خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

مهمترین خواص کلم بروکسل که شما را وادار به استفاده از این ماده غذایی می کند

سبزی کلم بروکسل یا کلم دکمه ای (کلم فندقی) یکی از سبزی های خوشمزه و پرخاصیت است که به طرق مختلفی مانند خام، همراه با سالاد یا انواع خوراک ها و غذاها می توان از آن استفاده نمود. امروزه به علت ظاهر زیبا و فانتزی این کلم مورد توجه همگان قرار گرفته است اما باید بدانید این کلمه کلم افزون بر ظاهر زیبا خاصیت های بسیاری دارد و می توان از آن برای درمان انواع درد های بدن استفاده نمود. این سبزی بر خلاف سایر سبزی ها به سرما مقاوم بوده و در مناطق سردسیر محصولی بهتری از آن برداشت می شود.


کلم بروکسل چه نوع گیاهی است؟

کلم بروکسل چیست؟
کلم بروکسل سبزی اروپایی است که در دسته سبزی های نوع کلم قرار می گیرد و در حدود 650 سال از عمر این سبزی می گذرد. هر ساقه از کلم بیش از عدد 10 کلم بروکسل تولید می کند، این سبزی در ظاهر شبیه به سایر کلم ها می باشد اما بسیار کوچک تر از آنها می باشد و تقریبا به اندازه گردو حجم دارد.(هر چقدر اندازه این کلم ها کوچک تر باشد خوش خوراک تر هستند.) کلم بروکسل سرشار از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است و می تواند در حفظ سلامت بدن نقش مهمی را ایفا نماید.به طور مثال این سبزی حاوی مقادیر زیادی کلسیم، گوگرد، ارسنیک و ید است که از مواد مورد نیاز برای تقویت بدن و رفع کم خونی به شمار می رود.نقش گوگرد در بدن جلوگیری از ترشح چربی پوست سر است که به این طریق از ریزش مو جلوگیری می کند. این سبزی همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C، بتاکاروتن، اسید فولیک و آهن است.

نحوه ی استفاده و طبخ کلم بروکسل

پختن کلم بروکسلقبل از مصرف این کلم ها باید به خوبی شستشو و ضدعفونی شوند، برای این منظور لازم است کلم ها را به مدت 2 الی 3 ساعت در آب خنک به همراه مقدار کمی نمک خیس نمایید. پس از طی این مدت کلم ها را آب کشی نمایید و چند بار با آب سرد بشویید. پس از آن در صورت تمایل می توان کلم ها را خام و یا همراه با انواع سالاد و یا بجای کاهو میل نمود. همچنین می توان از این کلم به صورت پخته نیز استفاده کرد یعنی آن را به انواع سوپ افزود و یا به مدت چند دقیقه در آب در حال جوش، پخت. میتوانید آنها را در کمی روغن یا کرده تفت دهید و یا به صورت گریل استفاده کنید.

چه کسانی نباید از کلم بروکسل استفاده کنند؟

مصرف این کلم برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون (مثل وارفارین) استفاده می کنند، توصیه نمی شود. و لازم است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند. زیرا این کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین K می باشد که تاثیر مهمی در انعقاد خون دارد.

فواید و خواص کلم بروکسل برای بدن

خواص کلم بروکسل
از مهمترین فواید کلم بروکسل می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

محافظت از DNA

تحقیقات نشان داده مصرف کلم بروکسل در محافظت و ثبات DNA در گلبول های سفید خون موثر است. به علاوه ترکیبات موجود در این کلم می تواند آنزیم هایی sulphotransferase که موجب آسیب به دی ان ای می شوند، را نابود نماید.

کاهش سطح کلسترول خون

این کلم سرشار از ماده مغذی و مورد نیاز بدن یعنی فیبر است، و از آنجایی که فیبر در کاهش سطح کلسترول موثر است می توان گفت مصرف این کلم به میزان زیادی در کاهش سطح کلسترول بد خون موثر است. مقدار فیبر کلم بروکسل به اندازه ای است که می تواند بیشتر از 15% از نیاز فیبر در طول روز را فراهم کند. در واقع می توان گفت فیبر موجود در این کلم به اسیدهای صفراوی چسبیده و در طول فرآیند هضم این اسید ها را از بدن خارج می کند. بهتر است برای این منظور کلم های بروکسل به صورت پخته شده مصرف شوند.

مصرف این کلم برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون (مثل وارفارین) استفاده می کنند، توصیه نمی شود. و لازم است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند. زیرا این کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین K می باشد که تاثیر مهمی در انعقاد خون دارد.

 کاهش فشار خون

کلم بروکسل می تواند از طریق دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم، قسمت عمده ای از نمک موجود در خون را دفعه نموده و فشار خون را کاهش دهد. زیرا وجود نمک در خون موجب بالا رفتن فشار می گردد.

خواص ضد التهابی

کلم بروکسل به علت دارا بودن گلوکوزینولات، به عنوان یک ضد التهاب طبیعی می تواند فعالیت های التهابی بدن را تنظیم نماید. به علاوه این کلم سرشار از ویتامین K و امگا 3 می باشد، این مواد می توانند به شکل موثری با التهابات بدن مبارزه نمایند. التهاب مزمن علت اصلی ایجاد سرطان است. خواص ضد التهابی این کلم موجب می شود مصرف آن به درمان بیماری های التهابی مانند آرتروز نیز کمک نماید و درد حاصل از التهاب مفاصل را کاهش دهد. گلوکوزینولات موجود در کلم بروکسل در سم زدایی از بدن نیز تاثیر دارد.

دارا بودن مس

کلم بروکسل حاوی مقادیر زیادی مس است و می تواند سلامت بدن را تضمین نماید. زیرا کمبود مس در بدن می تواند عامل بسیاری از بیماری ها از جمله نواقص مادرزادی، پوکی استخوان، کم خونی، کمبود گلبول های سفید خون، مشکلات تیروئیدی، کلسترول بالا و … باشد. اهمیت مصرف مس در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. از طرفی دارا بودن مقادیر زیادی مس در این کلم، به جذب بهتر آهن کمک نموده و از بروز کم خونی جلوگیری خواهد نمود. مس موجود در این کلم می توان با باکتری های بدن مبارزه نموده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

دارا بودن منگنز

یکی از مواد موجود در کلم بروکسل منگنز است که از مواد اصلی موجود در بدن به شمار می رود. وجود این ماده معدنی در رشد صحیح سیستم عصبی، تشکیل بافت همبند و استخوان ها و همچنین عملکرد صحیح هورمون های جنسی تاثیر گذار است. وجود منگنز در بدن به درمان آرتروز، پوکی استخوان، سندرم قاعدگی، صرع، دیابت و سایر بیماری ها کمک می نماید.
خاصیت کلم فندقی

جلوگیری از امراض قلبی و عروقی

همانطور که ذکر کردیم کلم بروکسل با دارا بودن فیبر می تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد و این امر در پیشگیری از بیماریهای قلبی موثر است. از طرفی این سبزی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند عروق بدن و گردش خون را بهبود ببخشد.

تقویت سیستم گوارش

این کلم سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن است و به علت دارا بودن مقادیر زیادی فیبر خوراکی می تواند در بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن موثر باشد. کلم بروکسل از طریق جلوگیری از یبوست می تواند در پیشگیری از بیماری های مقعدی مانند بواسیر، شقاق موثر باشد.

تقویت سیستم عصبی بدن

کلم بروکسل حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است، و می تواند در حفظ سلامت سیستم عصبی تاثیرگذار باشد. از خواص پتاسیم در بدن می توانیم به سنتز پروتئین، کنترل واکنش های بیوشیمیایی، بهبود متابولیسم و ساخت ماهیچه و رشد اشاره کنیم. همچنین پتاسیم در انتقال پالس در سیستم عصبی بدن نیز تاثیرگذار است.

مبارزه با سرطان

تحقیقات نشان داده این کلم از طریق دارا بودن مقادیر زیادی ترکیبات سولفور می تواند با انواع سرطان ها از جمله سرطان مری، پروستات و پانکراس مبارزه نماید. به علاوه این سبزی حاوی مقادیر زیادی کلروفیل است که می‌تواند اثر سرطان‌زای آمین‌های هتروسیکلیک را کاهش دهد.

بهبود سلامت استخوان ها

کلم بروکسل حاوی مقادیر زیادی از ویتامین K می باشد، مصرف کلم می تواند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین نموده و باعث جذب بیشتر کلسیم شود که این امر بهبود وضعیت استخوان ها را به همراه دارد. از طرفی ویتامین K موجود در این کلم بر روی تولید 16 نوع گلا-پروتئین تاثیرگذار است. این پروتئین ها در پیشگیری از نابودی کلسیم تاثیر داشته و سلامت استخوان ها را تامین می نماید.

مدیریت دیابت

بطور کلی تمامی سبزیجات سبز از جمله سبزی کلم بروکسل دارای آنتی اکسیدانی به نام اسید آلفا لیپوئیک هستند که می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد، و از این طریق دیابت را بهبود بخشند. مطالعات نشان داده مصرف این اسید می توان در کاهش نوروپاتی محیطی و یا نوروپاتی اتونوم نیز موثر باشد.
از طرفی مصرف این کلم می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین K بوده و می تواند حساسیت بدن به انسولین را افزایش دهد و مانع از ابتلای فرد به این بیماری شود.

بهبود بینایی

ویتامین C موجود در کلم بروکسل در بهبود بینایی افراد تاثیرگذار است، از طرفی این کلم حاوی آنتی اکسیدانی به نام زیگزانتین است که اشعه خورشید را فیلتر می کند. از طریق مانع ابتلا به بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا می شود. همچنین مصرف این سبزی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند پیرچشمی نیز همراه است.

حفظ سلامت پوست و مو

درصد بالای ویتامین C موجود در کلم بروکسل از بروز انواع بیماری ها جلوگیری نموده و با مقابله در برابر نور خورشید مانع از ایجاد چین و چروک در صورت می شود. به علاوه این ویتامین در تولید کلاژن که از مهمترین مواد موجود در پوست است نقش بسزایی دارد.
مصرف کلم بروکسل در می تواند در حدود 75 میلی گرم ویتامین C را به بدن وارد نماید از طرفی این کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می باشد که وجود آن برای حفظ سلامت کلی پوست ضروری است. مس موجود در کلم از سفیدی موها نیز جلوگیری می کند و از تحلیل رنگ مو و چشم جلوگیری خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا