سلامت جنسیسلامت خانوادهسلامت فرزندان

چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

کودک از 4 تا 5 سالگی کنجکاو است. سنی که کودکان برای برقراری ارتباط با جهان اطراف خود، سوالات بی شماری از آسمان و ریسمان از والدین خود می پرسند. کودکان با آبشاری از سوالات و پرسش های گوناگون در ذهن خود، به استقبال جهان می روند تا بدین وسیله خود و پیرامون خود را بشناسند


پاسخ به سوالات جنسی کودکان بهتر است از جنسی شروع شود؟

کنجکاوی جنسی کودکان
سن 4 تا 5 سالگی دوران کنجکاوی و بیداری جنسی است در ذهن کودکان سوالات بی شماری راجع به جنسیت، تفاوت دختر و پسر، چگونگی خلق بچه و به دنیا آمدن او ایجاد می شود. اکثر محققان معتقدند که بهترین سن پاسخ به سوالات جنسی کودکان، زمانی است که کودک شروع به پرسیدن سوالات جنسی از والدین می کند. لزومی ندارد که والدین فی البداهه و قبل از اینکه فرزندشان راجع به این مسئله سوالی داشته باشد، شروع به صحبت راجع به مسائل جنسی با فرزندشان بکنند.

والدین در پاسخ به سوالات جنسی کودکان چه واکنش هایی نشان می دهند ؟

چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟
در این بخش به برخی از مهمترین واکنش هایی که والدین در پاسخ به سوالات جنسی کودکان می دهند، می پردازیم:

هیچ گونه اطلاعاتی به فرزندشان نمی دهند

گاهی اوقات والدین در محیط منزل با خشونت رفتار می کنند و فضای وحشت انگیزی به وجود می آورند که کودک جرات نمی کند درباره ی مسائل جنسی سوال نماید و اگر هم سوال کند با پاسخ تند آنها مثل ” خفه شو بچه بی تربیت، برو گم شو بچه پر رو، دیگه از این حرفا نزنی ها” مواجه می شود و احساس شرم و گناه می کند. وقتی کودک پاسخ ساده ی خود را دریافت نکند، کنجکاوی ها و احساس نیاز به پاسخ در او سرکوب می شود و مسائل جنسی برای او تبدیل به دنیای وهم آلود، پر رمز و راز و همراه با شرم و گناه و گاه عقده می شود که مشخص نیست در بزرگسالی به چه شکلی بروز نماید یا برای دریافت پاسخ مجبور می شوند به منابع خطرناک مثل دوستان ناباب و فیلم های ناجور رجوع کند.

اکثر محققان معتقدند که بهترین سن پاسخ به سوالات جنسی کودکان، زمانی است که کودک شروع به پرسیدن سوالات جنسی از والدین می کند.

در پاسخ به سوالات جنسی کودکان اطلاعات کم و غلط به فرزندشان می دهند

واکنش در برابر سوالات جنسی کودکان

برخی والدین از پاسخ به سوالات جنسی کودکان به تنگ می آیند و چون نمی دانند چه پاسخی به آنها بدهند، متوسل به دروغگویی می شوند و اطلاعات نادرست و تحریف شده به فرزندشان میدهند. مثلا در پاسخ به سوال “من چه جوری به دنیا آمدم ؟” می گویند : ” آقا کلاغه تو را از آسمان به منزل ما انداخت” یا ” تو را از مغازه خریدیم ” چون کودکان بعداً متوجه حقیقت می شوند، اعتمادشان به والدین کم می شود.

اطلاعات بسیار زیاد به فرزندشان میدهند

بعضی والدین که فکر می کنند که خیلی مدرن و امروزی هستند، تصورشان بر این است که مسائل جنسی را یکجا ، بدون پرده پوشی و خیلی واضح و باز، به فرزندشان منتقل کنند. در صورتی که سوالات کوتاه و مختصر کودک پاسخ هایی خیلی کوتاه و مفید والدین را می طلبد چرا کودک هضم بعضی مسائل را به دلیل نداشتن تفکر انتزاعی ندارد.

پاسخ های مناسب و آموزش های صحیح به فرزندشان می دهند

این والدین وقت و انرژی لازم جهت تربیت درست فرزندشان به کار می برند. کتاب های متعدد تربیتی می خوانند، در کلاس های آموزشی شرکت می کنند و فرزندشان به آنها اعتماد دارند هر زمان که سوالی به ذهنشان رسید بدون پرده پوشی، احساس ترش و شرم آن را از پدر و مادر خود می پرسند.

منبع : نه ! به من دست نزن – زهرا سعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا