ازدواجسلامت خانواده

مشاوره ازدواج ، هدف از مشاوره و سه نکته که قبل از ازدواج باید از آن آگاهی یابید

ازدواج تعهدی دو نفره می باشد. علاوه بر آن مهمترین تصمیم زندگی برای هر فرد هم هست، پس مانند هر عمل دیگری در زندگی نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد، در واقع شما باید بیاموزید که چگونه با همسری که در خانواده ای متفاوت با علایق و فرهنگ مختلف رشد نموده است، زندگی شادی را بسازید.
مشاوره ازدواج را می توان به واکسیناسیون زندگی تشبیه کرد که می تواند از طلاق و از هم پاشیدگی زندگی مشترک جلوگیری به عمل آورد.
مشاوره ازدواج به این معنی نیست که مشاور تعیین کند، توانایی زندگی مشترک با یکدیگر را دارید یا ندارید بلکه مشاور به شما کمک خواهد نمود تا بتوانید راحت تر با مشکلات زندگی رو به رو شوید، در واقع می توان گفت وظیفه ی مشاور ازدواج آگاه کردن است و نه تصمیم گیری.

هدف از مشاوره ازدواج

به طور کلی می توان سه هدف اساسی برای مراجعه به مشاور ازدواج بیان نمود:

  • بررسی آمادگی نامزدها قبل از ازدواج
  • بررسی هماهنگی و هم کف بود طرفین
  • بررسی مهارت های زندگی مشترک

به صورت کلی می توان گفت هدف از مراجعه به مشاور ازدواج، انتخاب همسر یا زوجی مناسب است. مشاور به شما کمک خواهد نمود با شناخت یکدیگر زندگی شاد،موفق و سالم تری بسازید.

بیشتر بخوانید: نداشتن بکارت قبل از ازدواج

مشاوره ازدواج می تواند بصورت فردی و یا زوجی برگزار شود، در طی مراحل مشاوره، مشاور با طرح سوالات مختلفی سعی در شناخت شخصیت دو طرف دارد به طور مثال افراد در زمینه های مختلف شخصیتی مانند آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمز ها و …مورد بررسی قرار میدهد و در پایان زوج ها را نسبت به تفاوت های یکدیگر آگاه خواهد نمود تا دو طرف برای تصمیم گیری آماده شوند.

مشاوره ازدواج را می توان به واکسیناسیون زندگی تشبیه کرد که می تواند از طلاق و از هم پاشیدگی زندگی مشترک جلوگیری به عمل آورد.

3 نکته مهم که باید قبل از ازدواج از آن آگاهی یابید

3 نکته مهم در زندگی وجود دارد که باید قبل از ازدواج از آنها آگاه شوید. مشاوره ازدواج در شناخت بهتر این مسائل به شما کمک خواهد نمود. این نکات بدین شرح است :

استقلال مالی

استقلال مالی اولین شرط تشکیل خانواده است که در آغاز زندگی مشترک شاید دو طرف به سبب عشق و علاقه به این مسئله مهم توجه نکنند، اما لازم است حتما این نکته را در نظر بگیرید. عدم استقلال مالی مشکلات متعددی را برای زوجین فراهم می آورد، زیرا  فرهنگ ما به گونه ای است که در صورت عدم استقلال مالی خانواده های دو طرفین در زندگی مشترک دخالت های بسیاری خواهند نمود.

مسائل جنسی

یکی از مهمترین مسائلی که در تداوم زندگی مشترک و احساس رضایت طرفین از زندگی نقش بسیار مهمی دارد، رابطه جنسی است. در مشاوره ازدواج این نکته بسیار مهم مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان آمادگی زوجین و میزان فداکاری آنها در رابطه زناشویی مورد بررسی قرار گیرد.

سطح آگاهی

این نکته شامل موارد مختلفی از جمله سطح آگاهی،سطح خانوادگی طرفین،مسائل مذهبی و اعتقادی افراد است که توسط مشاور ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد.

مشاوره ازدواج گامی در جهت زندگی بهتر

اگر زوجین قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند، این امر در سبک زندگی آنها تاثیر بسزایی داشته و شاهد زندگی بهتر، شادتر و با دوام بیشتری خواهند بود. مشاوره ازدواج به افراد کمک خواهد نمود، تا به ازدواج واقع بینانه فکر کنند و از هرگونه احساسات غیر عقلانی بپرهیزند و ازدواج موفق داشته باشند، زیرا که اساس و پایه ی ازدواج بر مبنای عقل پایه ریزی شده است.مشاوره ازدواج بستری مناسب را فراهم می کند تا فرد افزون بر شناخت فرد مقابل، شناختی مناسب از خود نیز داشته باشد. قطعا مسائلی مختلفی وجود دارد که مشاور با توجه به روحیات و خصوصیات افراد آنها را مورد گزینش قرار میدهد. این تست ها برای افراد مختلف متفاوت است، اما آنچه که در همه افراد یکسان است، کمک به یک انتخاب موفق و شایسته برای تمام افراد است.

زمان مراجعه به مشاوره ازدواج

زمان مناسب مراجعه به مشاوره ازدواج اهمیت بسیار زیادی در نتیجه مطلوب آن خواهد داشت، زیرا که مشاوره ازدواج سبب برقراری یک رابطه عاطفی صحیح بین زوجین می گردد، این زمان باید به گونه ای تنظیم شود که بلافاصله پس از شروع آشنایی و یا با گذشت زمان بسیار زیادی از رابطه نباشد، در غیر این صورت نمی تواند نتیجه ی مطلوبی را برای زوجین داشته باشد.

دلیل اینکه بسیاری از افراد از مشاوره ازدواج کمک نمی گیرند را می توان به عدم آگاهی آنها نسبت داد، مشاوره ازدواج به افراد کمک خواهد نمود تا مهارت گفتگو با یکدیگر، حل مساله، مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت مدیریت ارتباط خانواده ها (که هم اکنون بزرگترین مشکل جوانان است) را فرا گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا