بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

علت و علائم تنگی دریچه آئورت و روش های تشخیص و درمان این بیماری قلبی

دریچه آئورت باعث جدایی بطن قلب از شریان آئورت می شود. هنگامی که این دریچه باز می شود، خون اجازه پیدا می کند که از قلب وارد آئورت شود. در تنگی دریچه آئورت که به آن اصطلاحاً ای اس ( AS ) گفته می شود، دهانه دریچه تنگ می گردد و خونی که از آن عبور می کند کاهش می یابد.
در نتیجه قلب مجبور است که سخت تر تلمبه بزند تا جبران این تنگی را بنماید. تنگی آئورت شایع ترین بیماری دریچه ای قلب در بریتانیا می باشد که نیاز به تعویض دریچه دارد.


علل بروز تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت در جوانان کشور های پیشرفته معمولاً به علت یک ناهنجاری قلبی می باشد که از هنگام تولد وجود دارد. در افراد مسن و سالخورده، تنگی دریچه آئورت اغلب بر اثر رسوب کلسیم بر روی دریچه ی قلب در طی چندین سال بوجود می آید.
دریچه آئورت
دریچه آئورت

تب روماتیسمی قبلاً یکی از علل شایع برای بروز تنگی دریچه آئورت بود. با این حال امروزه تب روماتیسمی در کشورهای پیشرفته بخاطر وجود آنتی بیوتیک های موثر به ندرت دیده می شود و تا حد زیادی می توان آن را کنترل و مهار نمود.

علائم تنگی دریچه آئورت

در موارد خفیف برای تنگی دریچه آئورت اغلب هیچ علائمی دیده نمی شود. در بعضی از موارد تنگی دریچه ی آئورت خفیف، خستگی ممکن است تنها علامت آن باشد. سایر علائم که ممکن است در موارد شدید تر دیده شوند، عبارتند از :

  • سرگیجه و از حال رفتن
  • درد سینه در هنگام انجام فعالیت بدنی

اگر دهانه دریچه آئورت خیلی تنگ باشد، جریان خونی که به شریان های کرونری می رود تا به عضله قلب خونرسانی کند کاهش می یابد. این وضعیت در نهایت منجر به تنگی نفس به علت نارسایی قلبی مزمن می شود. همچنین ممکن است ضربان های قلب نامنظم شود و احتمال عفونت دریچه ها نیز زیاد می باشد.

نحوه تشخیص تنگی دریچه آئورت

تشخیص و درمان تنگی دریچه آئورت
تنگی آئورت خفیف اغلب در حین یک معاینه معمولی کشف می شود. اگر پزشک شما مشکوک به تنگی دریچه آئورت در شما می باشد ممکن است اکوکاردیوگرافی نموده و دریچه های آئورت را به طور کامل بررسی نماید. همچنین ممکن است یک عکس رادیوگرافی از قفسه ی سینه گرفته شود زیرا رسوب کلسیم را می توان در دریچه تنگ شده کاملا مشاهده نمود. شدت تنگی دریچه را می توان با استفاده از روشی به نام کاتتریزاسیون قلبی مشخص نمود. در این روش، یک کاتتر از طریق یک شریان در بازو یا کشاله ران وارد بدن شده و به سمت قلب فرستاده می شود. سپس یک وسیله کوچک که به کاتتر متصل است فشار هر دو طرف دریچه را اندازه گیری می کند.

شدت تنگی دریچه را می توان با استفاده از روشی به نام کاتتریزاسیون قلبی مشخص نمود.

نحوه درمان تنگی دریچه آئورت

تنگی خفیف آئورت را اغلب با داروهایی مثل داروهایی ادرار آور درمان می کنند، چون این داروها با کم کردن آب اضافی موجود در ریه ها باعث تسکین تنگی نفس می شوند. در موارد شدید تنگی دریچه آئورت ممکن است اقدام به انجام بالن والوولوپلاستی شود. در این روش یک بادکنک به داخل دریچه ی آئورت فرستاده می شود و سپس باد می گردد تا آن را کاملا گشاد نماید. با این حال اغلب در نهایت لازم است که اقدام به عمل جراحی برای تعویض دریچه ی آئورت شود. شما ممکن است لازم باشد که قبل از انجام معالجات دندانپزشکی، از آنتی بیوتیک استفاده نمایید تا میکروب هایی که ممکن است از این طریق وارد جریان خون شوند دریچه معیوب را عفونی نکنند و مشکلی برای شما به وجود نیاید.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا