بیماری هابیماری های چشم

صدمه به چشم ها، علائم و نحوه درمان آن

چشم یکی از اعضای حساس بدن است که وظیفه فراهم آرودن بینایی را برای فرد به همراه دارد. صدمه به چشم می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و تاثیرات مختلفی را در پی دارد که شامل تاری دید تا کوری کامل می شود. با ما در این مقاله از مجله پزشکی بیچشک همراه شوید تا شما را با علائم و نحوه درمان صدمه به چشم آشنا نماییم:


صدمه به چشم ها

صدمه به چشم ها
وجود رفلکس بسته شدن پلک ها و وجود محفظه استخوانی کاسه چشم که اطراف چشم را فرا گرفته است به محافظت از چشم ها کمک می کند. با این حال، صدمه چشم ها شایع بوده و در بعضی موارد در صورتی که درمان سریعا انجام نشود ممکن است کوری ایجاد شود.شایع ترین صدمه چشمی، خارش بر روی قرنیه چشم می باشد که توسط یک جسم خارجی در چشم ایجاد می شود صدمات جزئی از این نوع، به ندرت باعث آسیب های بینایی دایمی می شوند مگر اینکه عفونت هم ایجاد شود و این عفونت درمان نشود. با این حال صدمات فرورونده چشم که یک چیز کوچک مثل یک تکه فلز که از یک دستگاه پرتاب شده است می تواند منجر به از دست دادن کامل بینایی شود. صدماتی مثل ضربه یک مشت و یا اصابت یک توپ تنیس ممکن است باعث به خطر افتادن بینایی شود. همچنین استفاده از مواد شیمیایی سوزاننده و یا نگاه کردن مستقیم به خورشید می توانند باعث بروز صدمه به چشم شوند.اکثر صدمات چشمی را می توان با استفاده از عینکهای محافظ در هنگام کارکردن با دستگاه ها یا مواد شیمیایی و یا در هنگام انجام فعالیت های ورزشی پیشگیری نمود. هیچگاه بطور مستقیم به خورشید نگاه نکنید حتی اگر از عینک آفتابی استفاده می کنید.

اکثر صدمات وارده به چشم را می توان تحت بیحسی موضعی درمان نمود با این حال در بعضی موارد نیاز به انجام عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی می باشد.

علائم صدمه به چشم

علائم صدمه به چشم
علائم صدمات چشمی بر اساس اینکه از چه نوعی است و شدت آن چه میزان می باشد متفاوت هستند با این حال ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • درد و آبریزش از چشم
  • عدم توانایی در باز نگه داشتن چشم
  • خونریزی در زیر سطح قدامی چشم
  • کبود شدن و ورم کردن پوست اطراف چشم
  • کاهش بینایی در چشم مبتلا

در اکثر صدمات جزئی چشم، انجام کمک های اولیه اغلب مفید می باشد اما همیشه باید بعد از این کمک های اولیه به پزشک مراجعه نمایید. اگر ضربه به چشم خورده، جسم خارجی وارد آن شده است و یا بینایی آن کاهش پیدا کرده است، یک پارچه خشک و تمیز روی چشم قرار داده و به طرف نزدیک ترین مرکز اورژانس بروید.

نحوه درمان صدمه به چشم

نحوه درمان
اکثر صدمات وارده به چشم را می توان تحت بی حسی موضعی درمان نمود با این حال در بعضی موارد نیاز به انجام عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی می باشد. صدمات شیمیایی را ممکن است با داروی کورتون دار درمان نمود.بیشتر آسیب های وارده به چشم در صورتی که به موقع درمان شوند بطور کلی بهبود می یابند. گاهی اوقات صدمات وارده به قرینه باعث به جای ماندن جای زخم بر روی آن می شود و اگر عدسی چشم صدمه ببینند، قسمتی از آن ممکن است کدر و تار شود. نور خورشید ممکن است باعث بروز صدمات دایمی به شبکیه چشم شود. کنده شدن شبکیه از بافت زیرینش بر اثر اصابت یک ضربه محکم نیاز به انجام یک درمان فوری دارد تا از از دست دادن بینایی جلوگیری شود. یک آسیب شدید به چشم می تواند باعث کوری دایمی شود.راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی
تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا