بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

سکته قلبی چگونه رخ می دهد؟ بررسی علائم ونحوه درمان آن

منظور از سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد مرگ قسمتی از عضله قلب می باشد که به دنبال بند آمدن خون رسانی آن قسمت ایجاد می گردد. سکته قلبی یکی از علل عمده مرگ و میر در کشورهای پیشرفته می باشد. با این حال میزان مرگ و میر از اوایل دهه 1980 میلادی تا به امروز به مقدار زیادی رو به کاهش گذاشته است که علت آن، پیشرفت هایی است که در درمان آن ایجاد شده و نیز افزایش آگاهی مردم برای پیروی کردن از یک شیوه زندگی سالم می باشد تا از بروز سکته قلبی و حمله قلبی پیشگیری کنند.


علل ایجاد سکته قلبی

سکته قلبی معمولاً به علت بیماری شریان کرونری ایجاد می شوند. در این بیماری، شریان های کرونری که باعث خون رسانی به عضلات قلب می شوند، تنگ و باریک می گردند و می توانند زمینه ساز حمله قلبی شوند. این تنگ شدن معمولاً بخاطر تصلب شرائین می باشد. در بیماری تصلب شرائین، رسوب چربی مثل کلسترول در دیواره داخلی شریان تجمع می یابد. این مواد رسوبی که به آن اصطلاحاً آتروم گفته می شود سپس با یک لایه فیبروز پوشانده می شود که ممکن است پاره شده و یا سفت گردد. سلول های خونی که به آنها پلاکت گفته می شود می توانند به این رسوب چسبیده و باعث ساخته شدن لخته خون شوند. وقتی لخته خون تشکیل می شود ممکن است باعث انسداد کامل شریان شده و در نتیجه منجر به بروز یک سکته قلبی شود.اگر شما سابقه خانوادگی بیماری شریان کرونری داشته و یا فشار خون بالایی دارید و یا به علت مرض قند دچار مشکلات قلبی شده اید، این خطر برای شما بیشتر خواهد بود.

علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی
علائم سکته قلبی معمولاً بطور ناگهانی ایجاد شده و عبارتند از :
  • بروز درد شدید در وسط سینه که ممکن است به طرف گردن و به دست ها انتشار پیدا کند.
  • رنگ پریدگی و عرق ریزش
  • تنگی نفس
  • تهوع و گاهی استفراغ
  • اضطراب و گاهی اوقات ترس از مردن
  • بی قرار شدن

اگر شما دچار این علائم شده اید همیشه باید فرض را بر این بگذارید که یک سکته قلبی برای شما رخ داده است و باید سریعاً خود را به بیمارستان برسانید. هیچگاه در خبر کردن آمبولانس و اورژانس تاخیر نکنید تا ببینید بعداً چه اتفاقی رخ خواهد داد. یک آمبولانس مجهز ، مناسب ترین وسیله برای رسیدن به بیمارستان می باشد زیرا نجات بیمار بعد از سکته قلبی ممکن است در همان آمبولانس شروع شود. هنگامی که منتظر اورژانس هستید، در صورت امکان باید نصف یک قرص آسپرین را بجوید. آسپرین باعث کاهش چسبندگی خون می شود و از بروز لخته های خون بیشتر جلوگیری می کند.
گاهی اوقات سکته قلبی ممکن است علائم متفاوتی از خود نشان دهند. اگر دچار درد سینه آنژین قلبی هستید، درد شما ممکن است بدتر شده و به غیر از اینکه در هنگام فعالیت درد ایجاد می شود در زمان استراحت نیز درد بروز می کند. یک حمله آنژین که به درمان های معمول پاسخ نمی دهند و یا درد آن بیشتر از 10 دقیقه طول کشیده است ممکن است به علت سکته قلبی ایجاد شده باشد و نیاز به رفتن فوری به بیمارستان دارد. از هر 5 نفری که دچار سکته قلبی می شود یک نفر آنها دچار درد سینه نمی شود. با این حال ممکن است علائم دیگری مثل تنگی نفس، از حال رفتن، عرق ریزش و رنگ پریدگی وجود داشته باشد. چنین الگویی از علائم را اصطلاحاً سکته قلبی ساکت می نامند. این نوع از سکته قلبی معمولاً در افراد سالخورده و در بیماران دچار مرض قند ( دیابت ) بیشتر دیده می شود.

گاهی اوقات سکته قلبی ممکن است علائم متفاوتی از خود نشان دهند. اگر دچار درد سینه آنژین قلبی هستید، درد شما ممکن است بدتر شده و به غیر از اینکه در هنگام فعالیت درد ایجاد می شود در زمان استراحت نیز درد بروز می کند.

عوارض سکته قلبی

عوارض سکته قلبی
در طی ساعت و چند روز اولیه پس از سکته قلبی، خطرات عمده عبارتند از بروز بی نظمی در ضربان قلب که ممکن است تهدید کننده حیات باشد و نیز بروز ایست قلبی . بر اساس شدت و محل صدمه دیدن عضله قلب، مشکلات دیگری نیز ممکن است بروز نماید. برای مثال، در طی هفته ها یا ماه های یس از سکته قلبی، عمل تلمبه کردن عضلات قلب ممکن است به قدری ضعیف باشند که باعث بروز وضعیتی به نام نارسایی قلب شوند. عوارض کمتر شایع سکته قلبی عبارتند از آسیب دیدن دریچه های قلب و التهاب غشاء پوشاننده قلب که به آن اصطلاحاً پریکاردیت گفته می شود. هر دوی این مشکلات ممکن است باعث بروز نارسایی قلب شوند.

نحوه تشخیص سکته قلبی

در بسیاری از موارد، تشخیص سکته های قلبی کاملاً واضح می باشد. یک نوار قلبی اغلب تغییراتی را نشان می دهد که تایید کننده بروز یک سکته قلبی می باشد. با استفاده از نوار قلبی می توان فهمید که کدام قسمت از عضله قلب و چه مقدار از آن صدمه دیده است و نشان میدهد که آیا ضربان های قلب هنوز طبیعی هستند و یا دچار بی نظمی شده اند. برای اینکه تشخیص سکته قلبی تایید شود، آزمایش های متعدد خون انجام می شود تا میزان یک ماده شیمیایی که پس از سکته قلبی از عضلات صدمه دیده قلب در خون ریخته می شود، اندازه گیری شود.

نحوه درمان سکته قلبی

درمان سکته قلبی
اهداف فوری درمان سکته قلبی عبارتند از تسکین درد و دوباره بازگرداندن خون رسانی به عضلات قلب تا میزان صدمه وارده به آن به حداقل خود برسد و نیز پیشگیری از بروز عوارض جانبی بیشتر. با بستری شدن بیمار در بخش سی سی یو یا آی سی یو که ضربان قلب و علائم حیاتی بیمار به طور مرتب کنترل می شود می توان به این اهداف دست یافت. اگر شما دچار درد خیلی شدید در سینه هستید ممکن است یک آمپول مسکن قوی مثل مورفین به شما تزریق شود. در طی 6 ساعت اول پس از بروز سکته قلبی، ممکن است یک داروی ترومبولیتیک به بیمار تزریق شود تا لخته خونی که باعث انسداد شریان کرونری شده است را حل نماید.
راه دیگر آن است که سریعاً تحت آنژیوپلاستی کرونری قرار بگیرد تا شریان باریک شده دوباره گشاد شود. اگر بتوان در طی 6 ساعت پس از سکته قلبی، دوباره خونرسانی به عضله صدمه دیده قلب را برقرار نمود، احتمال زیادی دارد که بهبودی کامل ایجاد شود.
به محض اینکه از سکته قلبی بهبودی حاصل گردید، وضعیت شریان های کرونری و عضلات قلب شما ارزیابی می شود. ار آزمایش هایی مثل اکوکاردیوگرافی و تست ورزش استفاده می شود تا نحوه درمان های بعدی تصمیم گیری شود. برای مثال، اگر عمل تلمبه کردن قلب مختل شده است ممکن است یک داروی ادرار آور ( دیورتیک) و یا یک داروی مهار کننده ACE تجویز شود. اگر یک شریان مسدود شده باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی بای پس در مرحله بعد داشته باشید. اگر آزمایش ها نشان دهند که ضربان قلب بطور پیوسته دچار نامنظمی شده است ممکن است نیاز به یک ضربان ساز داشته باشید که در سینه شما کار گذاشته می شود.

عاقبت بیماران پس از سکته قلبی

اگر قبل از این سکته قلبی تان، سکته قلبی دیگری نداشته اید، شما به سرعت درمان شده و هیچگونه عوارض جانبی نخواهید داشت. پس از دو هفته از وقوع یک سکته قلبی احتمال وقوع یک سکته قلبی دیگر به میزان زیادی کاهش می یابد و شانس خواهید داشت که حداقل ده سال دیگر زندگی کنید. اگر سیگار کشیدن را کنار بگذارید، تمرینات منظم ورزشی انجام دهید و یک رژیم غذایی سالم را پیروی نمایید، عاقبت شما بهتر خواهد بود.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا