ارتقای شغلیموفقیت

آداب صحیح استفاده از زبان بدن برای مدیران

اگرچه لباس بر تصور دیگران نسبت به شما تأثیرگذار است ، اما زبان بدن مسئله بسیار مهمی است.زبان بدن برای مدیران به قدری اهمیت دارد که به راحتی می تواند یک معامله را با شکست مواجه کند و یا موجب یک معامله موفقیت آمیز شود. هنگامی که در یک جلسه رسمی حضور پیدا می کنید زبان بدنتان به اندازه کلماتی که از دهانتان خارج می شوند اهمیت دارد.


چرا یادگیری زبان بدن برای مدیران اهمیت دارد؟

زبان بدن یک نوع ارتباط غیرکلامی است که که تأثیرگذاری کلام شما را بیشتر کند. زبان بدن مانند دیگر رفتارهای انسان یک نوع نمود فیزیکی و ظاهری از شخصیت افراد است.به مثال های ساده ی زیر توجه کنید :

  • عدم برقراری ارتباط چشمی در هنگام صحبت کردن می تواند نشانه ای از ترس و پنهان کردن یک موضوع باشد. البته در برخی فرهنگ ها عدم برقراری ارتباط چشمی نشانه ی ادب است.
  • وقتی هنگام گفتگو با فرد مقابل با دست چانه ی خود را نوازش می کنید این رفتار نشان دهنده ی این است که شما عمیقا به حرف های طرف مقابلتان گوش می دهید و در مورد آنها فکر می کنید.

تفسیرهای مختلفی از رفتارهای فیزیکی بدن انسان وجود دارد و بدیهی است که مردم اغلب در محیط کار باید نسبت به زبان بدن خود حساس باشند و نسبت به آن بی توجهی نکنند، واضح است که رعایت زبان بدن برای مدیران نسبت به سایر کارمندان ارجحیت بیشتری دارد. در کل برخی رفتارهای ناخودآگاه بدنتان می تواند دیدگاه دیگران را نسبت به شما تغییر دهد. پس بهتر است که در مورد زبان بدنتان بیشتر بدانید و از چالش هایی که امکان دارد با آنها مواجه شوید دوری نمایید. در مقاله آشنایی با زبان بدن به طور مفصل به این موضوع پرداخته شد و در این مقاله به طور خاص در مورد زبان بدن برای مدیران صحبت می کنیم.

ایستادن

استادن
هنگام ایستادن سعی کنید کمرتان را صاف نگه داشته و شانه های خود را بالا نگه دارید و سرتان مستقیم و به سمت بالا باشد. شکمتان را محکم به سمت داخل بکشید  سینه خود را جلو بدهید. این نوع ایستادن نشانه ای از اعتماد به نفس بالا و قدرت شخصیتی است. دقت داشته باشید نحوه ی ایستادنتان نباید به گونه ای باشد که دیگران حس کنند شما راحت نیستید و یا به صورت معذب ایستاده اید. راحت باشید اما هرگز بدنتان را رها نکنید. به ویژه به شکمتان بیشتر توجه کنید. قرار دادن دستها داخل جیب های لباس یا دست به سینه ایستادن نشان دهنده ی نوعی ترس و اضطراب درونی است. وقتی فرد دست هایش را در هم قفل می کند و یکی از پاهایش را بر روی پای دیگر می اندازد، نوع رفتارش نشان می دهد که به شدت از اضطراب و تشویش رنج می برد و منتظر یک اتفاق نگران کننده است. رعایت این موارد در زبان برای مدیران بسیاری حائز اهمیت است، زیرا می تواند سرنوشت یک قرارداد را تعیین کند.

نشستن

مراقب نحوه ی نشستن خود در جلسات کاری مهم باشید. بهترین و درست ترین روش نشستن، نشستن با کمری صاف و سینه رو به جلو است در حالی که پاها روبرو به صورت مستقیم با زاویه 90 درجه باشند و یا یکی از زانوها روی زانوی دیگر قرار داشته باشد. از آنجایی که فیزیولوژی بدن خانم ها و آقایان با هم فرق دارد، لذا نوع نشستن آنها نیز با هم متفاوت است. قرار دادن زانو ها بر روی یکدیگر معمولا در میان آقایان شایع نیست و این روش نشستن غالبا مختص به خانم ها است. در حالی که آقایان اکثرا به گونه ای می نشینند که زانوهایشان به صورت موازی در کنار هم قرار دارد. مراقب نوع نشستن خود باشید چون اگر موقعیت خوبی برای نشستن پیدا نکنید ممکن است رفتار شما بی ادبانه ، پرخاشگرانه و یا تحریک کننده به نظر برسد.

زبان بدن یک نوع ارتباط غیرکلامی است که که تأثیرگذاری کلام شما را بیشتر کند. زبان بدن مانند دیگر رفتارهای انسان یک نوع نمود فیزیکی و ظاهری از شخصیت افراد است.

به نکات زیر در رابطه با نشستن توجه کنید :

  • تکان دادن یکی از زانوها در هنگام نشستن نشان دهنده ی استرس بالا و تشویش ذهنی است.
  • لم دادن و ولو شدن بر روی صندلی نشان دهنده ی بی اهمیتی نسبت به طرف مقابل است. این نوع نشستن در جلسات رسمی می تواند نشانه ای از بی احترامی و رفتار بی ادبانه باشد.
  • خم شدن به سمت جلو نشانه حالت پرخاشگرانه است.
  • لم دادن بر روی صندلی و قرار دادن دست ها پشت سر روش خوبی برای نشستن خانم ها نیست و معمولا خیلی کم دیده می شود که یک خانم به این روش در یک جلسه رسمی بنشیند.
  • نشستن به گونه ای که مچ یکی از پاها بر روی زانوی دیگر قرار گرفته است ، روش خوبی برای نشستن خانم ها نیست. یک خانم مودب هرگز با چنین حالتی در یک جلسه ی رسمی نمی نشیند.
  • لم دادن بر روی یک طرف صندلی و قرار دادن زانوها بر روی هم، وضعیت خوبی برای نشستن خانم ها در یک جلسه ی رسمی محسوب نمی شوند.

دست ها

دست ها
برخی از مردم در هنگام صحبت دست هایشان را به شدت تکان می دهند در حالی که برخی دیگر دستهایشان ثابت و  بی حرکت است. خیلی از مردم نمی دانند که حرکت دست ها چه تأثیری در کلامشان دارد.
  • حرکت دست های شما در هنگام صحبت کردن گاهی می تواند عاطفی ،پرخاشگرانه یا عصبی باشد.
  • بالا بردن انگشت اشاره می تواند نشانه ی تأکید بر  یک موضوع خاص باشد اما گاهی برخی مدیران سلطه طلب از این روش برای نشان دادن قدرت خود استفاده  می کنند.
  • کنترل دست ها در هنگام صحبت کردن اگرچه کار بسیار مشکلی است اما در تاثیر گذاری کلام و رفتار شما نقش به سزایی دارد.
  • به خاطر داشته باشید هرگز در جلسات رسمی و در هنگام صحبت کردن با طرف مقابل دست هایتان را به هم نمالید.

حرکات سر

حرکات سر شما در جلسات رسمی و هنگام مذاکره از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند مفاهیم زیادی به طرف مقابلتان منتقل کند. تکان دادن سر می تواند نشانه ی تأیید حرف های طرف مقابل باشد. از طرفی شما می توانید با حرکات سر خود حرف های طرف مقابل را انکار کنید و عدم توافق خود را با استفاده از حرکات سر خود نشان دهید. البته به یاد داشته باشید که تکان دادن بیش از حد سر می تواند نشانه ای از بی حوصلگی یا خستگی شما از حرف های طرف مقابلتان باشد. زبان بدن برای مدیران به اندازه فن بیان حیاتی است. کوچکترین حرکات زیر نظر طرف مقابل معامله است و یا منتقل کننده حس اطمینان و یا اطمینان به طرف مقابل است که در ارتقای کسب و کار نقش اساس را ایفا می کند.

حالات چهره

حالت چهره
مهم ترین عضو بدن شما که می تواند پیام های غیرکلامی بسیاری را به دیگران منتقل کند چهره ی شماست. حالات چهره نقش مهمی در زبان بدن برای مدیران ایفا می کند. همانطور که میدانید لبخند به لب داشتن نشانه ای از سخاوتمندی و رضایت است. اما لبخندی که به زور بر لب هایتان نقش ببندد نشان می دهد که شما از حضور طرف مقابل چندان خوشحال نیستید و به سختی وی را تحمل می کنید. از طرفی لبخندهای پی در پی و با صدای بلند به شما ظاهری احمقانه و کودن می بخشد. گاهی نیز این لبخندهای بی دلیل و مداوم می تواند نشان دهنده ی چاپلوسی باشد.اخم کردن نشان دهنده ی عدم تأیید، نارضایتی و حتی گاهی نشان دهنده ی خشم و عصبانیت است. البته گاهی اخم کردن نشان دهنده ی این است که فرد در حال تفکر عمیق و تمرکز بر روی یک موضوع مهم است .این ها حالات مشخصی از چهره هستند که اکثر مردم در مورد آنها اطلاعات کافی در اختیار دارند اما هزاران حالات چهره دیگر وجود دارند که می توانند در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال بالا بردن یکی از ابروها ، جمع کردن لب ها ، باز کردن سوراخ های بینی ، تنگ کردن چشم ها ، چین انداختن بر روی بینی ، گاز گرفتن یک گوشه لب، بیرون آوردن زبان، باز کردن بیش از حد چشم ها و همچنین نشان دادن دندان ها هر کدام حالات مختلفی از چهره هستند که در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارند و مفاهیم مختلفی را منتقل می کنند.اگر می خواهید در محیط  کار ارتباط مؤثری با همکاران برقرار کنید یا در جلسات رسمی و کاری ، مذاکرات موفق تری داشته باشید یاد بگیرید که احساسات خود را کنترل کنید و به صورت خودآگاه از حالات مختلف برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنید. استراتژی به کار گیری آگاهانه زبان بدن برای مدیران ، تاثیر بسزایی در میزان موفقیت آنها در کسب و کار دارد. از طرفی یک مدیر موفق با داشتن دانش کافی در مورد زبان بدن ، می تواند رفتار طرف مقابل را هم بسنجد. به طور مثال ، همانطور که در مقاله زبان بدن دروغگو ها اشاره کردیم ، می توان میزان صداقت طرف مقابل را تا حد زیادی سنجید.یاد بگیرید تا در جلسات رسمی و در هنگام مذاکرات جدی چهره ی خود را ثابت کنید و به حالتی که به آن پوکر فیس می گویند دست پیدا کنید. بدین ترتیب طرف مقابل هرگز نمی تواند از حالات چهره به نیت اصلی شما پی ببرد و قادر به کنترل و هدایت ذهن شما به سمت اهداف خودش نخواهد بود.
بسیاری از کارفرمایان و تجار موفق معتقدند که داشتن حالت پوکر فیس یکی از عوامل موفقیت در هر کسب و کاری است.

چشم ها

چشم ها
در فنون مختلف زبان بدن برای مدیران ذکر می شود که در هنگام صحبت و گفتگو و مخصوصا در هنگام مذاکره با دیگران، از برقراری ارتباط چشمی با آنها غافل نشوید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در هنگام صحبت کردن با دیگران سرتان پایین باشد و با دست هایتان بازی کنید یا زیر ناخن هایتان را تمیز کنید.وقتی در یک جلسه ی  کاری مهم با چند نفر صحبت می کنید حتما نگاهتان را کنترل کنید و سعی کنید در هنگام صحبت کردن به هم افراد حاضر در جلسه نگاه کنید. در چنین وضعیتی هرگز فقط به نفر زل نزنید و تنها یک نفر را مخاطب خود قرار ندهید. با برقراری ارتباط چشمی مثبت می توانید همه افراد حاضر در جلسه را با خود همراه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا