آسم و آلرژیبیماری ها

درمان آلرژی با دارو و نکات مهمی که باید بدانید (قسمت اول)

مهم ترین عامل در درمان آلرژی با دارو ، پیدا کردن ماده ای است که شما به آن حساسیت دارید و باعث مشکلاتی برای شما می شود. پس از مشخص شدن ماده حساسیت زا، باید تا آنجایی که امکان دارد از تماس با آن ماده اجتناب نمایید. با این حال داروهای ضد حساسیت مختلفی وجود دارند که در صورت استفاده مناسب از آنها می توان نه تنها علایم و مشکلات آلرژی را تسکین داد بلکه باعث کاهش التهاب بافت ها که در آلرژی مزمن ایجاد می شوند شد.


مهم ترین عامل در درمان آلرژی با دارو ، پیدا کردن ماده ای است که شما به آن حساسیت دارید و باعث مشکلاتی برای شما می شود. پس از مشخص شدن ماده حساسیت زا، باید تا آنجایی که امکان دارد از تماس با آن ماده اجتناب نمایید. با این حال داروهای ضد حساسیت مختلفی وجود دارند که در صورت استفاده مناسب از آنها می توان نه تنها علایم و مشکلات آلرژی را تسکین داد بلکه باعث کاهش التهاب بافت ها که در آلرژی مزمن ایجاد می شوند شد.

درمان آلرژی با داروهای ضد احتقان ( دکونژستانها)

قرص های ضد آلرژی
در درمان آلرژی با دارو با کمک اسپری ها ی قطره های ضد احتقان بینی مثل افدرین که با تنگ کردن عروق خونی که مخاط بینی را خونرسانی می کنند باعث انقباض و جمع شدن بافت بینی شده و انسداد یا گرفتگی بینی را برطرف می نماید.این داروها به سرعت عمل می کنند و خیلی موثر هستند اما شما نباید از آنها به مدت زمان طولانی استفاده نمایید زیرا کاهش خونرسانی آن منطقه که با تنگ شدن عروق آن ناحیه ایجاد می گردد می تواند باعث آسیب بافتی شده و وضعیت را بدتر از قبل نماید.اسپری های دکونژستان از طریق بینی استنشاق می شود. این داروها احتقان را برطرف می کنند اما نباید برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد.

داروهای کورتون دار را به صورت اسپری بینی برای درمان آلرژی با دارو برای موارد حساسیت فصلی، اسپری دهانی برای آسم و به صورت کرم برای درمان حساسیت های پوستی  ساخته اند.

درمان آلرژی با داروهای گشاد کننده برونش ها ( برونکودیلاتورها )

داروهای گشاد کننده برونش ها باعث شل شدن عضلات صاف منقبض شده که موجب تنگ و باریک شدن مجاری هوایی ریه های افراد دچار آسم هستند می شود.اثر این داروها سریع بوده و برای افرادی که دچار آسم خفیف هستند و فقط گاهی اوقات بعد از تماس با مواد حساسیت زا یا بعد از تمرینات ورزشی دچار خس خس سینه می شوند بسیار موثر می باشد. با این حال اگر آسم شما شدید می باشد نباید تنها به استفاده از این داروها اکتفا کنید زیرا آنها باعث درمان التهاب مزمن نمی شوند. برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، شما نیاز دارید که از داروهای ضد آلرژی استنشاقی همچون کرومولین سدیم، ندوکرومیل سدیم ( تیلاد ) یا استروئید ها استفاده نمایید.

اسپری های گشاد کننده ی برونش ها باعث تسکین سریع و موثر آسم خفیف می شود. بچه می توانند برای استفاده بهتر از اسپری ها، از یک وسیله خاص که برای این کار طراحی شده است استفاده نمایند.

درمان آلرژی با دارو نرم کننده

کرم های نرم کننده باعث تسکین و مرطوب شدن پوست می شوند و در بیماری هایی که پوست دچار خارش و پوسته پوسته شدن می شود مورد استفاده قرار می گیرد.انواع مختلفی از نرم کننده ها وجود  دارند. گرچه تفاوت های اندکی بین انواع نرم کننده ها وجود دارد اما شما می توانید نوعی را که بیشتر شماست را انتخاب نمایید. اکثر افراد ترجیح می دهند از کرم ها استفاده کنند و نه از پمادها، زیرا حالت روغنی کمتری دارند.

کرم ها و پمادهای نرم کننده دارای اثرات نرم کنندگی و مرطوب کنندگی می باشند. از این مواد در درمان آلرژی هایی که باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شوند استفاده می گردد.

درمان آلرژی با دارو آنتی هیستامین

آنتی هیستامین ها
داروهای آنتی هیستامین برای اولین بار در 50 سال پیش کشف شدند و اساس درمان حساسیت را تشکیل می دهند. در دهه گذشته، چندین آنتی هیستامین جدید و متفاوت در دسترس قرار گرفتند که به آنها آنتی هیستامین های نسل دوم گفته می شود.همچون آنتی هیستامین های نسل اول، این داروهای جدید نیز باعث جلوگیری از عمل هیستامین هایی می شوند که از ماست سل ها آزاد می گردند و در درمان خارش و عطسه بسیار موثر هستند. با این حال این داروها نسبت به آنتی هیستامین های نسل اول مثل کلرفنیرامین دارای مزایای بیشتری هستند.آنتی هیستامین های نسل دوم دارای این مزیت می باشند که وارد مغز نمی شوند، بنابراین مصرف آنها باعث خواب آلودگی نمی  گردد. این مزیت، نکته مهمی است زیرا در انجام کارهای شما و نیز در هنگام رانندگی با ایجاد خواب آلودگی تداخلی نمی کند. همچنین مصرف این داروها کمتر باعث خشکی دهان می شود که در آنتی هیستامین های نسل اول مشاهده می گردد.

درمان آلرژی با داروهای ضد حساسیت

گروهی از داروهای ضد حساسیت که شامل کرومولین سدیم و ندوکرومیل سدیم هستند با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی که از ماست سل ها و ائوزینوفیل ها ترشح می شوند و باعث التهاب می گردند عمل خود را انجام می دهند. از این داروها قبل از اینکه شما با ماده حساسیت زا روبرو شوید استفاده می شود بنابراین باید آنها را به طور منظم مصرف نمود. عدم ایجاد عوارض جانبی، استفاده از آنها را برای درمان بیماری های آلرژیک، به خصوص کونژونکتیویت آلرژیک، حساسیت فصلی و آسم به ویژه در کودکانی که نیاز به درمان طولانی مدت دارند و از عوارض جانبی سایر داروها نگران هستند، مناسب می سازد.داروهای ضد حساسیت برای درمان اختلالاتی مثل کونژونکتیویت آلرژیک موثر می باشند. از آنجایی که این داروها عوارض جانبی چندانی ندارند می توان به صورت طولانی مدت از آنها استفاده کرد.

درمان آلرژی با داروهای کورتون دار ( کورتیکواستروئیدها )

درمان آلرژی
داروهای کورتون دار داروهایی قدرتمند و موثر به عنوان داروهای ضد حساسیت و ضد التهاب هستند. گرچه این داروها از آزاد شدن هیستامین ها و سایر مواد شیمیایی جلوگیری نمی کنند اما در تسکین التهاب که در آلرژی ، حساسیت فصلی و آسم مزمن دیده می شود بسیار موثر هستند. این داروها در سطح ژن ها در داخل سلول ها عمل می کنند و با جلوگیری از ساخت پیغام برهای شیمیایی مهم که به سیتوکین ها معروف هستند و در سیستم ایمنی بدن موثر هستند اثر خود را اعمال می کنند.

داروهای مورد استفاده در درمان آلرژی

  • دکونژستانها ( ضد احتقان ها )
  • برونکودیلاتورها ( گشاد کننده برونش ها )
  • نرم کننده ها ( کرم ها یا پماد ها  )
  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای ضد آلرژی ( داروهای ضد حساسیت )
  • کورتیکواستروئیدها ( کورتون ها )

با وجود اینکه داروهای کورتون دار بدون شک در درمان آلرژی با دارو موثر هستند، اما به خاطر وجود عوارض جانبی آن مثل ایجاد جوش های صورت، سرخ شدن صورت، احتباس آب در بدن، ضعف عضلات و بروز زخم معده یا روده، مصرف خوراکی آنها نگرانی هایی را به دنبال دارد.

به همین خاطر داروهای کورتون دار را به صورت اسپری بینی برای درمان آلرژی با دارو برای موارد حساسیت فصلی، اسپری دهانی برای آسم و به صورت کرم برای درمان حساسیت های پوستی ساخته اند. به علاوه داروهای کورتون دار جدیدتر مثل بودزوناید ( Budesonide ) و فلوتیکازون پروپیونات ( Fluticasone Prpoionate ) بر روی سطح پوست، بینی و ریه ها بسیار موثر هستند اما به خوبی جذب گردش خون نمی شوند. مقادیر کمی از این داروها هم که جذب گردش خون می شود به سرعت توسط کبد برداشته می شود.

اسپری های حاوی کورتیکواستروئید ( کورتون ) مثل بکلومتازون از ضد التهاب های قوی محسوب می شوند.

با وجود اینکه می دانیم مصرف منظم و طولانی مدت کرم های کورتون دار مثل بتامتازون می توانند منجر به نازک شدن و تغییر رنگدانه پوست شوند، اما هنوز از عوارض جانبی مهم مصرف اسپری های کورتون دار به طور کامل اطلاعی نداریم. نگرانی هایی وجود دارد که سرعت رشد کودکان ممکن است در اثر مصرف طولانی مدت و بیش از حد اسپری های کورتون دار کاهش پیدا کند. به علاوه مثال هایی از افرادی وجود دارد که در اثر مصرف طولانی مدت این داروها دچار کبود شدن آسان و مکرر پوست و نیز آب مروارید ( کاتاراکت ) شده اند.

داروهای ضد حساسیت کورتون دار موثرترین درمان برای حساسیت ها هستند اما بیشتر برای افرادی مناسب هستند که دارای بیماری شدیدی بوده و با مصرف سایر داروها بهبودی حاصل نکرده اند.

نکات اصلی

  • آلرژی ها در طی صد سال اخیر شایع تر از قبل شده اند.
  • علایمی که در آلرژی ها ایجاد می شود به علت عکس العمل بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده بی ضرر بروز می کند.
  • آلرژی در بعضی خانواده ها بیشتر دیده می شود.
  • عوامل شروع کننده مختلفی در ایجاد آلرژی ها مشخص شده اند که شامل مایتهای گرد و غبار خانه ها، گرده گیاهان و حیوانات خانگی هستند.
  • برای تشخیص آلرژی در افراد، پزشکان از آزمایش های مختلفی استفاده می کنند.
  • انواع مختلفی از داروهای ضد حساسیت که در کاهش علایم و التهاب آلرژی ها به کار می روند در دسترس هستند.

آلرژی و انواع حساسیت ها – تالیف : پروفسور رابرت دیویس – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

قسمت دوم :  انواع داروی ضد آلرژی ، میزان مصرف و عوارض

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا