بیماری هابیماری های پوست و مو

علت تعریق بیش از حد و معرفی درمان های دارویی و پزشکی

عرق کردن واکنش طبیعی بدن در برابر گرماست اما گاهی برخی افراد به تعریق بیش از حد دچار می شوند که می تواند نگران کننده و البته دردسر ساز باشد و نشان می دهد میزان سوخت و ساز بدن آنها به طور غیر معمولی افزایش یافته است. چنین موضوعی قطعا نیاز به رسیدگی و بررسی های پزشکی دارد تا علت اصلی آن مشخص شود. تعریق بیش از حد می تواند آغازگر مشکلات زیادی باشد. از جمله اینکه وجهه ی اجتماعی شما را زیر سوال ببرد، اعتماد به نفس شما را ضعیف کند، به پوست شما آسیب برساند اما فقط این ها نیست. عرق کردن زیاد نشانه ای است از وجود یک بیماری یا مشکل در بدن شما، این مقاله ی بیچشک به دلایل تعریق زیاد و روش های درمان آن نگاهی داشته است.

مکانیسم تعریق در بدن

زیاد عرق کردن
عرق کردن زیاد می تواند واکنش بدن در برابر شرایط غیر عادی باشد که با آن روبرو شده است. همانطور که می دانید بدن ما واکنش ها و عکس العمل های زیادی را در موقعیت های مختلف از خود نشان می دهد. واکنش هایی که برخی کاملا طبیعی هستند و برخی دیگر حرف های زیادی در رابطه با وضعیت سلامتی ما دارند و نشان می دهد مشکلی به وجود آمده است مانند تعریق زیاد. یکی از مهم ترین این واکنش های طبیعی، عرق کردن است. همه ی ما عرق می کنیم. عرق توسط غدد زیر پوستی بدن ما تولید می شود و در حالت عادی واکنش طبیعی بدن در برابر گرما یا فعالیت های بدنی سنگین است.بالاترین و بیشترین حجم عرق را آب بدن تشکیل می دهد. البته ترکیبات دیگری هم در عرق وجود دارد: اوره، اسید لاکتیک و املاح معدنی از جمله سدیم و پتاسیم.به طور کلی عرق کردن در شرایط طبیعی برای سلامتی بدن ما فوق العاده مفید است و باعث می شود پوست ما نرم و مرطوب باقی بماند اما گاهی فعالیت غدد عرق ریز زیر پوست ما به شدت افزایش می یابد و از روال عادی و طبیعی خود خارج می شود. در چنین وضعیتی که یک واکنش غیرطبیعی است و به آن تعریق بیش از حد یا هایپر هیدروزیس می گویند تمام بدن یا قسمت های خاصی از بدن دچار تعریق زیاد می شود.

علت تعریق زیاد

علت تعریق زیاد
پزشکان و متخصصان برای دلایل و علت تعریق زیاد تئوری های زیادی را مطرح کرده اند که هر کدام علائم و نشانه های خاص خود را دارد. تعریق زیاد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. قبل از هر چیزی شما باید به این موضوع پی ببرید که در چه شرایطی و در چه زمان هایی تعریق زیاد برای شما رخ می دهد و شرایط سنی و جسمی خود را هم در نظر داشته باشید.از مهم ترین دلایلی که برای تعریق زیاد وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیابت

دیابت یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث تعریق زیاد می گردد. چنین وضعیتی دو دلیل عمده می تواند داشته باشد: اول آنکه افراد مبتلا به دیابت معمولا اضافه وزن دارند که خود عاملی برای عرق کردن زیاد است. دلیل دیگر هم بالا بودن میزان گلوکز بدن است. سطح گلوکز خون مبتلایان به دیابت بیش از حد مجاز خود است و این باعث می شود که نورون های بدن آسیب ببیند و در عملکرد غدد عرق ریز بدن اختلالاتی به وجود بیاید که به تعریق زیاد منجر شود.

استرس شدید می تواند باعث تعریق زیاد به خصوص در کف دست ها و پاهای شما شود.

یائسگی

با آغاز دوران یائسگی ترشح هورمون های بدن به شدت دچار اختلال می شود و کاهش می یابد. چنین وضعیتی می تواند بر میزان دمای بدن تاثیر زیادی بگذارد. در چنین شرایطی فعالیت غدد عرق ریز بدن فوق العاده افزایش پیدا می کند و تعریق و گرگرفتگی های شبانه به سراغ شما می آید.

نیاز بدن به سدیم

گاهی تعریق زیاد، نیاز بدن را برای مصرف سدیم در بر دارد. عرق کردن زیاد مقادیر زیادی نمک از بدن ما دفع می کند. سدیم یکی از ترکیبات اصلی نمک است و زمانی که سطح آن در بدن کاهش پیدا کند عرق کردن زیاد همراه  با نشانه های ناخوشایندی همچون سوزش چشم ها، سوزش خراش و زخم های پوستی و باقی ماندن لکه های سفید عرق روی لباس های شما می تواند به وجود بیاید.

استرس

در موقعیت هایی که استرس، خجالت یا عصبانیت به سراغ شما می آید و تحت فشار روحی شدیدی قرار می گیرید، ممکن است با تعریق زیاد مواجه شوید. استرس شدید می تواند باعث تعریق زیاد به خصوص در کف دست ها و پاهای شما شود. افرادی که به استرس دچار هستند یا از اضطراب دائمی رنج می برند دائما با عرق کردن زیاد روبرو می شوند.

حمله قلبی

پس از مطالعات انجام شده ی زیادی مشخص شد که تعریق زیاد می تواند نشانه ای مهم از بروز حمله قلبی یا حتی ایست قلبی باشد.  در صورتی که تعریق زیاد با علائمی همچون احساس درد در قفسه ی سینه ، گردن ، بازو و فک همراه با تنگی نفس باشد یک وضعیت اورژانسی به حساب می آید و ممکن است حمله ی قلبی رخ داده باشد.

عوارض جانبی مصرف برخی داروها

مصرف داروها می تواند عوارض جانبی زیادی با خود به همراه داشته باشند. از جمله عرق کردن زیاد. مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب، داروهای دیابت، داروهای سرطان و داروهای مربوط به فشار خون می توانند عوارضی مانند تعریق زیاد ایجاد کنند.

مبارزه با بیماری ها

برخی بیماری ها به خصوص بیماری های عفونی که سیستم ایمنی و لنفاوی شما را درگیر خود می کند می تواند با تعریق زیاد همراه باشد. هنگامی که بدن با برخی بیماری ها در حال مبارزه کردن است به طور طبیعی دمای آن بیش از حد معمول می گردد و ممکن است با تب و تعریق زیاد روبرو شوید.

افت قند خون

افت قند خون می تواند عاملی برای عرق کردن زیاد شما باشد. هنگامی که میزان قند خون شما از حد طبیعی خود پایین می آید و در شرایطی که به زیر 70 میلی گرم در هر دسی لیتر خون رسیده باشد ممکن است با علائمی همچون تعریق زیاد به خصوص در نواحی پشت گردن و خط رویش موها روبرو شوید.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یکی از عواملی است که میزان سوخت و ساز بدن شما را می تواند افزایش دهد و در چنین شرایطی طبیعی است که علائمی همچون تعریق زیاد بدن مشاهده شود.

درمان عرق کردن زیاد

درمان تعریق زیاد
برای درمان و کنترل عرق کردن زیاد روش های مختلف زیادی وجود دارد ولی قبل از انتخاب روش مناسب باید علت اصلی تعریق زیاد شما مشخص شود و اگر مشکل یا بیماری وجود دارد که نیاز به رسیدگی و درمان دارد، مراقبت ها و درمان های پزشکی لازم را برای آن آغاز کرد در غیر این صورت کنترل عرق کردن با کمک روش های بهداشتی به حل مشکل شما کمکی نخواهد کرد و فقط می تواند آن را کنترل کند.در ادامه چند روش که برای درمان و کاهش تعریق زیاد موثر هستند را معرفی کرده ایم:

محصولات ضد تعریق و پودرها

محصولات ضد تعریق متنوعی در دسترس شماست که می تواند تعریق بدن شما را تا حد زیادی کنترل کند و کاهش دهد. محصولات ضد تعریق در انواع اسپری ها ،لوسیون ها، مام ها و پودرها وجود دارند که شما به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. این محصولات کمک می کنند که پوست شما مدت زمان زیادی خشک و بدون عرق باقی بماند اما روش درمانی محسوب نمی شوند و استفاده طولانی مدت از آنها قطعا عوارضی به دنبال خواهد داشت.

درمان دارویی

برخی پزشکان برای تعریق زیاد دارو تجویز می کنند. عرق کردن زیاد به وسیله ی دارو درمانی تا حد زیادی قابل کنترل و درمان است و چنین داروهایی فعالیت غدد عرق ریز بدن را تا حد زیادی کاهش می دهد اما مصرف چنین داروهایی می تواند عوارضی مانند خشکی دهان، تاری دید و تپش قلب به همراه داشته باشد.

دستگاه یونتوفورزیس

دستگاه یونتوفورزیس یک دستگاه خانگی الکتریکی است که با کمک جریان الکتریکی ضعیفی که ایجاد می کند، می تواند فعالیت غدد عرق ریز بدن را به طور موقتی متوقف سازد ولی استفاده ی طولانی مدت از آن می تواند مشکلاتی مانند خشکی پوست و حساسیت های پوستی به همراه داشته باشد.

بوتاکس

تزریق بوتاکس می تواند تا حد زیادی میزان تعریق زیاد بدن شما را برطرف کند. با تزریق بوتاکس به زیر پوست فعالیت غدد عرق ریز بدن تا حد زیادی کاهش می یابد و در نتیجه از میزان تعریق زیاد بدن کاسته می شود. چنین روشی برای تعریق زیاد موضعی به خصوص برای نواحی زیر بغل گزینه ی خوبی به نظر می رسد اما اثر آن موقتی است و پس از گذشت چند ماه مجددا باید تزریق بوتاکس را تکرار کنید.

جراحی

عمل جراحی آخرین روش درمان برای تعریق زیاد است و منحصر به مواردی است که تعریق زیاد به هیچ روش درمانی پاسخ نمی دهد. در این عمل جراحی تعدادی از غدد عرق ریز بدن برداشته می شود ولی قطعا می تواند عوارض جانبی خاص خود را به دنبال داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا