بیماری هابیماری های چشم

التهاب گوش خارجی چیست ؟ بررسی علائم و روش درمان

التهاب یا عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری های گوش است که با نام اوتیت شناخته می شود. این بیماری موجب دردناک شدن گوش می گردد و علت ایجاد آن در اغلب موارد باکتری ها و قارچ ها هستند.


التهاب گوش خارجی

عکس التهاب گوش خارجی
در التهاب گوش خارجی که به آن اصطلاحاً اوتیت اکسترنا گفته می شود، مجرای گوش ملتهب می شود و معمولاً علت آن، یک عفونت باکتریایی، ویروسی و یا قارچی می باشد. اوتیت اکسترنا اغلب بعد از شنا کردن ایجاد می شود زیرا وجود رطوبت در مجرای گوش باعث افزایش احتمال بروز عفونت می شود. این وضعیت همچنین می تواند در افرادی که در محیط های گرم و مرطوب کار می کنند و یا افرادی که از وسایل داخل گوش استفاده می کنند ایجاد شود. خراشیدن مجرای گوش با گوش پاک کن و یا ناخن، علت دیگر ایجاد التهاب گوش خارجی می باشد. به طور کمتر شایعی ممکن است عفونت بر اثر واکنش به مواد شیمیایی مثل آن موادی که در قطره های گوش و یا در رنگ مو وجود دارد ایجاد شود.

علائم در التهاب گوش خارجی

علائم التهاب گوش خارجی
علائم در التهاب گوش خارجی معمولاً در طی یکی دو روز ایجاد شده و شامل موارد زیر می باشد:
  • خارش و یا درد در مجرای گوش
  • ترشح چرک از گوش
  • کم شنوایی (اگر موم گوش و یا ترشحات آن موجب مسدود شدن گوش گردد.)
  • تاول های آبدار و پوسته دهنده

اگر چرک باعث بسته شدن مجرای گوش شود، بهتر است بجای اینکه خودتان این چرک را خارج کنید به پزشک مراجعه نمایید.

در التهاب گوش خارجی که به آن اصطلاخاً اوتیت اکسترنا گفته می شود، مجرای گوش ملتهب می شود و معمولاً علت آن، یک عفونت باکتریایی، ویروسی و یا قارچی می باشد.

نحوه درمان در التهاب گوش خارجی

درمان التهاب گوش خارجی
پزشک ابتدا با وسیله ای به نام اتوسکوپ گوش را معاینه می کند. اگر چرکی در مجرا وجود داشته باشد نشان دهنده وجود عفونت می باشد که در این صورت ممکن است پزشک نمونه ای از آن را برای شناسایی به آزمایشگاه بفرستد. مجرای گوش را می توان با استفاده از یک ساکشن ( مکنده ) تمیز نمود. بر اساس نوع عفونتی که وجود دارد، پزشک ممکن است قطره گوشی تجویز نماید که حاوی آنتی بیوتیک یا ضد قارچ و یا کورتون باشد. برای تسکین درد ممکن است یک داروی مسکن خوراکی نیز تجویز شود.اگر شما دچار یک عفونت شدید باکتریایی هستید، پزشک ممکن است برایتان آنتی بیوتیک خوراکی هم تجویز نماید. اکثر عفونت های ویروسی خود به خود بهبود می یابند و فقط داروی مسکن در این موارد تجویز می شود. با این حال اگر دچار عفونت ویروسی با ویروس هرپس شده اید ممکن است برایتان داروی ضد ویروس و گاهی اوقات داروی کورتون تجویز شود. این وضعیت معمولاً در طی 7 الی 10 روز  پس از شروع علائم بهبود می یابد، در کنار استفاده از روش های درمان ذکر شده، لازم  است از شنا کردن و مرطوب نمودن گوش خودداری نمایید.( بهتر است هنگام حمام چیزی را در گوش قرار دهید تا از ورود آب جلوگیری شود.) و برای تمیز کردن گوش از اسفنج مرطوب استفاده نمایید.برگرفته از : راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا