بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

تپش نامنظم قلب یا آریتمی قلب، مشکلی خطرناک یا اتفاقی طبیعی؟!

در هر دقیقه یک قلب سالم در یک فرد بزرگسال در حال استراحت، 60 تا 80 بار ضربان می کند. هم تعداد ضربان ها و هم ریتم آنها ممکن است مختل شده و باعث نامنظم شدن ضربان قلب شوند. به نامنظم شدن ضربان قلب در اصطلاح پزشکی آریتمی قلب گفته می شود که هم می تواند به علت اشکال در بطن ها و هم در دهلیز ها ایجاد شود.


انواع آریتمی قلب

ضربان قلب نامنظم
دو نوع آریتمی قلب وجود دارد :
  • تاکی کاردی : تعداد ضربان های قلب خیلی زیاد می شود.
  • برادی کاردی : تعداد ضربان های قلب خیلی کم می شود.

تاکی کاردی ممکن است بر اثر اختلال در دهلیز ها و یا بطن ایجاد شود و می تواند به صورت منظم و یا غیر منظم باشد. هنگامی که تاکی کاردی در بطن ها ایجاد می شود، می تواند بدتر شده و به فیبریلاسیون بطنی منجر شود که یک آریتمی قلب خطرناک بوده و ممکن است باعث ایست قلبی شود.
برادی کاردی ها شامل سندروم سینوس بیمار و بلوک قلب کامل می باشد. اکثر آریتمی ها بر اثر بیماری های قلبی و مشکلات عروق خونی آن ایجاد می شوند. بیشتر و یا کمتر بودن تعداد ضربان های قلب همیشه هم نباید باعث نگرانی شود. بالا رفتن تعداد ضربان قلب در هنگام ورزش کردن و در زمان حاملگی، طبیعی می باشد. در افراد ورزشکار که در حال استراحت هستند تعداد ضربان های قلب کمتر از حد طبیعی می باشد.

علل بروز آریتمی قلب

آریتمی قلبی
اکثر آریتمی ها بر اثر بیماری های قلبی ایجاد می شوند. شایع ترین علت زمینه ای آریتمی قلب ، بیماری های شریان کرونری می باشد که باعث کاهش خونرسانی به عضله قلب و سیستم الکتریکی که تعداد ضربان های قلب را کنترل می کند، می گردد. علل کمتر شایع ایجاد آریتمی ها عبارتند از : انواع مختلف بیماری های دریچه ای قلب و التهاب عضله قلب.بعضی از انواع آریتمی قلب که از همان بدو تولد وجود دارند بخاطر بودن یک نقص مادرزادی در قلب مثل وجود مسیر الکتریکی غیر طبیعی بین دهلیز ها و بطن ها ایجاد می شوند. با این حال علائم این آریتمی ها در سنین بالاتر خود را نشان می دهند.
بعضی از آریتمی ها در افرادی دیده می شوند که قلب آنها از سایر جهات سالم می باشد. علل ایجاد چنین وضعیتی در آنها عبارتند از عدم تعادل هورمونی ( مثل پرکاری تیروئید) و یا اختلال در مواد شیمیایی موجود در خون مثل افزایش پتاسیم خون. بعضی از دارو ها مثل دارو های گشاد کننده برونش ها و داروی قلبی دیگوکسین ممکن است باعث آریتمی شوند. همچنین کافئین موجود در قهوه و استعمال دخانیات نیز می توانند باعث آریتمی قلب شوند اما گاهی اوقات هیچ علتی را نمی توان برای بروز ضربان قلب نامنظم پیدا نمود.

شایع ترین علت زمینه ای آریتمی قلب ، بیماری های شریان کرونری می باشد که باعث کاهش خونرسانی به عضله قلب و سیستم الکتریکی که تعداد ضربان های قلب را کنترل می کند، می گردد.

علائم آریتمی قلب

علائم آریتمی ها همیشه بروز نمی کنند اما اگر این علائم ایجاد شوند، شروع آنها معمولاً ناگهانی می باشد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تپش قلب ( آگاه شدن فرد از اینکه ضربان های قلبش نامنظم هستند.)
  • گیجی که گاهی اوقات به از دست دادن هوشیاری منجر می شود.
  • تنگی نفس
  • درد در سینه یا گردن
  • عوارض آریتمی ها عبارتند از : سکته مغزی، نارسایی قلبی حاد و مزمن

نحوه درمان آریتمی ها

ضربان قلب
پزشک ممکن است از علائمی که اظهار می دارید و با کنترل نبض شما، مشکوک به وجود آریتمی قلب شود. او ممکن است برایتان درخواست گرفتن نوار قلبی نماید تا فعالیت الکتریکی قلب را بررسی کند.در بعضی موارد، دارو های ضد آریتمی می توانند برای درمان آریتمی قلب استفاده شوند. در سایر موارد، از شوک های الکتریکی ممکن است برای بازگرداندن ضربان های قلب به وضعیت طبیعی خود استفاده نمود. اگر تعداد ضربان های قلب خیلی آهسته و کند شوند، ممکن است از یک ضربان ساز مصنوعی که در قفسه سینه کار گذاشته می شود برای تحریک قلب و بازگرداندن ضربان های طبیعی قلب از آن استفاده نمود.عاقبت آریتمی ها بستگی به نوع آنها دارند. تاکی کاردی فوق بطنی معمولاً مشکی جدی نمی باشد و در طول عمر بیماران اختلالی ایجاد نمی کند، در حالی که فیبریلاسیون بطنی یک آریتمی بالقوه مرگبار می باشد و نیاز به درمان فوری و اورژانسی دارد.منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا