سلامت خانوادهمراقبت از نوزادان

7 دلیل گریه نوزاد و معرفی بهترین روش و تکنیک های آرام کردن او

نوزادان با گریه کردن زندگی خود را در این دنیا آغاز می کنند. پس گریه کردن نوزادان را با افراد بزرگسال مقایسه نکنید. برای ما بزرگسالان گریه یعنی غم انگیزترین حالت روحی ولی در نوزادان گریه کردن نوعی برقراری ارتباط است و نشان می دهد که کودک از شما تقاضایی دارد و یا مشکلی برای او به وجود آمده است که به کمک شما نیاز دارد. در حقیقت گریه کردن زبان نوزادان است.
پس اگر نوزاد شما گریه می کند رفتاری طبیعی و گذاراست و دلیل بر بی کفایتی شما نیست. شاید مشکلی به وجود آمده است و شاید هم شما با انواع گریه ی نوزادان آشنا نیستید. در این مقاله به نقد و بررسی علل و انواع گریه ی نوزادان پرداخته ایم تا بهتر بتوانید گریه ی نوزادان خود را بشناسید.


گرسنگی علت اصلی گریه نوزاد

گرسنگی یکی از اصلی ترین علت گریه نوزاد شناخته شده است. نوزاد توانایی حرف زدن و برقراری ارتباط کلامی ندارد و تنها وسیله ی ارتباطی او با والدینش گریه کردن است. این طبیعت خلقت انسان است که در ماه های اول زندگی با گریه کردن منظور خود را به دیگران برساند. گریه هایی که نوزادان در زمان گرسنگی از خود نشان می دهند علائم و نشانه های مشخصی دارد.
  • خوردن دست ها
  • خوردن لب ها
  • هیجان داشتن و بی قراری
  • چرخیدن به سمت دست شما وقتی که اقدام به نوازش صورت و بدن او می کنید.

هرگاه کودک شما گریه هایش با علائم بالا همراه بود بدانید که نوزاد شما گرسنه است. شما به عنوان یک مادر بهتر می دانید که در چه زمان هایی کودک شما گرسنه می شود و نیاز به شیر یا غذای کمکی دارد. تعداد دفعات وعده های غذایی نوزادان با افراد بزرگسال متفاوت است.

برای وعده های شیر دادن نوزاد خود زمان های مشخصی را در نظر بگیرید و هرگاه احساس کردید که نوزاد شما بی قرار است و بی دلیل گریه می کند شیر و یا غذای کمکی او را فورا حاضر کنید.

نیاز به خوابیدن

نوزادان برای خوابیدن به حمایت و کمک والدین خود نیاز دارند. افراد بزرگسال زمانی که به خواب نیاز دارند چرت میزنند و به راحتی می خوابند ولی نوزادان از چنین توانایی و ظرفیتی برخوردار نیستند و در زمانی که خواب به آنها حمله کرده است به شدت بیقراری می کنند و گریه نوزاد آغاز می شود. خواب آلودگی می تواند نوزادان را به شدت خسته کند و همین موجب گریه کردن آنها می شود.توجه کنید که کودکان در دو ماه اول نمی توانند بیشتر از 2 ساعت بیدار بمانند و اگر بیدار بمانند به شدت خسته و بیحال می شوند و شروع به گریه کردن و بی قراری می کنند.

در نوزادان گریه کردن نوعی برقراری ارتباط است و نشان می دهد که کودک از شما تقاضایی دارد و یا مشکلی برای او به وجود آمده است که به کمک شما نیاز دارد. در حقیقت گریه کردن زبان نوزادان است.

پوشک کثیف یکی از علت های گریه نوزاد

پوشک کثیف می تواند به شدت برای نوزاد شما آزاردهنده باشد. در چنین شرایطی نوزاد با گریه کردن خود به  شما می گوید که زمان تعویض پوشک او فرا رسیده است و باید پوشک او را تعویض کنید. گاهی پوست نوزادان به جنس پوشک حساس است و دچار حساسیتهای پوستی می شوند. بهتر است مارک پوشکی که برای نوزادان خود انتخاب می کنید از میان مارک های معتبر و مرغوب باشد.سعی کنید هر دو ساعت پوشک بچه ی خود را چک کنید و در صورت نیاز سریعا آن را تعویض کنید.

دل درد نوزاد

یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای نوزادان به وجود می آید مشکلات گوارشی از قبیل دل درد، نفخ معده و شکم، یبوست و دل پیچه است که می تواند باعث بی قراری و گریه ی نوزاد شما شود.اگر نوزاد شما به کولیک نوزادی( گریه های مداوم و بدون وقفه برای بیش از 3 ساعت در روز و 3 روز در هفته) مبتلا بود و گریه های بی وقفه  ای داشت بدانید که مشکلی در بدن او وجود دارد و احتمالا جایی از بدن او درد می کند.

در چنین شرایطی گریه تنها واکنش او در برابر این قضیه است. نوزاد نه تحمل درد دارد و نه می تواند برای والدین خودش توضیح دهد که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است پس اگر کودک شما پس از صرف شیر و غذای خود بی قراری کرد و گریه های شدید او آغاز شد بدانید که مشکل مربوط به سیستم گوارشی او است .

در چنین شرایطی نوزاد را به آرامی به پشت بخوابانید و پاهای او را مانند حالت دوچرخه تکان دهید تا نفخ معده ی او از بین برود. همچنین می توانید با مشورت پزشک از شربت های ضد نفخ گیاهی نوزادان استفاده کنید.

اگر گریه ی نوزاد شما ادامه دار بود برای بررسی دقیق تر حتما به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

دلایل گریه نوزادان

گرما و سرما

نوزادان برخلاف بزرگسالان تحمل گرما و سرمای شدید محیط را ندارند و به شدت کلافه و بی قرار می شوند. حتی هنگام تعویض پوشک اگر دست یا دستمال شما کمی سرد باشد میتواند او را ناراحت کند و باعث گریه ی او شود.لباس زیاد و بیش از اندازه، گرما و رطوبت بیش از اندازه ی محیط و سرما برای نوزاد غیرقابل تحمل است و می تواند باعث بی قراری او شود. سعی کنید متعادل ترین دمای ممکن را برای اتاق نوزادان خود در نظر بگیرید و در محیط منزل لباس های راحت و آزادی برای او انتخاب کنید. پتو و لباس زیاد در فصول گرم سال برای نوزادن غیر قابل تحمل است.

دندان در آوردن نوزاد

کودکان در ماه های 4 الی 7 زندگی خود برای اولین بار با پدیده ی دندان در آوردن روبرو می شوند. دندان در آوردن میتواند برای کودک شما از بحرانی ترین دوره های زندگی اش محسوب شود. طبیعی است که در چنین شرایطی کودک بی قرار است و به شدت گریه می کند. ولی جای نگرانی نیست. کودک شما در حال رشد است و این هم مرحله ای از رشد او محسوب می شود.در چنین شرایطی اگر نوزاد شما بی قرار بود و به شدت گریه می کرد سعی کنید که لثه های او را با دست تمیز به آرامی ماساژ دهید و از دندان گیر ها برای کاهش درد او استفاده نمایید تا کودک از این دوران عبور کند.

مریض بودن

اگر به تمامی توصیه ها و نکات لازم در رابطه با گریه  نوزاد عمل کردید ولی بازهم نوزاد شما بی قرار بود و همچنان گریه می کرد بدانید که نوزاد شما به بررسی و معاینه ی دقیق تری نیاز دارد و این اصلا علامت خوبی نیست.در چنین شرایطی درجه ی دمای بدن نوزاد خود را اندازه گیری کنید و تب او را بسنجید. همچنین بهتر است تمامی قسمت های بدن نوزاد خود را به طور کامل بررسی کنید. پوست ، دست و پاها و دهان نوزادتان را چک کنید و ببینید حساسیت یا مشکلی وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است که برای انجام معاینات بالینی دقیق تر نوزاد خود را نزد یک پزشک متخصص کودکان ببرید تا علت اصلی گریه نوزاد و بی قراری او مشخص شود. شاید مشکلی در بدن او وجود دارد که ما بی خبریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا