بیماری هابیماری های گوارشی

بهترین روش های درمان یبوست در خانه که برای همیشه شما را از این بیماری نجات می دهد!

ابتلا به مشکلات اجابت مزاج یا یبوست از شایع ترین مشکلات گوارشی به شمار می رود که همه گروه های سنی را درگیر می نماید. یبوست موجب می شود نظم طبیعی و فاصله ی دفع مدفوع به میزان قابل توجهی افزایش یابد که در این بین زنان بزرگسال بیشترین آمار مراجعه به پزشک برای درمان یبوست را دارا می باشند.
یکی از راهکارهای درمان یبوست استفاده از داروهای ملین است ولی این داروها در اغلب موارد مشکل را حادتر خواهند نمود پس استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی گردد. در این مقاله شما را با بهترین روش های سریع درمان یبوست بدون عوارض جانبی آشنا می نماییم:


روغن زیتون بهترین داروی درمان یبوست

روغن زیتون از نوع خالص، چربی سالم و خوشمزه ای به شمار می رود که می تواند روده را تحریک نموده و حرکات آن را بهبود ببخشد و از این طریق در درمان یبوست موفق عمل نماید. همچنین مصرف منظم روغن زیتون از بروز مجدد یبوست جلوگیری خواهد نمود.برای استفاده از این روش درمانی لازم است صبح ها و قبل از خوردن هر غذایی دیگری یک قاشق از روغن زیتون بخورید و اگر فراموش کردید باید مدتی را صبر کرده و چیزی نخورید سپس یک قاشق از روغن زیتون مصرف نمایید.

آبلیمو

اسید سیتریک موجود در آبلیمو برای سیستم گوارشی مانند یک محرک عمل نموده و به دفع سموم از بدن و روده کمک می نماید. برای عمل نمودن به این روش درمانی لازم است آب یک عدد لیموی تازه را گرفته و به همراه آب گرم میل نمایید. استفاده از آب افزون بر ملایم کردن طعم لیمو، موجب تامین مایعات مورد نیاز برای بدن می گردد.
یکی از راهکارهای درمان یبوست استفاده از داروهای ملین است ولی این داروها در اغلب موارد مشکل را حادتر خواهند نمود پس استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

آلو

مصرف آلو، را می توان یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش های درمان یبوست معرفی نمود. عملکرد آلو به گونه ای که مانند یک ملین طبیعی عمل نموده و موجب رفع یبوست می گردد. آلو حاوی مقدار زیادی فیبر و سوربیتول است که به نرم شدن مدفوع کمک می نماید. سوربیتول یک نوع کربوهیدرات به شمار می رود که به جذب آب از روده کمک نموده و حجم مدفوع را افزایش خواهد داد.برای رفع یبوست خود می توانید چند عدد آلو مصرف نموده و یا آب آلو را تهیه نموده و یک لیوان صبح و یک لیوان شب از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید مصرف زیاد آب آلو می توانند موجب اسهال گردد پس باید فاصله زمانی زیادی بین لیوان اول تا دوم باشد.

روغن کرچک

این روغن محرک و ملین طبیعی است که به سرعت حرکات روده را تنظیم نموده و درمان یبوست کمک خواهد نمود. برای اعمال این روش درمانی کافی است هر روز صبح 1 یا 2 قاشق روغن کرچک میل نموده و اگر طعم آن را دوست ندارید با آب میوه مخلوط نموده و میل کنید. روغن کرچک تنها در طی چند ساعت تاثیر گذار است ولی نباید به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیردT زیرا مصرف بیش از حد این روغن می تواند عوارض جانبی مختلفی را به همراه داشته باشد.

چای گیاهی روشی ساده برای درمان یبوست

درمان یبوست با چای گیاهی

چای های گیاهی به عنوان مسهل های طبیعی به شمار می روند که به عبور آسان مدفوع کمک می نمایند. چای گیاهی با احتباس آب در روده بزرگ به دفع مدفوع نرم تر کمک خواهد نمود. برای این منظور می توان از چای های گیاهی نظیر چای نعنا، چای سبز و چای سیاه استفاده نمود، جهت تهیه ی هر نوع چای لازم برگ خشک شده ی آن را تهیه نموده و به مقدار لازم در آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر نمایید و سپس میل کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک داروی خانگی به شمار می رود که تاثیر سریع و فوق العاده ای در درمان یبوست خواهد داشت. این ماده خوراکی بی کربنات است و موجب خروج باد از روده ها می گردد همچنین قادر است معده را قلیایی کرده و اسید معده را خنثی کند از همین روی به دفع ضایعات از بدن کمک ویژه ای خواهد نمود. برای این درمان لازم است یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک چهارم فنجان آب گرم حل نموده و به یکباره میل نمایید.

روغن نارگیل

این روغن حاوی مقدار زیادی اسید های چرب است که در تسکین حرکات روده کمک زیادی خواهد نمود همچنین از این روغن می توان به صورت مداوم برای افرادی که مبتلا به یبوست مزمن هستند نیز استفاده نمود ولی مصرف بیشتر از 4 قاشق از آن در طول روز می تواند موجب اسهال گردد. روش استفاده از روغن این نارگیل بدین شکل است که باید نصف قاشق غذا خوری از این روغن را صبح و به همین میزان را شب مصرف کنید همچنین می تواند این روغن را در غذا ریخته و میل کنید.

سبوس گندم

سبوس گندم نوعی فیبر نامحلول است که حجم مدفوع را افزایش داده و به عبور راحت تر آن کمک می نماید همچنین این ماده غذایی حرکات روده را افزایش می دهد و از این طریق به درمان یبوست کمک خواهد نمود. سبوس گندم ماده غذایی فوق العاده مفیدی است و می توان از آن به مدت طولانی برای درمان یبوست استفاده نمود. برای این منظور می توان هر روز مقدار 25 گرم سبوس گندم را به انواع خوراکی ها از جمله ماست، سوپ، نان و … اضافه نموده و میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا