بیماری هابیماری های مغز و اعصابگوش و حلق و بینی

علت سرگیجه و نحوه درمان آن

افرادی که دچار سرگیجه هستند احساس می کنند که خود آنها و یا محیط اطرافشان در حال حرکت هستند. این احساس کاذب همراه با یک احساس چرخش بوده و ممکن است همراه با تهوع و گاهی اوقات استفراغ شدید باشد. علت سرگیجه ممکن است بر اثر اختلال در عضو تعادلی که در گوش داخلی قرار دارد، در عصبی که گوش داخلی را به مغز متصل می کند و یا در قسمت هایی از مغز که مربوط به تعادل بدن می باشد مربوط باشد. به ندرت ممکن است سرگیجه نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای جدی باشد که نیاز به توجه فوری پزشکی داشته باشد. سرگیجه اغلب به طور ناگهانی ایجاد شده و ممکن است از چند دقیقه تا چند روز به طور متناوب یا مداوم طول بکشد. این وضعیت می تواند خیلی ناراحت کننده بوده و در موارد شدیدتر ممکن است راه رفتن و یا حتی نشستن را غیر ممکن کند. در اکثر موارد، سرگیجه به طور خود به خود از بین می رود و یا اینکه بعد از درمان علت ایجاد کننده ی آن، رفع می گردد.


علت سرگیجه

علت سرگیجه
سرگیجه اغلب همراه با آرتریت ( آرتروز ) گردن می باشد که این حالت در افراد مسن بیشتر دیده می شود. در این وضعیت، هنگامی که سر کج می شود و یا اینکه به این طرف و آن طرف می چرخد، بر روی رگهای خونی که به قسمتی از مغز که مربوط به تعادل بدن می باشد خونرسانی می کنند فشار وارد آورده و باعث بروز سرگیجه می شود.از دیگر علت های سرگیجه، وجود عفونت در قسمت وستیبولر گوش می باشد. این عفونت معمولا به صورت یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی شروع می شود ( مثل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ) و یا اینکه بر اثر یک عفونت باکتریایی گوش میانی ایجاد می گردد. این نوع سرگیجه معمولا به طور ناگهانی شروع شده و به مدت یک تا دو هفته باقی می ماند.سرگیجه عود کننده ای که همراه با کاهش شنوایی و وزوز گوش باشد ممکن است به خاطر بیماری منی یر ( Meniere ) که یک اختلال گوش میانی می باشد ایجاد شود. همچنین علت سرگیجه ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی مصرف بعضی از آنتی بیوتیک ها، مصرف بیش از حد الکل، علامتی از مسمومیت غذایی یا گرمازدگی باشد.از نادر ترین علت سرگیجه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرگیجه عود کننده ای که همراه با کاهش شنوایی و وزوز گوش باشد ممکن است به خاطر بیماری منی یر ( Meniere ) که یک اختلال گوش میانی می باشد ایجاد شود.

این وضعیت های خطرناک ممکن است علایم دیگری نیز به همراه داشته باشند مانند اختلال در صحبت کردن، اختلال در بینایی و یا ضعف در دست ها و پاها. اگر سرگیجه همراه با چنین علایمی ایجاد شود باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه درمان سرگیجه

نحوه درمان سرگیجه
سرگیجه شما ممکن است با بی حرکت دراز کشیدن و پرهیز از انجام حرکات ناگهانی برطرف شود. اگر دچار استفراغ شده اید، هر 10 دقیقه یک بار مقداری آب بنوشید تا بدنتان دچار بی آبی نشود. اگر سرگیجه شما بیش از چند دقیقه طول می کشد و یا اگر چندین بار عود نموده است ، شما باید به پزشک مراجعه نمایید.پزشک ممکن است گوش های شما، حرکات چشمتان و دستگاه عصبی تان را معاینه نماید تا علت بروز سرگیجه را کشف نماید. آزمایشی به نام آزمایش کالریک ( Caloric ) ممکن است برای ارزیابی عملکرد دستگاه وستیبولر گوش انجام شود. یک عکس رادیوگرافی از گردن ممکن است برای بررسی مهره های آن انجام شود. اگر به غیر از سرگیجه، شما دچار وزوز گوش هم هستید ممکن است پزشک برایتان درخواست انجام سی تی اسکن یا ام آر آی ( MRI ) نماید تا وجود تومور را بررسی نماید.پزشک ممکن است برای تسکین سرگیجه داروهایی تجویز نماید. اگر علت سرگیجه بر اثر مصرف یک نوع آنتی بیوتیک ایجاد شده باشد ممکن است آنتی بیوتیک دیگری به جای آن تجویز شود. سایر درمان ها با هدف درمان زمینه ی اصلی علت سرگیجه انجام می گردد. برای مثال، سرگیجه که بر اثر یک عفونت باکتریایی در گوش داخلی ایجاد می شود را می توان با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا