دهان و دندانسبک زندگی

ایمپلنت چگونه انجام می شود؟ آشنایی با مراحل و هزینه کاشت دندان

ایمپلنت نوعی جایگزینی دندان است، و شامل مجموعه ای از قطعات می گردد که با جراحی داخل فک ثابت شده و روی آن دندان های مصنوعی قرار می گیرد تا ظاهری شبیه به دندان طبیعی خود فرد ایجاد کنند. ایمپلنت را می توان برای جایگزینی یک یا چندین دندان و به صورت ثابت یا متحرک مورد استفاده قرار داد.


ایمپلنت چیست ؟

ایمپلنت نوعی از دندان های مصنوعی به شمار می رود که برای هر بیمار به صورت اختصاصی و با استفاده از مجهزترین و دقیق ترین دستگاه تولید می شود. قسمتی از ایمپلنت که درون دندان قرار می گیرد از جنس تیتانیوم ساخته شده است که هیچ گونه واکنش آلرژیک برای بدن نداشته و خود را با آن تطبیق می دهد. از طرفی تیتانیوم در مواجه با هوا و آب و ..مقاوم بوده و از همین روی شرایط لازم برای استفاده از در کاشت دندان را دارا می باشد. برای نصب این دندان پس از معاینه ابتدا ریشه آن در دندان قرار می گیرد و پس 4 الی 6 ماه با اطمینان از ثبات آن، تاج دندان را جایگذاری می نمایند.

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت یا هزینه ی کاشت دندان بسته به نوع ، هزینه پزشک و لابراتوار و نیازمندی به جراحی بازسازی تعیین می شود. همچنین قطعات ایمپلنت با توجه به کارخانه سازنده و برند آن قیمت های مختلفی را شامل می شوند از همین روی به طور کلی می توان گفت قیمت هر واحد ایمپلنت بین دو میلیون تا دو میلیون و هفتصد هزار تومان محاسبه شده است.

مراحل ایمپلنت و کاشت دندان

عکس ایمپلنت
برای کاشت دندان پزشک باید در ابتدای امر از سلامت استخوان های فک اطمینان حاصل نمایند و در صورت نیاز، جراحی های بازسازی را پیشنهاد نماید. مراحل شروع این فرآیند پس از مراجعه به پزشک شروع میگردد.
  • مرحله اول ( خارج کردن ریشه دندان ها ) : خروج ریشه ها موجب تحلیل استخوان های فک می گردد در واقع می توان گفت تا زمانی که ریشه دندان ها وجود دارد، استخوان فک ضعیف نخواهد شد پس لازم است بلافاصله در حداکثر در فاصله ای بین 45 الی 75 روز اقدام به کاشت نمایید. زیرا در غیر این صورت متحمل پرداخت هزینه های سنگین تر جهت بازسازی ریشه می گردید.
  • مرحله دوم ( نصب پایه ) : بعد از نصب پایه ها، مراقبت از آنها که شامل مصرف غذاهای نرم میباشد که اهمیت ویژه ای دارد. برای جوش خوردن ایمپلنت ها به استخوان ها بسته به استخوان فک و جنس ایمپلنت زمانی در حدود 3 تا 20 هفته نیاز است.
  • مرحله سوم (آشکار سازی ) : پس از جوش خوردن ایمپلنت ها به محیط دندان این مرحله انجام می شود. در این مرحله لثه ضخیم تری از جنس لثه سقف دهان جابه جا، هدایت و یا تولید می شود.آشکار سازی شامل جراحی لثه ای است که تاثیر زیادی در ماندگاری دندان های کاشته شده دارد. طی این جراحی یک سوم از بالای ایمپلنت ( که تو خالی است.) را با میله ای بلند تر ( فرم دهنده ی لثه ) تعویض می کنیم و لثه دور آن شکل می گیرد.در نتیجه پس این امر لثه ای مناسب دور دندانهای کاشته شده شکل می گیرد.
  • مرحله چهارم ( قالب گیری ) : پس از باز کردن فرم دنده های لثه از روی پایه های ایمپلنت، میله ای بلند روی پایه پیچ شده و سپس با انتخاب قالب مناسب، قالب گیری انجام می گردد.
  • مرحله پنجم ( روکش ) : در این مرحله که مرحله ی آخر است، روکش دندان روی پایه ها نصب می گردد.

کاشت دندان ها به این روش درمانی ثابت و مطمئن است. شما باید از دندان های کاشته شده مانند دندان خود مراقبت نمایید زیرا امکان آسیب به آنها مانند دندان های طبیعی وجود دارد همچنین این درمان در صورت که استخوانی که به آن متصل است قوی باشد تا سال ها سالم خواهد ماند اما به طور کلی تضمینی برای طول عمر ایمپلنت وجود ندارد.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

کاشت دندان ها به این روش درمانی ثابت و مطمئن است. شما باید از دندان های کاشته شده مانند دندان خود مراقبت نمایید زیرا امکان آسیب به آنها مانند دندان های طبیعی وجود دارد همچنین این درمان در صورت که استخوانی که به آن متصل است قوی باشد تا سال ها سالم خواهد ماند اما به طور کلی تضمینی برای طول عمر ایمپلنت وجود ندارد. برخی از عوارض استفاده از این روش درمانی که ممکن است در مواردی روی دهد، بدین شرح است. این عوارض معمولا موقتی هستند و در طی چند روز تا چندین ماه ناپدید خواهند شد:

  • خونریزی
  • درد و ناراحتی
  • عفونت لثه
  • تورم
  • گزگز یا بی حسی های گوشه ی لب
  • التهاب و نابودی بافت های اطراف ایمپلنت پس از طی مدتی
  • احتمال آسیب به اعصاب فک در کاشت دندان
  • ابتلا به مشکلات سینوسی پس از کاشت
  • نازیبایی دندان ها در صورت کاشت نامناسب

طی تحقیقات به عمل آمده مشخص شده افراد سیگاری و کسانی که بیماری های لثه دارند بیشتر امکان تجربه عوارض کاشت دندان را خواهند داشت.

آیا کاشت دندان همیشه می تواند جایگزین دندان ها باشد؟

این امر وابسته به وضعیت استخوان فک ها می باشد که تا چه میزانی استحکام دارند و در صورتی که مشکل داشته باشند از جراحی های بازسازی برای ترمیم آنها استفاده می شود.

آیا تمیز کردن دندان های کاشته شده دشوار است؟

تمیز کردن اطراف دندان های دارای ایمپلنت کمی دشوار تر از دندان های طبیعی می باشد و ممکن است با دشواری برای تمیز کردن همه نواحی آن هم رو به رو شوید که در این مورد لازم است با پزشک خود مشورت نمایید.

مراقبت های پس از ایمپلنت

پس از جراحی کاشت دندان بیمار باید مواردی را رعایت نماید زیرا که ایمپلنت در ماه های اول همچنان در حال اتصال به استخوان و بافت های فک می باشد بنابراین مراقبت از آن اهمیت ویژه ای دارد.

  • مصرف آنتی بیوتیک: مصرف به موقع این دارو از بروز عفونت جلوگیری خواهد نمود همچنین استفاده از دهان شویه و آب نمک نیز برای این امر تجویز می گردد.
  • خونریزی: وجود خون در بزاق دهان تا 24 ساعت امری طبیعی تلقی می شود که برای این منظور لازم است یک گاز استریل را دهان قرار داده و گاز بزنید.
  • مصرف مسکن: چند ساعت پس از انجام این عمل اثرات بی حسی از بین رفته از همین روی لازم است از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده نمایید. استفاده از کمپرس سرد نیز به کاهش درد کمک خواهد نمود. درد پس از 2 روز الی یک هفته از بین خواهد رفت.
  • رژیم غذایی: تا چندین روز پس از عمل لازم است از غذاهای نرم مثل پوره سیب زمینی، سوپ های میکس و … استفاده نمایید. پس از طی این دوره از قسمت مخالف دندان شروع به جویدن نمایید. در دوران نقاهت مصرف آب زیاد نیز توصیه می گردد.
  • نکات بهداشت: جهت تسریع در بهبود زخم ها لازم است مانند گذشته به مسواک زدن و قرقره آب نمک ادامه دهید در این دوره لازم از لمس بخیه و ایمپلنت خودداری نمایید.
  • ورم: پس از انجام این عمل احساس تورم امری طبیعی است که لازم است تا جای ممکن از پایین آوردن سر خودداری نمایید. استفاده از کیسه آب یخ به کاهش ورم کمک میکند اما استفاده از آن باید به این شکل باشد که هر بار 10 دقیقه روی صورت قرار گیرد و بین آن 20 دقیقه فاصله باشد.
  • ممنوعیت استفاده از پروتز: استفاده از دندان های مصنوعی و پروتز ( نایت گارد ) تا 10 روز پس از انجام ایمپلنت ممنوع است.
  • سیگار کشیدن: استعمال سیگار تا 2 هفته پس از انجام عمل ممنوع است زیرا که خطر ابتلا به عفونت را افزایش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا