تا با یکدیگر مقایسه شوند.نوار قلبی در حال استراحت ممکن است سالم نشان داده شود اما نوار قلبی در حال فعالیت معمولاً دچار اختلال خواهد بود. نوار قلبی ممکن است نشان دهد که شما قبلاً دچار سکته قلبی شده اید. اگر این آزمایش ها نشان دادند که یک مشکل قابل توجه در جریان خون قلب شما وجود دارد، ممکن است نیاز به انجام آنژیوگرافی کرونری داشته باشید.

نحوه درمان آنژین قلبی

درمان آنژین قلبی
درمان آنژین قلبی بستگی به شدت آن دارد. از داروها برای این استفاده می شود که در آنژین را تسکین داده و نیز تعداد و شدت حملات آنژین را کاهش دهد. درمان دارویی یک حمله آنژین معمولاً استفاده از داروهای گروه نیترات مثل نیتروگلیسیرین می باشد که باعث گشاد شدن شریانهای کرونر می گردد.
نیترات هایی که سریع اثر می کنند بصورت اسپری یا قرص زیر زبانی ساخته شده اند. از نیترات هایی که اثر آنها طولانی مدت هستند می توان بطور منظم و برای پیشگیری از وقوع حملات استفاده نمود. به علاوه برای کاهش نیاز قلب به اکسیژن، ممکن است از داروهایی مثل گروه بتابلوکر استفاده کرد. پزشکان همچنین توصیه می کنند که هر روز از مقادیر کم آسپرین استفاده شود زیرا آسپرین باعث می شود که چسبندگی خون کمتر شده و خطر ساخته شدن لخته خون در شریان ها را کم می کند. اگر یک بیماری زمینه ای مثل تنگی آئورت، فشار خون بالا و یا مرض قند هم وجود داشته باشد، باید درمان گردد.
تغییر در شیوه زندگی می تواند از بدتر شدن آنژین جلوگیری کند و باعث شود که بتوانید فعالیت بیشتری بدون اینکه دچار درد سینه شوید، انجام دهید. توقف استعمال دخانیات ضروری است زیرا کم کردن تعدا سیگار ها کافی نمی باشد. داشتن یک رژیم غذایی که چربی اشباع شده آن کم باشد از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت لزوم باید سعی نمایید که از وزن خود بکاهید.
اگر با وجود درمان های دارویی، آنژین قلبی شدیدتر شد، پزشک ممکن است توصیه به اقدام جراحی نماید تا هم شریان های کرونری شما گشاد شوند و هم جریان خون قلب بهبود یابد.

عاقبت بیماران دچار آنژین قلبی

عاقبت بیماران بستگی به شدت بیماری شریان کرونری دارد. اگر شما دچار آنژین خفیف هستید، عاقبت شما خوب خواهد بود به شرطی که تغییرات عاقلانه ای در شیوه زندگیتان ایجاد نمایید و از درمان های توصیه شده نیز به خوبی پیروی نمایید. افراد اغلب بعد از اینکه درمان را شروع می کنند دیگر دچار مشکل نمی شوند و بسیار از آنها قادر هستند که زندگی طبیعی خود را ادامه دهند و فقط مقداری محدودیت در هنگام انجام تمرینات ورزشی خواهند داشت.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا