بیماری هابیماری های زنان

علت بوی بد واژن و روش های رفع بوی بد از جمله روش های خانگی و گیاهی

واژن زنان یکی از حساس ترین و آلوده ترین نواحی بدن آنها به شمار می آید. به همین دلیل سلامت و بهداشت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. واژن یکی از مهم ترین اعضای بدن زنان است که در تولید مثل و برقراری روابط جنسی نقش اساسی ایفا می کند.
بوی بد واژن مشکلی است که بسیاری از خانم ها در طول زندگی خود با آن روبرو می شوند. مشکلی که برای خانم ها بسیار آزاردهنده و خجالت آور است و باعث کاهش اعتماد به نفس آنها می گردد. از طرفی بوی بد واژن می تواند علامتی مبنی بر وجود عفونت در بدن باشد که به رسیدگی و درمان های پزشکی نیاز دارد.
در این مقاله قصد داریم که نگاهی به دلایل و روش های درمان بوی بد واژن بیندازیم.

علت بوی بد واژن

واژن در حالت طبیعی خود بوی بدی ندارد ولی زمانی که واژن بوی بدی داشت این امری عادی نیست و هرگاه با چنین بویی مواجه شدید بدانید که مشکلی در دستگاه تناسلی شما وجود دارد که باید برطرف شود. اکثر خانم هایی که با بوی بد واژن روبرو می شوند باید علت را در یکی از موارد زیر جستجو کنند.

البته طبیعی است که در برخی شرایط مانند دوران قاعدگی ترشحاتی که از واژن شما خارج می شود باعث گردند که بوهای نامطبوعی در واژن شما ایجاد شوند ولی این فقط برای مدت زمان چند روز است و پس از قطع دوران قاعدگی باید این بو قطع شود. اگر بوی بد واژن شما با قطع دوران قاعدگی از بین نرفت و شستشو هم در میزان آن تاثیری نداشت باید برای بررسی دقیق تر علت این موضوع حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

خانم هایی که با بوی بد واژن روبرو می شوند معمولا علائم و نشانه های زیر را هم در کنار آن مشاهده می نمایند.

  • ترشحات غلیظ و سفت شبیه پنیر
  • رنگ ترشحات آنها ممکن است سفید، زرد و خاکستری باشد.
  • احساس درد در هنگام ادرار یا برقراری رابطه ی جنسی
  • سوزش ادراری
  • سوزش و خارش واژن

عدم رعایت نکات بهداشتی

واژن ناحیه ای است که مستعد بسیاری از آلودگی هاست. محیط واژن به طور طبیعی به گونه ای است که محل تجمع بسیاری از باکتری ها و عفونت هاست و از آنجایی که سیستم ادراری و تناسلی بانوان در ارتباط نزدیک به یکدیگر قرار دارند محل مناسبی برای تجمع انواع میکروب ها ایجاد شده است، ولی خود سیستم طبیعی واژن می تواند به طور طبیعی، بسیاری از این آلودگی ها را مهار کند و از بین ببرد ولی در شرایطی که شما هم نکات بهداشتی را رعایت کنید. از جمله مواردی که باعث ایجاد بوی بد واژن می شود :

  • وجود موهای زائد
  • لباس زیر خیس
  • لباس زیر پلاستیکی
  • شستن نادرست واژن
  • عدم رعایت بهداشت جنسی
  • عدم دفع ادرار در زمان مناسب
  • عدم شستن واژن پس از دفع ادرار
  • نوار بهداشتی با جنس نامرغوب
  • عدم تعویض نوار بهداشتی در زمان مناسب
  • دوش واژینال
  • کم آبی بدن

عفونت واژن

عفونت واژن از شایع ترین اتفاقاتی است که بسیاری از زنان در زندگی خود با آن روبرو می شوند. عفونت واژن می تواند علل متعددی داشته باشد و رشد بیش از حد میکروب ها در این منطقه می تواند باعث ایجاد بوی بد واژن شود.

از شایع ترین عفونت های واژن که باعث ایجاد بوی بد آن می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عفونت باکتریایی واژن (واژینوز باکتریال) Bacterial vaginosis
  • عفونت تریکوموناس واژینالیس trichomonas vaginalis
  • برفک candida
  • بیماری های پوستی
  • بیماری های مقاربتی

تمامی عفونت ها و بیماری های قارچی به وسیله ی داروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ ها قابل درمان هستند ولی از آنجایی که با یک بار ابتلا، همیشه امکان بازگشت آنها وجود دارد بهتر است که به رعایت نکات لازم در این زمینه توجه کنید.

واژن در حالت طبیعی خود بوی بدی ندارد ولی زمانی که واژن بوی بدی داشت این امری عادی نیست و هرگاه با چنین بویی مواجه شدید بدانید که مشکلی در دستگاه تناسلی شما وجود دارد که باید برطرف شود.

رفع بوی بد واژن

برای رفع بوی بد واژن ابتدا باید علت اصلی ایجاد آن مشخص شود. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم منشا این بوی بد می تواند ناشی از علت های متفاوتی باشد. برخی از علل به راحتی و با رعایت چند نکته ی ساده قابل رفع هستند ولی گاهی بوی بد واژن به علت ابتلا به برخی عفونت ها ایجاد می شود که برای درمان آنها به مداخلات پزشکی نیاز است.

از بین بردن موهای زائد: موهای زائدی که در ناحیه ی تناسلی شما وجود دارند محیط مناسبی برای تجمع باکتری ها و میکروب هاست که باعث ایجاد عرق و بوی بد واژن می شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بهتر است که هفته ای 1 بار موهای زائد خود از بین ببرید. می توانید از دستگاه های لیزر خانگی و یا لیزر موهای زائد استفاده کنید.

استفاده از لباس زیر مناسب: ناحیه ی تناسلی و واژن شما احتیاج دارد که در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید. بسیاری از انواع بوی بد واژن در اثر استفاده از لباس های زیر تنگ و پلاستیکی است که مانع تنفس پوست می شود. همچنین اگر لباس زیر شما لک شد سریعا آن را عوض کنید. زیرا این لک ها می توانند بوهای بدی را به وجود بیاورند.

از صابون ها، شوینده ها و دستمال های عطری استفاده نکنید: تمامی موادی که عطر دارند حساسیت زا هستند و می توانند باعث تحریک، خارش و سوزش مداوم پوست و یا ایجاد ترشحات مداوم شوند که در ایجاد بوی بد بی تاثیر نیستند. بهترین روش برای شستن واژن شستن آن با شوینده های ملایم مانند صابون های آنتی باکتریال و شامپو بچه است و بهترین روش خشک کردن واژن هم استفاده از یک دستمال نرم و تمیز می باشد.

استفاده از پدهای روزانه: برخی خانم ها با میزان ترشحات بیشتری از واژن خود روبرو می شوند به طوری که لباس زیر آنها در طی روز کاملا خیس می شود. همین خیس ماندن باعث ایجاد بوهای نامطبوعی می شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق از پدهای روزانه برای خود استفاده کنید تا لباس و ناحیه ی واژن شما همیشه خشک و تمیز باشد.

استفاده درست از نوار بهداشتی: نوار بهداشتی می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده ی بوی بد واژن باشد. در زمان قاعدگی نوار بهداشتی خود را هر 3 ساعت تعویض کنید و از نوار بهداشتی هایی استفاده کنید که مواد اولیه ی آنها استاندارد و مرغوب هستند.

تست پاپ اسمیر: تست پاپ اسمیر می تواند یک شرح کلی از وضعیت سلامتی دستگاه تناسلی شما نشان دهد. انجام این تست به تمامی خانم های بالای 30 سال سالیانه 1 بار توصیه شود. تست پاپ اسمیر می تواند بسیاری از عفونت ها، بیماری ها و سرطان های دستگاه تناسلی را نشان دهد.

نمونه برداری از ترشحات: ترشحاتی که در ناحیه ی واژن شما به طور طبیعی وجود دارند فاقد رنگ و بوی خاصی هستند ولی اگر میزان این ترشحات زیاد شد، بو و رنگ خاصی داشت یعنی مشکلی وجود دارد که نیازمند بررسی پزشک است. در چنین شرایطی با کمک دارو می توان منشا بوی بد را از بین برد.

کم آبی بدن: شاید بوی بدی که در واژن شما ایجاد شده است در اثر کم آبی بدن شماست و بدنی که کم آب است نمی تواند سموم و مواد زائد خود را به درستی دفع کند و از این رو ممکن است بوهای بدی در بدن ایجاد شود. روزانه 8 الی 9 لیوان آب بنوشید و ببینید که بوی بد واژن شما از بین می رود یا نه ؟

غسل کنید: بعد از هربار رابطه ی جنسی خود به حمام بروید و غسل کنید. غسل کردن و دفع ادرار پس از انجام رابطه ی جنسی باعث از بین رفتن بسیاری از عفونت ها و ترشحات بدبوی واژن می شود.

پس از ادرار کردن خود را بشویید: بسیاری از افراد پس از ادرار کردن خود را نمی شویند و فقط با یک دستمال تمیز میکنند. در حالی که این عادت غلطی است و باعث ایجاد بوی بد واژن و انواع آلودگی ها می گردد. پس از دفع ادرار خود را با آب ولرم بشویید و سپس با کمک یک دستمال تمیز و نرم خشک نمایید.

پمادهای موضعی: منشا برخی از بوهای بدی که در واژن به وجود می آید ناشی از برخی عفونت هاست که به سادگی به وسیله ی یک پماد از بین می روند. اگر پزشک شما علت بوی بد واژن شما را عفونت تشخیص داد حتما برای درمان سریع آن اقدام نمایید و پمادهای موضعی از ساده ترین روش ها برای درمان این عفونت ها هستند.

آنتی بیوتیک ها: برخی آنتی بیوتیک ها می توانند بسیاری از عفونت ها و باکتری های ناحیه ی واژن را که باعث ایجاد بوی بد واژن می شوند به راحتی از بین ببرند.

درمان گیاهی بوی بد واژن

برای درمان بوی بد واژن روش های متعدد زیادی وجود دارد.  بسته به منشا ایجاد این بوی بد روش های درمانی مختلفی برای رفع آن وجود دارد که درمان های گیاهی یکی از این روش ها هستند. روش درمان گیاهی بر آمده از دل طبیعت و مبتنی بر اصول طب سنتی هستند و در کنار اثربخشی بالا هیچ گونه عارضه ای را به همراه ندارند. از این رو روش هایی کاملا ایمن و موثر به حساب می آیند که اگر طبق اصول صحیح انجام شوند می توانند در موارد زیادی اثرات درمانی خود را نشان دهند.

در ادامه با اثربخش ترین روش های درمان گیاهی بوی بد واژن آشنا خواهید شد.

شنبلیله: شنبلیله گیاهی است که میتواند بسیاری از عفونت ها و امراض بدن را مانند بوی بد واژن از بین ببرد. یک قاشق شنبلیله را در 1 لیوان آب خیس کنید و هر روز صبح آن را ناشتا میل نمایید.

روغن درخت چای: 5 قطره روغن درخت چای را با کمی آب ترکیب کنید و واژن خود را با آن بشویید. این روش برای درمان بوی بد واژن بسیار موثر است.

آلوئه ورا: ژل برگ های گیاه آلوئه ورا خواص فوق العاده ای در از بین بردن عفونت ها و بوی بد واژن دارد. کمی ژل آلوئه ورا را به واژن خود بمالید و سپس با آب ولرم بشویید و خشک نمایید.

لیمو: میتوانید یک برش لیمو را هر روز به واژن خود بمالید و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. همچنین هر روز صبح یک لیموی تازه را در 1 لیوان آب گرم بچکانید و میل کنید تا بوی بد واژن شما رفع شود.

درمان خانگی

درمان خانگی بوی بد واژن همان روش های مبتنی بر اصول طب سنتی هستند و بدون مداخلات پزشکی و داروها انجام می شوند. این روش ها دو مزیت اصلی دارند.

  • امکان انجام آنها به سادگی در منزل وجود دارد.
  • بی خطر و بدون عارضه هستند.

در ادامه با موثرترین روش های درمان خانگی بوی بد واژن آشنا خواهیم شد.

نوشیدن آب فراوان:همانطور که گفته شد نوشیدن آب می تواند بسیاری از سموم و مواد زائد بدن را دفع کند. برای داشتن بدنی سالم روزانه به میزان 8 الی 9 لیوان آب بنوشید.

مصرف میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها واملاح معدنی مفیدند که بسیاری از مشکلات بدن را از جمله بوی بد واژن رفع می کنند.

سیر : چند حبه سیر را له کنید و برای نیم ساعت بر روی واژن خود قرار دهید تا بوی بد آن را از بین ببرد.پس از نیم ساعت واژن. خود را با آب گرم بشویید و سپس خشک نمایید. همچنین می توانید هر روز 1 حبه سیر را میل نمایید.

استفاده از لباس های آزاد و نخی: در منزل لباس های آزاد و تمام نخی بپوشید و اجازه دهید که پوست شما تنفس کند. اگر واژن شما بوی بدی دارد در کمد لباس های خود تغییراتی ایجاد کنید و پوشیدن لباس تنگ و پلاستیکی را کنار بگذارد.

فست فود ممنوع: فست فود ها و غذاهای چرب و سرخ کردنی عامل ایجاد بسیاری از بیماری ها و مشکلات بدن هستند. برای خود رژیم غذایی سالمی طراحی کنید و دور فست فود ها و غذاهای چرب را خط بکشید.

حمام آب نمک: اگر بوی بدی در واژن خود احساس می کنید می توانید کمی نمک را با آب گرم ترکیب کنید و در محلول حاصل نیم ساعت بنشینید و استراحت کنید. بسیاری از عفونت ها که باعث بوی بد واژن می شوند با محلول آب و نمک به راحتی از بین می روند.

شستن صحیح واژن: واژن مرکز تجمع بسیاری از آلودگی ها و میکروب هاست. روزانه 1 بار واژن خود را با صابون های آنتی باکتریال بشویید و سپس به خوبی خشک نمایید.

خشک نگه داشتن واژن: سعی کنید همیشه واژن شما خشک و تمیز باشد. پس از هر بار استحمام و دستشویی واژن خود را با آب ولرم بشویید و با یک دستمال نرم و تمیز خشک نمایید. اگر لباس زیر شما به علت خروج ترشحات یا هر علت دیگری خیس شد سریعا آن را تعویض نمایید.

رفع بوی بد واژن با جوش شیرین

برای درمان بوی بد واژن می توانید دو قاشق جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید و به مدت 20 دقیقه درون آن بنشینید. سپس واژن خود را با آب ولرم به خوبی بشویید و خشک کنید.

جوش شیرین برای واژن

رفع بوی بد واژن با سرکه

دو قاشق غذاخوری سرکه را به ازای هر لیتر آب ترکیب کنید و در محلول حاصل برای مدت 20 دقیقه بنشینید. همچنین می توانید واژن خود را با سرکه ی سیب شستشو دهید. هر دوی این روش ها برای از بین بردن بوی بد واژن بسیار مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا