بیماری هابیماری های گوارشی

نشانه هایی که به شما می‌گوید دچار درد آپاندیس شده اید

آپاندیس و نقش آن در بدن برای مدت زیادی ذهن پزشکان و افراد مختلف را درگیر کرده است. به تازگی مطالعاتی نشان می دهد این عضو بدن تاثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی بدن و تولید آنتی بادی ها دارد. درد آپاندیس مشکل شایعی است ،بطوریکه تمام ما در طول زندگی حداقل یک بار در اطرافیانمان، شخصی با این مشکل را دیده ایم. بنابراین مهم است تا با علائم آپاندیس آشنا شوید و اقدامات لازم و درست را در جهت درمان انجام دهید.


آپاندیسیت

علائم آپاندیسیت
به التهاب آپاندیس اصطلاحا آپاندیسیت گفته می شود. آپاندیس یک لوله کوچک و بن بست می باشد که به قسمت اول روده بزرگ چسبیده است. درد آپاندیس به خصوص در افراد نوجوان شایع می باشد و از هر 500 یک نفر به این مشکل دچار می شود. آپاندیسیت یک علت شایع شکم درد ناگهانی و شدید می باشد و عمل جراحی بیرون آوردن آپاندیس نیز یکی از شایعترین عمل های جراحی اورژانس می باشد. این بیماری در کشور های پیشرفته که در رژیم غذایی آنها عموما کمتر از فیبر استفاده می شود شایعتر می باشد.در بیشتر موارد آپاندیسیت، هیچ علتی یافت نمی شود اما در بعضی موارد، التهاب بر اثر وجود انسدادی در داخل آپاندیس ایجاد می گردد. گاهی اوقات وقتی که تکه ای از مدفوع که در حال عبور از روده بزرگ می باشد در آپاندیس گیر کرده و باعث انسداد می شود. سپس در محوطه آپاندیس که محبوس شده است باکتری ها رشد کرده و موجب التهاب می گردند و در نهایت بدن با علائم آپاندیس شروع به هشدار می کند و ما درد آپاندیس را تجربه می کنیم.

آپاندیس ممکن است پاره شده و محتویات روده که حاوی مقادیر زیادی باکتری و آلودگی های دیگر می باشد به محوطه شکم نشت پیدا کند. این وضعیت ممکن است باعث بروز پریتونیت ( التهاب صفاق ) شود که یک وضعیت بالقوه مرگبار می باشد.

علائم آپاندیس چیست؟

درد آپاندیس
علائم آپاندیس در افراد مختلف، متفاوت می باشد. معمولاً علایم اولیه آن در عرض چند ساعت ظاهر شده و شامل موارد زیر می باشد:
  • شروع ناگهانی درد های متناوب به ابتدا در قسمت بالای شکم و یا دور ناف احساس می شود.
  • تهوع همراه یا بدون استفراغ
  • ازدست دادن اشتها
  • اسهال
  • استفراغ سریع پس از شکم درد
  • افزایش تورم، تب 99-102 درجه فارنهایت
  • عدم توانایی در عبور گاز

البته در مورد علائم آپاندیس می توانیم موارد زیر را هم اضافه کنیم، اما این علائم کمتر شایع هستند:

  • درد تیز یا خفیف در هر جایی از شکم بالا و یا پایین، عقب و یا راست روده
  • به سختی ادرار کردن
  • استفراغ که با درد شکمی همراه است
  • گرفتگی شدید عضلانی
  • یبوست یا اسهال با گاز

بعد از چند ساعت، درد آپاندیس به قسمت پایین و راست شکم منتقل می گردد. اگر درمان با تأخیر انجام شود، آپاندیس ممکن است پاره شده و محتویات روده که حاوی مقادیر زیادی باکتری و آلودگی های دیگر می باشد به محوطه شکم نشت پیدا کند. این وضعیت ممکن است باعث بروز پریتونیت ( التهاب صفاق ) شود که یک وضعیت بالقوه مرگبار می باشد.

نحوه درمان آپاندیسیت و خلاصی از درد آپاندیس

جراحی آپاندیس
پزشک ابتدا در مورد علایم بیمار سوالاتی خواهد نمود تا مطمئن شود این علائم آپاندیس است و بیمار به درد آپاندیس دچار شده است. او سپس شکم و احتمالاً مقعد را معاینه می کند. برای بررسی تعداد گلبول های سفید خون که نشان دهنده وجود التهاب یا عفونت در بدن می باشد، اقدام به انجام آزمایش خون می شود. اقداماتی مثل سونو گرافی یا سی تی اسکن ممکن است به تأیید تشخیص آپاندیسیت کمک نماید. عمل جراحی آپاندیس عمل نسبتاً آسانی می باشد که تحت بیهوشی عمومی انجام میشود. امروزه با استفاده از لوله ای که از طریق یک سوراخ در پوست وارد شکم می شود این عمل جراحی را بدون باز کردن شکم و به راحتی انجام می دهند. معمولاً بعد از 3 یا 4 روز بهبودی بیمار حاصل می شود.برگرفته از کتاب بیماری های دستگاه گوارش – نگارش تونی اسمیت، فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا