بیماری هاسرفه و سرماخوردگی

خداحافظی با سرفه با استفاده از این ترفندهای خانگی و سنتی درمان سرفه خشک

سرفه نوعی از واکنش های دفاعی بدن است که به خروج ترشحات می پردازد در واقع می توان گفت سرفه در اثر تحریک سلول های ریه اتفاق می افتد که موجب خروج هوای پر فشار میگردد. سرفه های خشک معمولا در ساعات پایانی شب روی می دهد همچنین این سرفه ممکن است مزمن و پشت سرهم باشد و برای فرد حالتی آزار دهنده را ایجاد نماید پس باید در کمترین زمان ممکن درمان شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین راهکار های درمان سرفه خشک آشنا نماییم.


علت سرفه خشک را بشناسید!

سرفه خشک می تواند ناشی از علل مختلفی روی دهد که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • آلودگی هوا و ورود گرد و غبار
  • آلرژی و حساسیت های فصلی
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • سرماخوردگی و بیماری های عفونی
  • خشکی گلو
  • استعمال سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • بیماری های تنفسی و بیماری های ریوی
  • آسم، برونشیت، سرطان ریه
  • مو و شوره حیوانات خانگی، مایت ها و…
  • بلعیدن یا استشمام مواد زیان آور مثل اسانس های شیمیایی، خوشبوکننده های هوا و شوینده ها
  • فشار خون بالا

سرفه های خشک معمولا در ساعات پایانی شب روی می دهد همچنین این سرفه ممکن است مزمن و پشت سرهم باشد و برای فرد حالتی آزار دهنده را ایجاد نماید پس باید در کمترین زمان ممکن درمان شود.

علائم سرفه خشک

سرفه خشک سرفه ای بدون خلط است که هنگام شب شدت بیشتری می یابد. تنگی نفس یکی از مهمترین علائم سرفه خشک است. از دیگر علائم سرفه خشک می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • تنگی راه های هوایی
  • عدم وجود مخاط در سرفه ها
  • عدم خس خس سینه

سرفه خشک را در خانه درمان کنید

درمان خانگی سرفه خشک
جهت درمان سرفه های خشک راهکار های مختلفی پیشنهاد می شود که می تواند در درمان این نوع از سرفه ها موثر باشد در ادامه به بهترین راهکار های درمان سرفه خشک می پردازیم:

1- دمنوش آویشن

آویشن قادر است گلو درد را تسکین داده و سرفه های خشک را درمان نماید. برای تهیه دمنوش آویشن کافی است مقداری برگ آویشن خشک شده را در یک لیوان آب جوش ریخته و پس از طی 10 دقیقه میل نمایید. می توانید به همراه این دمنوش نبات یا عسل نیز استفاده کنید.

2- آب آناناس

آناناس حاوی مقادیر زیادی آنزیم بروملین است که دارای خاصیت ضد التهابی و خلط آور بوده و از درمان کننده های سریع سرفه به شمار می رود و حتی از شربت سرفه نیز قوی تر عمل خواهد نمود. جهت اثربخشی بیشتر می توانید آب آناناس را با عسل مخلوط نمایید.

3- سیر

سیر دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری است که می تواند در رفع سرفه های خشک موثر باشد برای این منظور می توان از سیر در انواع خوراکی ها و سوپ ها استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از بوی بد دهان می توان از شربت یا کپسول سیر استفاده نمایید.

4- عسل درمانی

درمان سرفه خشک با عسل

عسل خواصی درمانی بسیاری دارد و با دارا بودن خاصیت دفع سموم و تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان سرفه می پردازد. همچنین عسل به سبب دارا بودن خاصیت ضد التهابی، آنتی باکتریال و ضد ویروسی در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. جهت تهیه دمنوش عسل باید نصف لیمو، دو قاشق سوپ خوری عسل،نصف فنجان آب گرم و مقدار کمی پودر دارچین را مخلوط نموده و روزی یکبار از ترکیب تا بهبودی کامل، میل نمایید.

5- زنجبیل

مهمترین کاربرد زنجبیل درمان سرفه های خشک و سرما خوردگی است زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، آنتی اکسیدان است. برای این منظور به دو طریق می توان از زنجبیل استفاده نمود.

  1. شربت زنجبیل، عسل و لیمو : برای تهیه این شربت ابتدا عسل ( 3 تا 4 قاشق سوپ خوری) و لیمو ( یک عدد ) را ترکیب نموده و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس چند تکه زنجبیل و آب ( یک چهارم فنجان ) به آن افزوده و اجازه دهید برای 10 دقیقه روی شعله بماند. مواد را در شیشه ای در دار ریخته و درون یخچال بگذارید، روزی 2 تا قاشق از آن میل نمایید.
  2. چای زنجبیل: چند ورق از زنجبیل را تهیه نموده و درون آب جوش بریزید و به مدت 15 الی 20 دقیقه بجوشانید و سپس از صافی رد کرده و میل نمایید. می توانید جهت تاثیرگذاری بیشتر چند قطره عسل را به جوشانده اضافه نمایید.

6- بخور اکالیپتوس یا نعناع

استعمال بخور موجب مرطوب شدن بینی، گلو و سیستم تنفسی می گردد و با ایجاد مخاط به درمان سرفه های خشک می پردازد. دوش آب گرم نیز عملکردی شبیه به بخور دارد و برای درمان سرفه مفید می باشد.

7- قرقره آب نمک

درمان سرفه خشک با آب نمک

از قرقره آب نمک می توان برای رفع التهاب،تورم و سوزش گلو استفاده نمود و قطعاً این عمل در درمان سرفه های خشک نیز مور خواهد بود. این روش بهترین راه برای رفع سرفه های حساسیتی است. برای این منظور کافی است مقداری آب نمک را به مدت 20 ثانیه قرقره کرده و این عمل را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

8- زردچوبه

زردچوبه به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی شناخته میشود که در درمان سرفه ها به خصوص سرفه های خشک بسیار موثر است برای این منظور کافی است یک قاشق زردچوبه را با عسل مخلوط نموده و خمیر حاصل را مصرف کنید.

9- ژلاتین

این ماده گلو را آرام نموده و در درمان سرفه های خشک موثر خواهد بود.برای تهیه این نوشیدنی باید 5 تا 10 گرم ژلاتین را به آب گرم اضافه نموده و میل نمایید.

10- کنترل سرفه ها

اگر مرتباً سرفه کنید گلو تحریک شده و سرفه ها افزایش می یابد. برای کنترل سرفه ها سعی کنید چند سرفه کوچک و ملایم کرده و بعد برای اینکه خلط به سمت قسمت بالایی مجاری تنفسی حرکت کند، یک سرفه شدید کنید تا خلط ها خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا