بیماری هابیماری های گوارشی

خون در مدفوع ، علت به وجود آمدن مدفوع خونی در بزرگسالان، کودکان و نوزادان

وجود خون در مدفوع می تواند نشان دهنده ی شروع یک بیماری خطرناک باشد پس لازم است هر چه سریع تر به پزشک معالج مراجعه نمایید و یا در صورت خونریزی نامتعارف حتما با اورژانس تماس بگیرید.
خون در مدفوع می تواند نشانه ی بیماری های مختلفی باشد و بسته به میزان خونریزی و رنگ خون می توان نوع بیماری ایجاد شده را تشخیص داد. بطور مثال اگر خون خارج شده رنگ روشنی داشته باشد، قسمت های پایین تر دستگاه گوارش دچار خونریزی شده است و اگر خون رنگ تیره ای داشته باشد بیانگر این است که نواحی فوقانی دستگاه گوارش دچار خونریزی شده است.


وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع نشان میدهد قسمتی از دستگاه گوارش دچار خونریزی شده است. این موضوع نگران کننده به نظر می رسد زیرا که اکثر مردم آن را نشانه  دهنده ی بیماری خطرناکی می دانند در حالی که وجود خون در مدفوع در اغلب موارد نشان از بیماری حاد و یا سرطان نیست اما در هر صورت وجود خون در مدفوع نشان دهنده ی بیماری است و باید در صورت مشاهده هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمود.

علت خون در مدفوع

علت این مشکل، خونریزی قسمتی از دستگاه گوارش است که می تواند به سبب بیماری های مختلفی ایجاد شود. خون در مدفوع یا به وضوح قابل مشاهده است و یا به قدری کم است که تنها با آزمایش خون پنهان تشخیص داده می شود.
انواع بیماری های که میتواند به وجود این مشکل بیانجامد بدین شرح است:
  • دیورتیکولی در روده : این بیماری در واقع به بیرون زدگی قسمتی از روده اطلاق می شود که در مواردی می تواند به خونریزی دستگاه گوارش بیانجامد.
  • شقاق مقعد : این بیماری به صورت ایجاد یک زخم یا شکاف بر روی دیواره مقعد است که یکی از نشانه های آن خون در مدفوع می باشد.
  • کولیت روده : این بیماری که به التهاب روده معروف است یکی از علت های شایع وجود خون در مدفوع است.
  • آنژیودیسپالزی: بیماری است که در طی آن عروق خونی غیر نرمال شکننده، خونریزی کرده و به وجود خون در مدفوع می انجامد.
  • زخم معده : زخم معده زخم بازی است که در غشای معده و یا اثنی عشر ایجاد می شود و علت آن می تواند یک باکتری و یا مصرف دارو های ضد التهابی، آسپرین ،ایبوپروفن و ناپروکسن باشد. این زخم ممکن است خونریزی نموده و مدفوع را دارای خون نماید.
  • پولیپ یا سرطان : زائده های خوش خیمی هستند که در برخی از موارد دچار خونریزی خواهند شد. خون ناشی از پولیپ قابل رویت نخواهد بود.
  • مشکلات مری : واریس مری یا پاره شدن مری می تواند به خون در مدفوع بیانجامد.

خون در مدفوع می تواند نشانه ی بیماری های مختلفی باشد و بسته به میزان خونریزی و رنگ خون می توان نوع بیماری ایجاد شده را تشخیص داد.

خون در مدفوع نوزاد

پیدایش خون در مدفوع نوزاد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید همچنین برای تشخیص صحیح والدین باید به میزان خون، رنگ آن و اینکه آیا در هنگام دفع نوزاد دردی را حس نموده یا خیر توجه نمایند. وجود خون در مدفوع نوزاد ناشی از عواملی بدین شرح است:

  • بلع خون مادر : این عامل برای نوزادان تازه به دنیا آمده اتفاق افتاده و ناشی بلع خون خون مادر است . تست APT جهت افتراق خون مادری از خون جنینی به کار می رود.
  • شقاق آنال : شایع ترین علت مدفوع خونی، ایجاد شقاق در ناحیه ی آنال است که می تواند در اثر یبوست رخ دهد. برای اطلاعات بیشتر مقاله شقاق در کودکان و نوزادان را مطالعه فرمایید.
  • بیماری خونریزی دهنده نوزادی : مدفوع خونی و سایر نشانه ها مثل تشی اکیموز هماتمز( علائم خونریزی های پوستی ) خونریزی از بینی و تستهای انعقادی غیر طبیعی  نشان دهنده ی ابتلا به این بیماری است.
  • انتروکولیت نکروزان ( NEC ) : این بیماری در اغلب موارد در نوزادی که نارس به دنیا آمده و مصنوعی تغذیه شده است، دیده می شود. از نشانه های آن میتوانیم به اسهال خونی , هماتمز( مدفوع آغشته با خون ) , اتساع شکم و شوک اشاره کنیم. بیماران مبتلا به NEC شدیدا بدحال بوده و نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارند.
  • حساسیت به شیر: ویژگی های خون در مدفوع به میزان حساسیت نوزاد به شیر بستگی دارد. خون در مدفوع ناشی از این عامل می تواند قابل مشاهده یا غیر قابل مشاهده بوده و معمولا به رنگ قرمز روشن است. معاینات فیزیکی در اغلب موارد قابلیت تشخیص نداشته مگر اینکه شواهد مبنی بر سابقه های آلرژی و یا آسم در کودک وجود داشته باشد. این کودکان در اغلب موارد دچار کم خونی می شوند از همین روی  انجام آزمایش شمارش گلوبین خون برای نوزادان امری ضروری است.
  • شیردهی : در برخی از موارد ممکن است نوک سینه مادر زخم شده باشد و خون را وارد بدن نوزاد نماید.

خون در مدفوع کودکان

به طور معمول خون در مدفوع اگر تیره باشد نشان از ایجاد بیماری در روده است و اگر این خون روشن باشد معمولا نشان از مشکلی در مقعد کودک است. از جمله عللی که منجر به مدفوع خونی در کودک می گردد بدین شرح است:

  • مسمومیت غذایی : شایع ترین علت خون در مدفوع کودک، ایجاد عفونت در دستگاه گوارش ناشی از مسمومیت غذایی است. اگر عامل عفونی به مخاط تهاجم برده و باعث ایجاد زخم یا شکنندگی مخاط شود، خونریزی در دستگاه گوارش کودک رخ خواهد داد.
  • شقاق : این بیماری بسیار شایع است و موجب ایجاد زخم می گردد، وجود این بیماری در کودکان می تواند ناشی از یبوست باشد که در این مورد موضوع تجاوز نیز مطرح است.
  • پولیپ : این بیماری اغلب بی دلیل و یا ناشی از وراثت است ، پولیپ می تواند در سنین مختلفی روی دهد  و در اغلب موارد شاهد خون کم و قرمز روشن خواهید بود. پولیپ دردی ندارد اما همراه با اسهال های موکوسی متناوب است.
  • ورم معده : این بیماری ناشی از التهاب روده و تحریک آن رخ میدهد . خون ناشی از این بیماری در کودکان برخلاف بزرگسالان رنگ روشنی دارد و این امر به سبب تحرک بیشتر کودکان است.
  • انواژیناسیون ( در هم فرو رفتن روده ها) : در صورت ابتلا به این بیماری خون موجود در مدفوع می تواند قابل مشاهده و یا غیر قابل مشاهده باشد. در هم رفتن روده ها بیشتر  در کودکان زیر دو سال شایع بوده و در صورت ابتلا کودک زانوهای خود را به طرف سینه خم کرده و از شدت درد جیغ می کشد.
  • بیماری کرون: کرون یا کولیت زخمی، می تواند به ایجاد تورم در روده بزرگ بیانجامد. این التهاب باعث ابتلا به مدفوع خونی، اسهال و بی‌اشتهایی و کاهش وزن می‌شود.
  • بیماری های مرتبط با خون :اختلالات انعقاد خون، ناهنجاری‌های عروق خونی ممکن است باعث خونی شدن مدفوع شوند. این بیماری همراه با علائمی مثل راش پوستی و کبود شدن سریع پوست است.

درمان خون در مدفوع

همان طور که ذکر کردیم خون در مدفوع می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد از همین روی برای درمان این بیماری لازم است در ابتدا منشا بیماری را بیابید و برای درمان اقدام نمایید. به طور کلی می توان گفت برای درمان خون در مدفوع لازم است در جهت درمان شقاق ، کولیت معده، زخم معده،پولیپ یا مشکلات مری و هموروئید خود اقدام نمایید. در این بین برخی از روش ها می تواند به تسریع روند درمان کمک نماید.

درمان گیاهی خون در مدفوع

برای درمان خون در مدفوع به روش گیاهی لازم است مخلوطی از این مواد را تهیه نموده. مصرف این مخلوط به درمان این بیمار کمک شایانی خواهد نمود.

برای شروع درمان با این روش لازم موادی مثل گلنار فارسی ، صمغ عربی ، شادنج سنگی ، بلوط و پوست سبز پسته و کتیرا گل محمدی و مازو و همچنین پوست خشک انار و سماق به اندازه ی سی گرم و در نهایت بیست گرم از گل ارمنی را با یکدیگر مخلوط کرده و میل کنید. لازم است این مخلوط را سه بار در روز و هر بار به اندازه یک قاشق غذاخوری میل نمایید.

درمان خانگی خون در مدفوع

این روش ها به تنهایی قادر به درمان این بیماری نخواهد بود تنها استفاده از این روش ها می تواند و به روند درمان کمک نماید.

  • مصرف کافی آب ( از ایجاد یبوست و به دنبال آن شقاق جلوگیری می نماید.)
  • اگر پیدایش خون در مدفوع ناشی از دارو های ضد التهابی است لازم است از پزشک بخواهید داروی شما را تغییر دهد.
  • برای درمان خون در مدفوع ناشی از بواسیر و شقاق مقعد می توان به مدت چند دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.
  • تغییر رژیم غذایی مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی فیبر بالا به تسریع درمان کمک شایانی خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا