بیماری هابیماری های چشم

علت تاری دید و بیماری های مرتبط با آن

چشم اندازی مبهم که در آن اشیا را ابری و تار میبینید. احساس می کنید پرده ای سفید جلوی چشمان شما قرار گرفته و یا پشت شیشه ای مات و کدر به تماشا نشسته اید. این ها قسمتی از تاری دید هستند. متخصصان چشم برای دلایل تاری دید فاکتورهای متعددی را در نظر می گیرند.
دیابت، آب مروارید، خشکی چشم ، استفاده از لنز آلوده و شاید هم تغییر نمره ی عینک شما می تواند علت تاری دید باشند. اما گاهی علت تاری دید به بیماری های خطرناکی باز می گردد که می توانند تهدیدی جدی برای سلامتی ما باشند مانند تومورها. به هر صورت علت تاری دید شما باید دقیقا مشخص شود و درمان آن آغاز گردد. بیچشک در این مقاله به بررسی شایع ترین دلایل تاری دید افراد پرداخته است.


موارد غیر بیماری که علت تاری دید هستند

ممکن است دید شما فوق العاده قوی باشد و هیچ گونه مشکل ضعف بینایی هم نداشته باشید. پزشک دید طبیعی شما را 10/10 تشخیص داده و همه چیز عادی و طبیعی به نظر می رسد ولی هر ازگاهی تاری دید به سراغتان می آید و شما را نگران می کند. اگر یکی دو بار با این موضوع روبرو شدید جای نگرانی ندارد شاید علت تاری دید شما به موارد زیر مربوط باشد:

استفاده از لنز آلوده

آیا استفاده از لنز موجب تاری دید می شود؟

لنزهای زیبایی امروزه طرفداران زیادی دارند ولی شاید بد نیست بدانید طی مطالعه ای مشخص شد که تنها 2 درصد از استفاده کنندگان لنز های زیبایی با اصول مراقبت و استفاده ی صحیح از لنزهای زیبایی آشنایی دارند. استفاده ی مداوم از لنز های زیبایی و طبی در شرایط نادرست می تواند تراکم باکتری ها و انگل ها را در چشم افزایش ده د و منجر به عفونت چشم ها گردد. بسیاری از افراد در چنین شرایطی با مشکلات تاری دید ، سوزش و تورم روبرو می شوند.

عوارض ناشی از مصرف داروها

مشخص شده است که عوارض ناشی از مصرف برخی داروها می تواند علت تاری دید باشد. داروهای مربوط به کنترل فشار خون ، قرص های آرام بخش و خواب آور و استروئید های خوراکی می توانند عوارض گوناگونی از جمله تاری دید به همراه داشته باشند. همچنین برخی داروهای ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین ها می توانند میزان اشک چشم شما را کاهش دهند که خود علت تاری دید است.

عادات غلط

شاید علت تاری دید شما عادات و رفتار های غلط و نادرست شماست. مطالعه ی طولانی مدت در نور کم به خصوص در شب ها می تواند به شدت چشم های شما را ضعیف کند. استفاده ی طولانی مدت و بیش از اندازه از بازی های کامیپوتری ، تلویزیون، موبایل و کامیپوتر می تواند مشکلات گوناگونی را به مرور زمان ایجاد کند که تاری چشم فقط یکی از آنهاست.

خواب ناکافی هم می تواند علت تاری دید باشد. زمانی که بدن خواب کافی ندارد از بسیاری جهات ضعیف می شود و سیستم عصبی او بهم می ریزد.همین می تواند زمینه ای برای انواع مشکلات بینایی و سردرد ها باشد.

خشکی چشم

دلایل تاری دید

خشکی چشم می تواند شایع ترین علت تاری دید باشد. اگر مشکل تاری دید دارید و احساس می کنید که با پلک زدن دید شما بهتر و واضح تر می شود بدانید مشکل شما در زمینه ی خشکی چشم است. در حالت عادی و طبیعی برای اینکه بتوانیم تصاویر را واضح و شفاف مشاهده کنیم لازم است که قرنیه به طور کامل خیس و مرطوب باشد. اگر غدد اشکی نتوانند اشک مورد نیاز چشم را تامین کنند به مرور زمان سلول های قرنیه تخریب می شوند و از بین می روند و همین علت تاری دید خواهد شد.

خواب غلط و ناکافی

اگر هنگام خواب صورت خود را درون بالش فرو ببرید و چشم هایتان در تماس مستقیم با بالش قرار گرفته باشند، ممکن است به تاری دید دچار شوید. از طرفی قرار دادن دست و آرنج بر روی چشم ها می تواند فشار زیادی به بافت آنها وارد کند و جریان گردش خون را مختل کند که منجر به تاری دید شما در روز بعد خواهد شد.

خواب ناکافی هم می تواند علت تاری دید باشد. زمانی که بدن خواب کافی ندارد از بسیاری جهات ضعیف می شود و سیستم عصبی او بهم می ریزد. همین می تواند زمینه ای برای انواع مشکلات بینایی و سردرد ها باشد.

بیماری های که باعث تاری دید می شوند

بیماری های مربوط به تاری دیدگاهی زمینه ی ایجاد و علت تاری دید به بیماری ها مربوط است. این بیماری ها ممکن است مربوط به چشم و یا سایر قسمت های بدن باشند که منجر به تاری دید هم شده است. به طور کلی بیماری هایی که به سیستم عصبی و مغز آسیب می رسانند در بیشتر مواقع تاثیر مستقیمی بر روی بینایی فرد می گذارند.

 ناخنک های بزرگ در چشم

به وجود آمدن ناخنک های بزرگ در چشم می تواند علت تاری دید باشند. گاهی اندازه ی این ناخنک ها بسیار کوچک است و ممکن است باعث قرمزی و سوزش چشم ها شوند. در چنین حالتی به ندرت مشکلات تاری دید به وجود می آید و نیازی هم به عمل جراحی نیست و می توان با کمک قطره های اشک مصنوعی مشکل را برطرف کرد. ولی در برخی مواقع که اندازه ی ناخنک ها بزرگ است، می تواند مشکلاتی نظیر آستیگماتیسم به همراه داشته باشد که همین می تواند به تاری دید منجر شود.

بیماری MS

تاثیر بیماری MS بر بینایی

بیماری MS از شایع ترین بیماری های عصبی است که می تواند عملکرد سیستم عصبی را مختل کند و تاثیر مستقیمی بر روی اعصاب چشمی می گذارد. با آغاز علائم و نشانه های بیماری MS سیستم عصبی و مغز دچار اختلالات متعددی می شود و علت تاری دید هم دلیل است که عصب بینایی چشم بیشترین آسیب پذیری را در این میان دارد. به همین دلیل است که چند هفته پس از آغاز علائم و حمله های MS میزان بینایی فرد به نحو قابل توجهی کاهش می یابد. تاری دید ناشی از بیماری MS می تواند شفافیت و وضوح تصاویر را به شدت کاهش دید و گاها قسمتی از میدان دید فرد به طور کامل از بین می رود.

آب مروارید

بیماری آب مروارید یا کاتاراکت به علت کدورت در لنز طبیعی چشم یا همان عدسی به وجود می آید. عدسی در پشت عنبیه و مردمک چشم قرار گرفته است و کیفیت دید ما به آن وابسته است. ساختار لنز طبیعی چشم را 35 درصد پروتئین و 65 درصد آب تشکیل داده است. نقش پروتئین ها در این میان حفظ شفافیت لنز است تا نور بتواند بدون کوچکترین مشکلی از آن عبور کند. برخی عوامل مانند ضربه ی مغزی یا افزایش سن می توانند ساختار این پروتئین ها را تغییر دهند و آنها را به یکدیگر فشرده تر کنند. همین موضوع علت تاری دید ناشی از آب مروارید است. در چنین شرایطی به تدریج بینایی فرد تار می شود و کاهش می یابد. حساسیت به نور افزایش می یابد و تشخیص رنگ ها دشوارتر می گردد.

تاری دید ناشی از شالازیون

بیماری شالازیون چشم در اثر التهاب و تورم غدد کوچک تولید کننده ی چربی اطراف چشم ها رخ می دهد. در اطراف پلک های بالا و پایین تعداد زیادی غدد چربی وجود دارند که دائما در حال ترشح مواد چربی هستند. در برخی موارد ممکن است در اثر عواملی نظیر عفونت ها و انواع آلودگی ها مسیر خروجی این غدد مسدود شود و با تجمع چربی عفونت و التهاب به وجود بیاید. بیماری شالازیون در اثر واکنش التهابی بدن به مسدود شدن این غدد رخ می دهد و علت تاری دید ناشی از آن هم به علت همین عفونت است. اگر وسعت التهاب ها زیاد باشد می تواند تاری دید شدید تری ایجاد کند و نیاز به عمل جراحی برای خارج کردن غدد می باشد ولی چنان چه اندازه ی غدد کوچک باشند و التهاب و عفونت مختصری دیده شود می توان به وسیله ی کمپرس آب گرم و قطره های آنتی بیوتیک چشمی مشکل را تا حد زیادی درمان کرد.

 تومورهای چشمی

تار شدن چشم

تومورهای چشمی می توانند در نقاط مختلف چشم رشد کنند و به تدریج گسترش یابند. تومور چشم در مراحل اولیه هیچ گونه علائم و نشانه ی خاصی ندارد. با گذشت زمان درد، بیرون زدگی کره ی چشم ،قرمزی، دوبینی ، تاری دید، کج دیدن اجسام، احساس وجود پرده مقابل چشم، تورم پلک ها و بسیاری علائم دیگر کاملا قابل مشاهده است. تومورهای چشم می توانند به سلول های بافت های مختلف چشم حمله کنند و باعث آسیب آنها شوند. همین موضوع علت تاری دید چشم این افراد است.

تشخیص خوش خیم و یا بدخیم بودن تومورها به وسیله ی آزمایش امکان پذیر است و با شدت گرفتن و گسترش این بیماری ، تاری دید فرد به مرور افزایش می یابد و می تواند بینایی فرد را خاموش کند.

 ضعف چشم

ضعیفی چشم مشکلی است که سن و سال نمی شناسد. عیوب انکساری چشم می تواند علت تاری دید شناخته شود. افراد عینکی بدون عینک همه جا را تار می بینند و ممکن است کمی چشم های خود را جمع کنند تا شاید تصویر واضح تری مشاهده کنند. همچنین ممکن است سر خود را کمی به طرف عقب یا جلو حرکت دهند. تمامی این مشکلات ناشی از ضعف چشم است .

تحقیقات و بررسی های گسترده ای بر روی علل به وجود آمدن ضعف چشم صورت گرفته است که مشخص شده بر خلاف تصور افراد ضعف چشم ارتباط معناداری با تلویزیون دیدن ، موبایل و مطالعه ندارد و این ها عواملی هستند که می توانند این موضوع را تحریک کنند.

دیابت

دیابت می تواند آسیب های جبران ناپذیری در بدن از خود به جای بگذارد. یکی از حساس ترین و آسیب پذیرترین اعضای بدن در مقابل بیماری دیابت چشم ها هستند. دیابت می تواند جریان گردش خون در چشم ها را مختل کند و علت تاری دید افراد مبتلا به دیابت هم همین موضوع است. کوری تدریجی و ابتلا به آب مروارید در افراد مبتلا به دیابت های پیشرفته مشاهده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا