بیماری هابیماری های مقعدی

پیشگیری از هموروئید یا بواسیر در کودکان و نوزادان

بیماری بواسیر در کودکان کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. بواسیر یا هموروئید یکی از مشکلات شایع در بین بزرگسالان است. آیا کودکان و نوزادان هم به بواسیر مبتلا می شوند؟ با توجه به مقالات و مطالب موجود هموروئید در نوزادان و کودکان هم وجود دارد ولی خوشبختانه ابتلا به هموروئید در کودکان نادر است و بیشتر گزارشات بواسیر کودکان را متعاقب هيپرتانسيون می دانند. خوشبختانه راه های درمان زیادی برای هموروئید در کودکان وجود دارد و اغلب این درمان ها رضایت بخش بوده و عوارض بعدی ندارد.


علت هموروئید در کودکان

علت هموروئید در کودکاناصلی ترین علت هموروئید در کودکان و نوزادان است. یبوست مداوم موجب عبور مدفوع سفت از کانال مقعد شده و همین امر به اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد به همراه است که موجب می شود عروق دچار التهاب و تورم شوند و در نتیجه ی آن این بیماری ایجاد شود.

البته تغذیه غلط کودکان و مصرف مداوم غذاهای آماده و فست فود و یا خوراکی هایی با مواد نگهدارنده نیز در بروز این بیماری نقش دارند. یکی دیگر از این عوامل بی تحرکی کودک و نشستن مداوم است که موجب تشدید یبوست شده و فشار زیادی را به مقعد وارد می کند.

یکی دیگر از علت های کمتر شایع بروز این مشکل آزار کودک و یا تجاوز جنسی است که می تواند نتایجی نظیر این بیماری را به همراه داشته باشد.

انواع بواسیر در کودکان بر حسب نوع عروق درگیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود.

علائم بواسیر در کودکان

با توجه به اینکه نوزادان توانایی بیان مشکلات خود را ندارند والدین باید هوشیار باشند و اگر نوزادشان به هموروئید دچار شده است فورا به پزشک مراجعه کنند. در مورد کودکان هم توجه داشته باشید که شاید به خاطر ترس، خجالت و یا عدم آگاهی مشکل خود را به والدین انتقال ندهند.
ممکن است کودکان در نتیجه این امر از مراجعه به توالت سرباز زنند زیرا مبتلایان به این بیماری پس از اجابت مزاج درد شدیدی را احساس می کنند. شایع ترین علائم هموروئید یا بواسیر در کودکان و نوزادان به این شرح است:
  •  وجود خون در مدفوع و یا پوشک و دستمال توالت به رنگ قرمز روشن (در این حالت کودک مبتلا به بواسیر خونی است و نیاز به درمان سریع تر دارد.)
  • احساس نیاز به دفع حتی بعد از اجابت مزاج
  • ناتوانی در دفع مدفوع
  • سوزش و خارش

توصیه می کنیم برای آشنایی ساده تر با این بیماری به صفحه عکس هموروئید در همین سایت مراجعه نمایید.

درمان

درمان بواسیر در کودکانمعمولاً درمان این بیماری در کودکان بیماری شدیدی نبوده و به راحتی قابل رفع است به شرط آنکه بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد و درمان به محض شروع علائم شروع شود. در ادامه به بررسی راههای درمان خانگی بواسیر در کودکان می پردازیم که توسط آنها می توانید این بیماری را رفع نمایید.

  • استفاده از ایبوبروفن مخصوص کودکان و نوزادان برای کاهش درد
  • کودک را چند بار در روز در لگن آب گرم به مدت 20 تا 30 دقیقه بنشانید. در ضمن می توانید مقداری پودر جو دو سر به آب گرم اضافه کنید. پودر جو دوسر خاصیت تسکین دهنده خواهد داشت.
  • برای کنترل خارش از پودر نشاسته ذرت استفاده کنید و آن را درناحیه مقعد بپاشید.
  • یک حوله را به دور کیسه آب یخ بپیچید و به مدت 5 دقیقه در ناحیه مقعد قرار دهید تا درد این ناحیه کمی تسکین یابد.
  • تحت نظارت پزشک میتوان در کودکان از روغن های معدنی مانند پارافین و ملین ها استفاده کرد. البته همانطور که گفته شد حتما با پزشک مشورت کنید.

علاوه بر درمان های خانگی، درمان بواسیر در طب سنتی نیز می تواند مفید واقع شود، به همین جهت توصیه می کنیم، این صفحه را نیز مطالعه نمایید.

اگر هموروئید در کودکان با استفاده از درمان های خانگی بهتر نشد، باید به پزشک مراجعه کنید و با مشورت دکتر بواسیر بتوانید از دیگر روشهای درمان استفاده نمایید. معمولاً برای کودکان به جز مواردی نادر عمل جراحی هموروئید انجام نمی شود.

همچنین یکی از راه های درمان این بیماری در بزرگسالان، درمان هموروئید با لیزر است اما در مورد کودکان و نوزادان نمیتوان گفت این نوع درمان مناسب است یا خیر. بنابراین حتما باید به پزشک مشورت کنید.

رژیم غذایی در کودکان مبتلا به هموروئید

رژیم غذایی کودکان مبتلا به بواسیر

  • مصرف کافی آب، مایعات و آب میوه های ملین حداقل 8 لیوان در طول روز
  • ممنوعیت مصرف غذاهایی که موجب یبوست می شوند. مانند موز، هویج پخته شده، غذاهایی با چربی فراوان از جمله سیب زمینی سرخ کرده و فست فود ها، برنج سفید و لبنیات.
  • توجه داشته باشید که اگر کودکتان به علت ابتلا به بواسیر تا مدتی نمیتواند از لبنیات استفاده کند حتما از منابع دیگری کلسیم روزانه او را تامین کنید. به عنوان مثال می توانید از انواع دانه ها، سویا، کلم، پرتغال و جعفری به عنوان جایگزین لبنیات استفاده کنید.
  • شیر های کم چرب یا شیر سویا را جایگزین شیر پر چرب کنید.
  • مهمترین روش درمان هموروئید استفاده از غذاهای پر فیبر است. استفاده از برنج قهوه ای، انواع دانه های خوراکی، عدس، میوه جات و سبزیجات توصیه می شود.
  • همانطوری که گفته شد نوشیدن آب و مایعات بسیار ضروری است اما از نوشیدنی های دارای کافئین و چای استفاده نکنید، زیرا ادرار آور بوده و آب بدن کودکان را دفع می کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

حتما در اولین فرصت و به محض شروع علائم کودک به پزشک مراجعه کنید. در مصرف داروی بواسیر  نظیر ملین محتاط باشید و هرگز بدون مشورت با پزشک از آنها استفاده نکنید، زیرا کودکان نمیتوانند علائم خود را به دقت برای شما شرح دهند و ممکن است تشخیص شما درست نباشد. در ضمن مصرف ملین ها در کودکان زیر 6 سال بدون مشورت با پزشک ممنوع است و ممکن است آسیب جبران ناپذیری داشته باشد.
قرص بیزاکودیل در بچه های زیر 6 سال نباید مصرف شود. زیرا ممکن است قرص را جویده و باعث ایجاد حساسیت در معده شود. پس لازم است قبل از هر اقدامی با پزشک در این مورد مشورت شود.

پیشگیری هموروئید در کودکان

  • مهمترین عامل ایجاد بواسیر در کودکان و نوزادان یبوست است پس در درجه اول باید از یبوست در کودکان پیشگیری کنید و یا اگر کودک شما به یبوست مبتلاست، فورا راه درمان را پیش بگیرید.
  • توجه داشته باشید که نوشیدن آب و مایعات کافی بهترین راه پیشگیری و درمان یبوست است. مطمئن باشید که کودک شما در طول روز به اندازه کافی مایعات دریافت می کند.
  • اگر نوزاد شما به یبوست مبتلاست با پزشک مشورت کنید و مقدار بیشتری آب به شیر خشک نوزاد اضافه کنید.
  • اگر نوزاد شما بیش از 6 ماه سن دارد می توانید از آب میوه های ملین مثل آب سیب یا گلابی برای درمان یبوست استفاده کنید.
  • اگر با آب میوه مشکل یبوست نوزاد حل نشد از مواد غذایی مانند آلو، زردآلو،اسفناج و انواع لوبیا ها و دیگر مواد غذایی با فیبر بالا برای کودکان استفاده کنید. حداقل دو نوبت در روز رژیم غذایی پر فیبر را جایگزین کنید.

ماساژ شکم کودک برای کنترل یبوست

  • شما میتوانید از ماساژ شکم برای درمان یبوست استفاده کنید. کودک را بخوابانید و شکم او را به صورت دورانی در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. می توانید از مقداری روغن زیتون برای ماساژ استفاده کنید.
  • در روش دیگر کودک را به پشت بخوابانید و به آرامی پاهای کودک را به درون شکم خم کرده و دوباره به حالت اول برگردانید.
  • در نهایت اگر تمام این راه ها موثر واقع نشد، با مشورت پزشک می توانید از شیاف گلیسیرین برای رفع مشکل یبوست نوزادان و یا هموروئید در کودکان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا