بیماری هاتب

10 روش درمان تب کودکان با استفاده از نسخه های خانگی و طب سنتی

تب نوعی واکنش دفاعی بدن به ورود ویروس یا عفونت باکتریایی است که به افزایش درجه حرارت بدن بیش از حد معمول اطلاق می شود. تب علامت شایع بسیاری از بیماری هاست که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با عامل بیماری می باشد. در این مقاله به شرح بهترین راهکار های درمان تب کودکان می پردازیم:


علت تب کودکان چیست؟

تب به خودی خود بیماری تلقی نمی شود در واقع می توان گفت این اختلال نوعی علامت از یک بیماری و یا مشکل در بدن است که نیاز به درمان فوری دارد. تب می تواند از علل مختلفی ناشی شود که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عفونت ویروسی
  • درآوردن دندان
  • پوشاندن لباس زیاد به کودک
  • تزریق واکسن
  • عفونت باکتریایی
  • برخی از بیماری های جدی تر مثل انواع سرطان ( در مواقع نادر )
  • سرماخوردگی کودکان

تب به عنوان یکی از بهترین نشانه های بالینی وجود عفونت در بدن شناخته می شود که تا مرز مشخصی خطر ندارد و می توان تنها با استفاده از روش های خانگی،آن را درمان نمود اما در برخی موارد شدت عفونت بسیار زیاد است و افزون بر افزایش درجه تب، علائم دیگری نیز ظاهر می شوند که در این مورد نیاز به مراجعه پزشک امری اجتناب ناپذیر است.

10 روش درمان تب کودکان در خانه

در این بخش به بهترین راهکار های درمان تب کودکان می پردازیم:

1- کمپرس سرد

برای انجام این روش لازم است دستمال یا حوله را به وسیله آب ولرم مرطوب نموده و روی نواحی سر و پیشانی کودک خود قرار دهید. پس از گرم شدن حوله را مرطوب نموده و مجددا عمل را تکرار کنید. در این روش همزمان با تبخیر آب، دمای بدن کودک کاهش می یابد. همچنین جهت تاثیر گذاری بیشتر می توانید از چند حوله به صورت همزمان استفاده نموده و روی نواحی پا، زیر بغل و کشاله ران قرار دهید. به یاد داشته باشید هرگز از آب سرد یا یخ و الکل برای کاهش سریع دمای بدن استفاده نکنید زیرا که این امر، دمای داخلی بدن را افزایش خواهد داد.

2- شیر مادر ( مخصوص نوزادان زیر 6 ماه )

درمان تب کودکان با شیر مادر

شیر مادر برای نوزادان کمتر از 6 ماه به عنوان دارویی مفید عمل نموده که مواد مغذی را وارد می کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می گردد. شیر مادر برای نوزاد به سرعت قابل هضم بوده و از کم آب شدن بدن او جلوگیری به عمل می آورد. اگر نوزاد از خوردن شیر سرباز می زند می توان او را در هنگام تغذیه صاف و ایستاده نگه دارید و یا شیر را دوشیده و به وسیله قاشق یا شیشه شیر به او بدهید.

3- سرکه سیب

سرکه سیب با تنظیم PH، گرما را از بدن خارج نموده و دمای آن را به حالت تعادل می رساند. برای این منظور مقداری از سرکه سیب را درون کاسه ای آب ریخته و دستمالی را درون آن خیس نمایید و مقدار اضافی آب آن را گرفته و روی بدن کودک قرار دهید. برای تاثیر گذاری بیشتر 2 تا 3 بار در طول روز این عمل را تکرار نمایید.

4- دمنوش ریحان

استفاده از ریحان برای کاهش تب برای کودکان بالای یک سال مناسب است. این گیاه به کاهش دمای بدن کمک نموده و مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می نماید. برای تهیه این دمنوش باید چند برگ از ریحان را به همراه 2 لیوان آب بجوشانید تا مقدار آب به نصف کاهش پیدا نماید، سپس برای نوشیدن کودک آماده خواهد بود. همچنین می توانید برای اینکه دمنوش طعم بهتری داشته باشد مقداری شکر به آن بیافزاید. این نوشیدنی را باید چندین بار در طی روز مصرف نمایید تا متوجه درمان تب کودکان شوید.

5- آب خالص

آب بهترین نوشیدنی محسوب می شود که می تواند تاثیرات سریعی در درمان تب داشته باشد. اگر کودک برای نوشیدن آب علاقه ای نشان نمی دهد می توانید آب میوه های او را با آب رقیق نموده و یا توسط میوه های تازه برای او آب طعم دار تهیه نمایید همچنین استفاده از چای های سرد بدون کافئین ( چای بابونه یا نعناع ) برای درمان تب کودکان در هر سنی توصیه می شود.

6- بستنی

درمان تب کودک با بستنی

خوردن بستنی برای هر کودکی لذت بخش و مفید است در ضمن این روش برای کودک آسان تر از روش های دیگر می باشد. بستنی دارای قند مفیدی است که به درمان تب کودک نموده و موجب کاهش دمای بدن او می گردد. همچنین بستنی،موجب هیدراته شدن بدن گردیده و مانع از بروز عوارض جانبی تب می شود.

7- چای کشمش

کشمش دارای خواص ضد باکتریایی است که به درمان تب کودکان کمک شایانی خواهد نمود. برای تهیه این چای ساده به یک فنجان کشمش و هفت فنجان آب نیاز است.، کشمش و آب را مخلوط نموده و روی شعله قرار دهید تا به نقطه جوش برسد و سپس شعله را کم نموده تا مایع به یک سوم حجم کاهش پیدا نماید و در این حالت چای کشمش آماده می باشد. این چای را باید به اندازه نصف فنجان در طی روز برای کودک خود استفاده نمایید.

8- چای مریم گلی

این گیاه از طریق افزایش تعریق بدن، موجب کاهش تب می گردد. برای تهیه این چای چند برگ مریم گلی را در یک آب جوش ریخته و در آن را بپوشانید تا دم بکشد. پس از گذشت چند دقیقه چای آماده خواهد بود. توصیه میکنیم جهت بهبود طعم چای و لذت بردن کودک از آن مقداری عسل یا شکر به آن بیافزاید.

9- چای کاهو

نوشیدن چای کاهو جهت حفظ آب بدن و عدم هیدراته شدن آن بسیار مناسب است. همچنین این سبزی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم و فسفر است که از عناصر مفید برای بدن محسوب می شود. برای این منظور باید چند برگ از کاهو را آماده نموده و مقداری آب جوش روی آن بریزید و چند دقیقه صبر نمایید، قبل از سرد این چای آن را بنوشید همچنین می توانید جهت بهبود طعم آن مقداری شیرین کننده مثل عسل به آن بیافزاید.

10- لباس مناسب

هر چقدر تعداد لایه های لباس کودک افزایش یابد به همان میزان تب نیز افزایش خواهد یافت از همین روی لازم است در هنگام تب تعداد لباس های کودک را کاهش دهید و از لباس های نازک و نخی برای او استفاده نمایید تا هوا به راحتی گردش کند. همچنین در این مورد استفاده از پنکه یا تهویه مناسب می تواند به کاهش تب کمک نماید اما لازم است میزان سرمای محیط را کنترل نمایید تا دما بیش از حد کاهش پیدا نکند.

چه زمانی نیاز به پزشک دارید؟

تب خطرناک کودکانتب به عنوان یکی از بهترین نشانه های بالینی وجود عفونت در بدن شناخته می شود که تا مرز مشخصی خطر ندارد و می توان تنها با استفاده از روش های خانگی،آن را درمان نمود اما در برخی موارد شدت عفونت بسیار زیاد است و افزون بر افزایش درجه تب، علائم دیگری نیز ظاهر می شوند که در این مورد نیاز به مراجعه پزشک امری اجتناب ناپذیر است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر سریعاً از مراقبت های اورژانسی و پزشکی استفاده نمایید:
  • تب بالای 38 درجه در کودکان زیر سه سال
  • تب بالای 38.2 در کودکان 3 تا 6 ماه
  • تب بالای 38.8 در کودکان بالای 6 ماه
  • استفراغ و تهوع
  • خشکی دهان
  • بی قراری شدید
  • رنگ پریدگی
  • سردرد شدید
  • تورم مفاصل
  • درد شکم
  • سفتی گردن
  • کاهش سطح هوشیاری
  • مشکلات تنفسی
  • کاهش وزن
  • تشنج و تشنج مکرر یا طولانی با وجود تلاش برای کاهش دما
  • لکه‌هایی بر روی پوست
  • هذیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا