بیماری هابیماری های گوارشی

نارسایی کبد ، بیماری سرسخت پایگاه سم زدایی بدن

کبد دارای عملکردهای حیاتی بسیاری مثل از بین بردن سموم بدن می باشد. نارسایی کبد باعث می شود که میزان سموم در بدن افزایش یافته و باعث اختلال در مغز و سایر اعضاء بدن شود. در نارسایی حاد کبدی ، کبد ممکن است به طور ناگهانی از کار بیفتد اما در نارسایی مزمن کبدی ، ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد تا کبد از کار بیفتد.
نارسایی حاد کبدی ممکن است بر اثر یک بیماری مثل ابتلاء به هپاتیت ویروسی ایجاد شود و یا اینکه بر اثر مصرف بعضی از داروها کبد صدمه ببیند ( مثلا بر اثر خوردن بیش از حد استامینوفن ) نارسایی مزمن کبدی معمولا بر اثر یک بیماری زمینه ای مثل بیماری کبدی به خاطر خوردن مشروبات الکلی و هپاتیت مزمن ایجاد می شود.


علائم و نشانه های نارسایی کبد

علائم نارسایی کبدعلائم و مشکلات نارسایی حاد کبد می تواند در عرض چند ساعت یا چند روز خود را نشان بدهد که به خاطر اثر سموم بدن بر روی مغز ایجاد می شود. این علائم عبارنتد از :

  • ضعف حافظه
  • گیجی و بی قراری
  • خواب آلودگی

اکثر افرادی که به نارسایی شدید کبدی دچار هستند برای زنده ماندن نیاز به انجام عمل جراحی پیوند کبد دارند. از هر ده نفری که به نارسایی حاد کبدی دچار می شوند تنها یک نفر ممکن است بدون عمل جراحی پیوند کبد زنده بماند.

همچنان که نارسایی حاد کبدی پیشرفت می کند، سایر اعضاء مهم بدن مثل کلیه ها و ریه ها نیز ممکن است به تدریج شروع به از کار افتادن نمایند. این وضعیت ممکن است در نهایت منجر به کما ( اغماء ) و مرگ شود.

نارسایی مزمن کبدی ممکن است به مدت چند ماه و یا چند سال هیچ علامتی از خود نشان ندهد. هنگامی که علائم نارسایی مزمن کبدی شروع به ظاهر شدن می کنند معمولا به تدریج ظاهر می گردند.

این علائم شامل موارد زیر می باشند:

  • زرد شدن پوست بدن و زرد شدن سفیدی چشم ها
  • خارش پوست
  • کبود شدن پوست و خونریزی آسان
  • ورم کردن شکم
  • غیر طبیعی شدن شکل ناخن های انگشتان دست
  • ایجاد تعداد زیادی رگهای نازک خونی کوچک بر روی پوست که به شکل عنکبوت هستند و به آنها اصطلاحا خال های عنکبوتی یا Spider naevi گفته می شود.
  • قرمز شدن کف دست ها
  • ضخیم شدن بافت کف دست ها
  • بزرگ شدن پستان ها در مردها و نیز کوچک شدن بیضه هایشان
  • خونریزی از دستگاه گوارش ممکن است بر اثر بزرگ شدن رگهای خونی که در دیواره مری قرار دارند رخ دهد. گاهی اوقات، نارسایی مزمن کبدی در سیر پیشرفت خود به طور ناگهانی بدتر می شود و باعث ایجاد علائم نارسایی حاد کبدی می گردد.

نحوه درمان نارسایی کبد

درمان نارسایی کبدنارسایی حاد کبدی و نیز نارسایی مزمن کبدی که به طور ناگهانی بدتر شده است نیاز به مراقبت فوری و بستری شدن در بیمارستان دارند( اغلب در بخش مراقبت های ویژه آی سی یو ICU ) . به این بیماران ممکن است آنتی بیوتیک داده شود تا از تعداد باکتری های روده بزرگ کاسته شود. این باکتری ها تولید سمومی می کنند که در خون تجمع یافته و اثر بدی بر روی مغز و سایر اعضاء بدن می گذارند.

اگر شما دچار نارسایی مزمن کبدی هستید، پزشک برایتان درخواست آزمایش خون خواهد نمود تا میزان صدمات وارده به کبد مشخص گردد. شما ممکن است نیاز به یک رژیم غذایی کم پروتئین داشته باشید تا کار کبدتان را کم نموده و از فشار وارد به آن بکاهد. پزشکتان ممکن است توصیه نماید که کمتر از نمک استفاده نمایید و همچنین داروهای ادرارآور برایتان تجویز نماید تا از ورم شکمتان کاسته شود. بیماران مبتلا به نارسایی کبد باید از نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز نمایند. هیچ درمانی وجود ندارد که باعث ترمیم صدماتی که به کبد وارد شده است بشود.

اکثر افرادی که به نارسایی شدید کبدی دچار هستند برای زنده ماندن نیاز به انجام عمل جراحی پیوند کبد دارند. از هر ده نفری که به نارسایی حاد کبدی دچار می شوند تنها یک نفر ممکن است بدون عمل جراحی پیوند کبد زنده بماند. چنین افرادی که از نارسایی حاد کبدی زنده می مانند به شرطی که قبلا کبدشان صدمه ای ندیده باشد بعد از مدتی به طور کامل کبدشان بهبود می یابد. در نارسایی مزمن کبدی ، عاقبت بیماران بستگی زیادی به علت زمینه ای ایجاد نارسایی کبد دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبدی به مدت چندین سال بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند.

برگرفته از کتاب بیماری های دستگاه گوارش- نگارش : تونی اسمیت ، فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا