ازدواجسلامت خانواده

ازدواج موفق ، شش تکنیک برتر که باید قبل از انتخاب همسر بدانید

پیمان مقدس زناشویی تعهدی دو نفره می باشد که رشته ى آسمانى دلها را بهم پیوند می زند و دلهای پریشان را آرامش میدهد.
تاسیس زندگی مشترک یک خواسته طبیعی است که غرائزش در وجود انسان نهادینه شده است و این خود یکی از نعمت های بزرگ الهی است.
خداوند در قرآن مجید می فرماید : از خود شما برایتان همسرانی آفریدیم تا با آنها انس بگیرید و آرامش خاطر پیدا کنید، و در میانتان دوستى و مهربانى افکند و در این موضوع براى اندیشمندان، آیات و نشانه‏ هایی است.
امروزه آمار طلاق به شدت روی به گسترش است زیرا که بسیاری از افراد تکنیک های لازم برای ازدواج درست و موفق را نمی دانند. ازدواج مانند هر امر دیگری در زندگی نیاز به آموزش و مهارت دارد، در این بخش به برخی از این تکنیک ها اشاره میکنیم.

1- خودشناسی قبل از اقدام به ازدواج

اولین و مهمترین تکنیک ازدواج قبل از اقدام به این عمل خودشناسی است یعنی فرد تمام رفتار ها، اهداف، انتظارات خود را در زندگی معین نماید به تعریفی دیگر میتوان گفت خود آگاهی به معنای شناخت احساس، عواطف، ارزش ها، فرهنگ و مذهب و علایق است.اهمیت این موضوع به این دلیل است که فرد با مشخص کردن آنچه که در زندگی میخواهد برای آینده خود برنامه ریزی می کند. بعلاوه فردی که خود را نمی شناسد چگونه می تواند در شناخت همسر موفق عمل نماید؟

بیشتر بخوانید: نداشتن بکارت قبل از ازدواج

2- کسب مهارت تصمیم گیری

انتخاب شریک برای زندگی یکی از مهمترین تصمیم های زندگی است، تصمیم گیری و به دنبال آن مصمم بودن نیاز به کسب مهارت دارد. توانایی تصمیم گرفتن تاثیر بسزایی در میزان موفقیت زندگی خواهد داشت.برخی از مهمترین مهارت های لازم برای تصمیم گیری صحیح بدین شرح است :

  • گام اول : فرد باید به خود اهمیت بدهد و به یک جمع بندی اصولی برسد.
  • گام دوم : فرد باید با حفظ اعتماد به نفس نظر والدین را بپرسد.
  • گام سوم : در این مرحله فرد باید با توجه به ذهنیت خود و نظر والدین یک تصمیم درست و عاقلانه گرفته و روی آن مصمم باشد.

3- کسب مهارت ابراز صمیمیت

هر فردی باید قبل از اقدام به ازدواج تکنیک های بروز احساساتی مثل صمیمیت یا علاقه را بیاموزد زیرا که این مهارت تاثیر بسزایی در رابطه بین زوجین دارد.بدون کسب این مهارت فرد قادر به پاسخگویی به نیازهای احساسی همسر خود نیست و از همین روی دچار طلاق عاطفی و یا شکست در زندگی مشترک خواهد شد.

بسیاری از افراد تکنیک های لازم برای ازدواج درست و موفق را نمی دانند. ازدواج مانند هر امر دیگری در زندگی نیاز به آموزش و مهارت دارد

4- ارتباط موثر و شناخت ویژگی های جنس مخالف

گسترش اطلاعات ارتباطی می تواند از روش های موثر زندگی موفق زناشویی باشد. فرا گرفتن مهارت هایی مثل  خوب گوش دادن، خوب حرف زدن و خوب تجزیه و تحلیل کردن تاثیر زیادی در موفقیت زندگی مشترک خواهد داشت.شناخت ویژگی های جنس مخالف کمک شایانی به درک متقابل میکند.

5- حل اختلاف

ایجاد اختلافات کوچک در بین هر رابطه ای بخصوص رابطه زناشویی امر طبیعی تلقی میشود اما مهمتر این است که هر فردی مهارت حل اختلاف را فرا گیرد و منطقی و مسالمت آمیز به حل مشکل ایجاد شده بپردازد.گوش دادن فعال به صحبت های همسر، سعی  در درک و پذیرش احساسات او و استفاده از راهکارهای کاهش ناراحتی مانند شوخی و مزاح به موقع، عوض کردن موضوع بحث، قدم زدن، تفریح و … می تواند در حل اختلاف موثر باشد.

6- همدلی و همراهی

این امر به  معنی تایید طرف مقابل نیست بلکه همدلی به معنی درک شرایط همسر خود است. ناتوانی در این مهارت یعنی در صورت بروز مشکل شما شروع به سرزنش،نصیحت، راهنمایی و …. نمایید.همدلی به این معنی است:

  • توجه به احساس و عواطف همسر
  • نگاه از دید او به موضوعات و صحبت ها
  • انتقال احساس از طریق ارتباط بصری با همسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا