بیماری هابیماری های گوارشی

خونریزی دستگاه گوارشی : علت ، علائم و نحوه درمان

خونریزی می تواند در هر قسمت از دستگاه گوارش رخ دهد و باید همیشه تحت بررسی قرار گیرد زیرا ممکن است علت ایجاد این خونریزی بسیار خطرناک باشد. در بعضی موارد فقط مقادیر خیلی کمی از خون در مدت زمان طولانی از دست می رود و فرد نیز متوجه آن نمی گردد. در سایر موارد، خونریزی ناگهانی و شدید از دستگاه گوارش باعث می شود که استفراغ خونی و یا مدفوع همراه خون دیده شود. در صورت مشاهده هرگونه خونی باید به پزشک مراجعه نمایید.


علل خونریزی دستگاه گوارشی

علت خونریزی دستگاه گوارشیعلل خونریزی دستگاه گوارشی شامل التهاب یا آسیب دستگاه گوارش و یا وجود تومور ( غده ) در آن می باشد.

خونریزی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش که شامل مری ، معده و اثنی عشر می باشد ممکن است در صورتی که اسید معده به لایه پوشاننده آنها آسیب برساند ایجاد شود. این وضعیت شایعی در موارد ترش کردن ( رفلاکس ) و وجود زخم های گوارشی می باشد. گاهی اوقات خونریزی شدید به علت گشاد شدن رگهای موجود در دیواره ی مری ایجاد می شود که یکی از عوارض بیماری مزمن کبدی می باشد.

اکثر خونریزی ها از دستگاه گوارش تحتانی که شامل روده بزرگ ، راست روده و مقعد می باشد بر اثر وجود بیماری های جزئی مثل بواسیر یا شقاق مقعد ایجاد می گردد. با این حال ، خونریزی می تواند به علت مشکلات وخیم تری مثل وجود سرطان روده نیز بروز نماید.

درمان خونریزی بستگی به علت زمینه ای ایجاد آن دارد. برای مثال ، خونریزی زخم معده را با استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای التیام دهنده ی زخم درمان می کنند در حالی که خونریزی که از تومور سرطانی روده بزرگ ایجاد شده باشد را با عمل جراحی و بیرون آوردن تومور درمان می نمایند.

علائم و نشانه های خونریزی از دستگاه گوارش

علائم خونریزی دستگاه گوارشعلائم خونریزی دستگاه گوارشی بر اساس محل و شدت خونریزی متفاوت می باشند. اگر خونریزی خفیف باشد فرد ممکن است اصلا متوجه آن نشود اما در نهایت ممکن است باعث بروز علائم کم خونی و فقر آهن مثل رنگ پریدگی پوست و تنگی نفس شود. خونریزی شدید از مری ، معده یا اثنی عشر ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیر شود:
  • استفراغ خونی
  • گیجی
  • مدفوع سیاه و قیر مانند

اگر خونریزی شدید از دستگاه گوارش تحتانی رخ دهد احتمالا فرد قادر خواهد بود که خون قرمز روشن را در مدفوعش ببیند. اگر خونریزی شدید از هر قسمت از دستگاه گوارش رخ دهد فرد ممکن است دچار شوک شود. شوک باعث بروز علائمی مثل غش کردن ( از حال رفتن )  ،عرق کردن و گیجی می شود که نیاز به درمان سریع در بیمارستان دارد.

نحوه درمان خونریزی از دستگاه گوارش

درمان خونریزی دستگاه گوارشخونریزی های خفیف دستگاه گوارش ممکن است به طور تصادفی در هنگام آزمایش جهت سایر اقدامات پزشکی مشخص شود. اگر خونریزی شدید باشد شما ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشید تا خون از دست رفته را جایگزین نمایید. معمولا با استفاده از آندوسکوپ ، محل خونریزی مشخص می گردد.

درمان خونریزی دستگاه گوارشی بستگی به علت زمینه ای ایجاد آن دارد. برای مثال ، خونریزی زخم معده را با استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای التیام دهنده ی زخم درمان می کنند در حالی که خونریزی که از تومور سرطانی روده بزرگ ایجاد شده باشد را با عمل جراحی و بیرون آوردن تومور درمان می نمایند. با استفاده از درمان هایی مثل جراحی لیزری که در هنگام آندوسکوپی انجام می شود می توان خونریزی ها را بند آورد. اگر علت بروز خونریزی مشخص باشد و درمان سریع انجام گیرد ، معمولا درمان با موفقیت همراه خواهد بود.

برگرفته از کتاب بیماری های دستگاه گوارش – نگارش تونی اسمیت، فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا