سبک زندگیمد و زیبایی

کرم های ضد چروک و مواد تشکیل دهنده آن ها

کرم های ضد چروک برای پوست های در شرف پیری یا پیر طراحی می شوند و باید توانایی جلوگیری از ایجاد چروک های جدید را داشته باشند. بدین ترتیب میزان مواد مرطوب کننده این محصولات بالا و البته مقدار مواد چرب و روغن های سبک ( همچون روغن های گیاهی ) بسیار زیاد است. ضمنا از انواع مرطوب کننده های قوی که خاصیت درمانی دارند در این نوع کرم ها استفاده می شوند. علاوه بر این، بسیاری از کرم های ضد چروک حاوی مواد لایه بردار ملایم و مواد محرک سازنده ی سلول های جدید پوستی هستند.


مواد مؤثر در کرم های ضد چروک

برخی از رایج ترین انواع موادی که در کرم های ضد چروک وجود دارند عبارتند از:

ویتامین رتینول

یک شکل ویتامین A است و اولین ماده ی آنتی اکسیدانی است که به طور گسترده در کرم های ضد چروک معمول موجود در بازار مورد استفاده قرار گرفت. ترتینوئین شکل دیگر ویتامین A  است که نسبت به رتینول قوی تر است. ترتینوئین ها تنها درمان موضعی تأیید شده برای چروک است و توسط نسخه پزشک قابل تهیه است. هم رتینول و هم ترتینوئین می توانند باعث قرمزی و تحریک پوست شوند، اما اثرات جانبی رتینول معمولا خفیف تر است. البته اگر حامله هستید یا قصد دارید حامله شوید از مشتقات مصنوعی ویتامین A دوری کنید، زیرا استفاده از این مواد در دوران بارداری ممنوع است و ممکن است موجب ناهنجاری های جنین شود.

ویتامین C

یک ماده مغذی آنتی اکسیدان است که به بازیابی ویتامین E در بدن کمک می کند، ویتامین C تشکیل کلاژن را هم تحریک می کند.

ویتامین E

یک ماده ی مغذی آنتی اکسیدان است و عمده ترین آنتی اکسیدانی است که در پوست انسان یافت می شود. کاهش میزان آن در پوست با ایجاد چین و چروک پوستی همراهی دارد.

ویتامین های مفید برای پوست

آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید ماده ای آنتی اکسیدانی است که در غشای سلول های پوست نفوذ می کند و باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود. این ماده همچنین ممکن است به عنوان یک لایه بردار شیمیایی باعث ریزش پوست مرده و کاهش چروک ها شود.

کلاژن پروتئین اصلی پوست است و باعث انعطاف پذیری و کشسانی پوست می شود. میزان کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد و در نتیجه چین و چروک و افتادگی پوست رخ می دهد.

مس

مس عنصری کمیاب است که در هر سلولی یافت می شود. در کرم های ضد چروک، مس را با قطعات کوچک پروتئینی به نام پپتید ترکیب می کنند. پپتید های مس، التیام زخم ها را تسریع می کنند . آنها همچنین تولید کلاژن را تحریک کرده و ممکن است اثر آنتی اکسیدان ها را تقویت کنند. گروهی معتقدند کرم های حاوی پپتیدهای مس ارتجاع و رطوبت پوست را بهبود می بخشند و به این ترتیب چروک های ظریف پوست را کاهش می دهند.

فاکتورهای رشد

فاکتورهای رشد هورمون هایی هستند که به طور طبیعی در بدن یافت می شوند. کینتین که یک فاکتور رشد گیاهی است به عنوان یکی از رایج ترین مواد در کرم های ضد چروک مصرف می شود.

هیدروکسی اسیدها

آلفا هیدروکسی اسیدها ، بتا هیدروکسی اسیدها و پلی هیدروکسی اسیدها همگی انواع مصنوعی اسیدهای مشتق از میوه های قند دار هستند. این اسیدها معطرند و موادی هستند که در کرم های ضدچروک وجود دارند و باعث می شوند لایه ی فوقانی و مرده ی پوست برداشته شود و رشد یک لایه ی صاف و یکرنگ از پوست جدید تحریک شود.

شفافیت پوست

کوآنزیم Q

ماده ای است مغذی که به تنظیم تولید انرژی در سلول ها کمک می کند. کمپانی های سازنده مدعی هستند که این ماده به توانایی پوست در مقابله با چروک ها کمک می کند.

کلاژن

کلاژن پروتئین اصلی پوست است و باعث انعطاف پذیری و کشسانی پوست می شود. میزان کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد و در نتیجه چین و چروک و افتادگی پوست رخ می دهد. حقیقت این است که کلاژن از طریق پوست جذب نمی شود و باعث افزایش تولید کلاژن بدن نیز نمی شود. استفاده از کرم های ضد چروک حاوی کلاژن ممکن است احساسی از قوامدار شدن و استحکام پوست ایجاد کند.

باید توجه داشته باشید که کرم های ضدچروک متفاوت، ممکن است بیشترین تأثیر را روی پوست معینی مثلا چرب، خشک ، حساس و غیره داشته باشند. بنابراین متخصص پوست می تواند با تعیین نوع پوست شما، ارزیابی مشکل پوستی شما و همچنین تعیین کردن وجود حساسیت در پوست شما نسبت به مواد معین ، در انتخاب کرم ضدچروک مناسب به شما کمک کند. ضمنا نباید انتظار داشته باشید که کرم ضدچروک مانند اتو عمل کند و پوست را کاملا صاف نماید. همچنین این کرم ها نمی توانند کار جراحی پلاستیک برای پوست کشی را برای شما انجام دهد. اما به هر حال این محصولات می تواند اثر خفیف تا متوسطی در برطرف کردن چروک ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا