بیماری هابیماری های استخوان و مفاصلخوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

اگر به بیماری آرتروز مبتلا شده اید حتما از این مواد غذایی استفاده کنید

آرتروز یکی از شایع ترین بیماری های عصر حاضر است که مفاصل و استخوان ها را درگیر می کند و باعث تحلیل غضروف ها می گردد. درد و التهاب دو مشخصه ی اصلی این بیماری به حساب می آید و با مشکلات گسترده ای همراه است. به طور کلی آرتروز یک بیماری نشات گرفته از استخوان است که افزایش سن و چاقی تاثیر زیادی در بروز آن دارد به همین دلیل بسیاری از پزشکان و متخصصان عقیده دارند رژیم غذایی افراد در بروز این بیماری و درمان و پیشگیری از آن نقش بسیار مهمی ایفا می کند. تغذیه ای که استخوان ها را سفت کند و غنی از کلسیم باشد می تواند تاثیر زیادی بر روی روند درمان آرتروز و پیشگیری از بروز آن داشته باشد. شاید برای بسیاری از شما که به آرتروز مبتلا هستید یا از بروز آن می ترسید این سوال پیش آمده باشد که برای درمان آرتروز چی بخوریم؟ این مقاله ی بیچشک به سوال شما پاسخ داده است.


نقش تغذیه در بهبود آرتروز

درمان آرتروز با خوراکی
مدتهاست که پژوهش های گسترده ای بر روی نقش تغذیه در بهبود و درمان آرتروز صورت گرفته است و متخصصان به نتایج بسیار خوبی در این زمینه  دست یافته اند. حقیقت امر این است که میان سبک تغذیه ی شما در طول زندگی و بروز آرتروز رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین اگر به بیماری آرتروز مبتلا شده اید تغذیه می تواند در بهبود و تسکین علائم و همچنین روند درمان بیماری شما نقش فوق العاده موثری داشته باشد و از پیشرفت آن جلوگیری کند. اگر می خواهید با آرتروز خود مقابله کنید باید در رژیم غذایی خود غذاها و خوراکی هایی قرار دهید که غنی از کلسیم هستند و به استحکام استخوان ها و مفاصل شما کمک زیادی میکند. همچنین در کنار منابع غنی کلسیم، منابع سرشار از ویتامین C و ویتامین D را نیز قرار دهید که برای درمان دردهای ناشی از آرتروز فوق العاده موثر است.
یک نکته ی بسیار مهم دیگر وزن شماست. چاقی و اضافه وزن یکی از دلایل اصلی بروز بیماری آرتروز شناخته شده است پس به نوع رژیم غذایی خود در این زمینه هم توجهات لازم را داشته باشید و از مصرف بی رویه ی قند ها و چربی های اشباع شده پرهیز نمایید.

برای درمان آرتروز چی بخوریم ؟

درمان آرتروز با تغذیه
این سوال بسیاری از مبتلایان به آرتروز است که برای درمان آرتروز چی بخوریم ؟ فرقی ندارد که آرتروز در کدام قسمت از بدن  رخ داده است، بسیاری از علائم و نشانه های آن را از جمله درد، تورم و التهاب و سفتی مفاصل را می توان با کمک تغذیه بهبود بخشید و درمان نمود. فقط کافیست با باید ها و نباید ها تغذیه ای برای آرتروز آشنا باشید و اهمیت ویتامین D و کلسیم را برای استخوان ها و همچنین منابع غنی آنها را بیشتر و بهتر بشناسید.

روغن زیتون

روغن زیتون بکر و خالص سرشار از آنتی اکسیدان است و همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها می توانند با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله کند. رادیکال های آزاد یکی از علل اصلی بروز درد و التهاب مفاصل شناخته شده است و این همان مشکلی است که برای مبتلایان به آرتروز به وجود می آید. اگر می خواهید از بروز آرتروز پیشگیری کنید یا روند درمان آن را تسهیل نمایید روغن زیتون یکی از بهترین توصیه های تغذیه ای برای شماست که می توانید همراه با غذاها و سالادهای خود از آن استفاده کنید.

چای سبز

خواص ضد التهابی چای سبز سالهاست که شناخته شده است و از همین رو یکی از بهترین گزینه ها برای درمان آرتروز و تسکین علائم و نشانه های آن می باشد. چای سبز یک نوشیدنی فوق العاده است که می توان آن را جایگزین نوشیدنی های کافئین دار کرده و میل کنید. ضمن اینکه چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی بسیار قوی است.

یک نکته ی بسیار مهم دیگر وزن شماست. چاقی و اضافه وزن یکی از دلایل اصلی بروز بیماری آرتروز شناخته شده است پس به نوع رژیم غذایی خود در این زمینه هم توجهات لازم را داشته باشید و از مصرف بی رویه ی قند ها و چربی های اشباع شده پرهیز نمایید.

 ماهی چرب

ماهی های چرب مثل ساردین و سالمون سرشار از امگا 3 و اسیدهای چرب سالم و ضروری هستند که خواص ضد التهابی فوق العاده ای را دارا می باشند. اثرات درمانی ماهی های چرب بر روی روند بهبود و درمان آرتروز و پیشگیری از آن مدتهاست که به اثبات رسیده است و پزشکان برای بسیاری از مبتلایان به آرتروز مصرف چنین غذاهایی را توصیه می کنند.

مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و تقریبا در تمامی فصول سال در دسترس می باشند. از طرفی این گروه از میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان می باشند که قبل تر هم اشاره کردیم برای مقابله با رادیکال های آزاد بدن ضروری است. رادیکال های آزاد علت اصلی درد و التهاب مفاصل است. تقویت سیستم ایمنی بدن هم یکی دیگر از خواص مرکبات به شمار می رود.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای منبع مفیدی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست و برای افراد مبتلا به آرتروز مصرف آن اکیدا توصیه می گردد. اگر به آرتروز مبتلا هستید یا می خواهید از بروز آن جلوگیری کنید فلفل دلمه ای می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد که هم به صورت خام و هم به صورت پخته می توانید آن را میل کنید.

پیاز

درمان آرتروز با پیاز
کوئرستین موجود در پیاز می تواند از بروز بسیاری از التهاب ها در بدن جلوگیری کند. مصرف پیاز باعث می شود که مواد شیمیایی التهاب زا در بدن شما مهار شده و بدین ترتیب از بروز نشانه های آرتروز می تواند جلوگیری کند.

گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون سرشار از سلنیوم است. ماده ای مغذی که باعث می شود تمامی رادیکال های بدن که به سلول ها آسیب می رسانند از بدن خارج شده و بدین ترتیب می توان از بروز بسیاری مشکلات و بیماری های جلوگیری کرد. رادیکال های آزاد یکی از علل اصلی تورم و درد های ناشی از آرتروز به شمار می روند.

خانواده ی کلم ها

شما می توانید برای خودتان یک دوره ی درمانی کامل با خانواده ی کلم ها آغاز کنید. کلم ها سرشار از آنتی اکسیدان های قوی هستند که به بهبود التهاب آرتروز شما کمک زیادی خواهند کرد. آب کلم، کلم خام یا کلم پخته فرقی نمی کند و کاملا به انتخاب شما بستگی دارد که در طول روز کدام را میل می کنید. همچنین مصرف کلم بروکلی می تواند از تخریب غضروف ها جلوگیری کند.

سیر

اگر به آرتروز مبتلا شده اید و یا می خواهید از بروز آن جلوگیری کنید از خواص سیر غافل نشوید. سیر برای بهبود علائم و نشانه های آرترو فوق العاده مفید است و با یک برنامه ی غذایی سرشار از سیر می توانید شاهد معجزات آن باشید.

توت ها

توت سفید، شاتوت، توت فرنگی از بهترین گزینه ها برای درمان و بهبود نسبی علائم آرتروز هستند که می توانید در طول روز آنها را میل کنید. این میوه های خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که باعث می گردد بدن به شکل بهتری با رادیکالهای آزاد مقابله کند.

تره فرنگی

خواص تره فرنگی دست کمی از خواص پیاز ندارد. کورستین موجود در تره فرنگی می تواند از تولید مواد شیمیایی التهاب زا در بدن شما جلوگیری کرده و همچنین التهاب و تورم ناشی از آرتروز را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

شیر کم چرب

طی نتایج یک تحقیق مشخص شد که شیر کم چرب یا بدون چربی می تواند به طرز قابل توجهی التهاب و تورم آرتروز را کاهش دهد و به درمان آن کمک کند. چنین امری در آرتروز زنان به مراتب قابل توجه تر است و متخصصان دریافته اند مصرف مرتب شیر می تواند از پیشرفت آرتروز جلوگیری نماید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی فوق العاده ای برای کاهش علائم و نشانه های آرتروز است. اگر به آرتروز مبتلا شد اید یا می خواهید از بروز آن جلوگیری نمایید سعی کنید زنجبیل بیشتری را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید.

گیلاس

درمان آرتروز با گیلاس
گیلاس سرشار از نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام آنتوسیاتین است که می تواند التهاب را به خصوص التهاب مفاصل را به نحو قابل توجهی کاهش دهد. یک برنامه ی غذایی سرشار از گیلاس می تواند تا 50 درصد از تورم و التهاب ناشی از آرتروز بکاهد و برای بهبود آرتروز شما موثر باشد.

زردچوبه

زردچوبه یکی از موثرترین و مفیدترین ادویه هایی است که می توانید برای درمان آرتروز آن را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید. ادویه ای خوش طعم و خوش عطر که در بسیاری از غذاهای ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. زردچوبه برای کنترل و کاهش تورم و التهاب ناشی از آرتروز فوق العاده است.

آووکادو

آووکادو یکی از مغذی ترین و مفیدترین میوه ها برای درمان آرتروز و کاهش علائم و نشانه های آن شناخته شده است و به سلامت مفاصل شما کمک زیادی می کند. ضمن اینکه آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان است.

آناناس

آناناس برای ترمیم زخم ها و جراحات یکی از بهترین میوه هاست. این خاصیت آناناس به علت وجود ماده ای به نام بروملین می باشد که هم برای ترمیم زخم ها مفید است و هم خواص ضد التهابی دارد. آناناس یک داروی طبیعی فوق العاده برای درمان آرتروز شناخته شده است.

آجیل

آجیل ها و دانه های خوراکی سرشار از چربی های سالم و املاح معدنی مفیدی هستند که به کاهش التهاب و تورم ناشی از آرتروز می توانند کمک کنند و در نتیجه درد آن را هم به شکل قابل توجهی کاهش می دهند.

خرما

خرما یکی از مفید ترین خوراکی ها برای مبتلایان به آرتروز است و مصرف آن می تواند اثرات درمانی خوب و موثری در رابطه با کاهش علائم و نشانه های آرتروز نشان دهد. خرما می تواند به جنگ التهاب و تورم ناشی از آرتروز برود.

انگور

انگور هم یکی دیگر از میوه های مفید و موثر برای کاهش علائم و نشانه های آرتروز است که می تواند روند درمانی آن را سریع تر کند و بهبود بخشد. همچنین روغن هسته ی انگور هم از چربی های سالمی است که می توانید همراه با غذاها و سالادهای خود به عنوان یک خوراکی درمانی مفید برای آرتروز استفاده کنید.

لبنیات

لبنیات سرشار از کلسیم هستند و باعث استحکام استخوان ها و مفاصل شما می گردند. یک برنامه ی ویژه برای جایگاه لبنیات در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید تا هم از بروز آرتروز پیشگیری کنید و هم از پیشرفت آن جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا