بیماری هابیماری های چشم

علائم و علت نزدیک بینی چشم و روش درمان

نزدیک بینی یکی از اختلالات بینایی است که موجب می گردد فرد بیمار نوشته ها و علائم را در فاصله نزدیک به درستی تشخیص دهد در صورتی که تشخیص آن در فاصله ی دور برای او مشکل است. این اختلال در بین مردم آسیا به خصوص زنان شایع تر است، در حدود 30% افراد در جهان به این آسیب مبتلا هستند.


نزدیک بینی

نزدیک بینی چیست؟
برای اینکه بتوانیم به خوبی ببینیم، نور باید توسط قرنیه شفاف که در جلوی چشم قرار دارد و عدسی چشم میزان شد و بر روی پرده شبکیه که در پشت چشم قرار دارد تشکیل یک تصویر را بدهد. در افرادی که نزدیک بین هستند، کره ی چشم نسبت به قدرت تنظیم قرنیه و عدسی دارای طول بیشتری می باشد. بنابراین نور اشیایی که در فواصل دور قرار دارند در جلوی پرده شبکیه متمرکز می شود و باعث می گردد که تصویر، تار دیده شود. نزدیک بینی در افراد بسیار شایع می باشد و معمولا می توان آن را اصلاح نمود.نزدیک بینی به علت زیاد بودن تحدب قرینه چشم و بزرگ بودن طول کره چشم نسبت به حالت عادی است که موجب می گردد نقطه کانون عدسی روی شبکیه قرار نگیرد و در جلوی آن تشکیل نشود.

اختلال ناشی از کشیدگی بیش از حد چشم رخ دهد که جبران نمی شود و موجب می گردد تصویر بجای تشکیل روی شبکیه چشم، در جلوی آن تشکیل شود.

علائم نزدیک بینی

علائم نزدیک بینی
علائم این اختلاب بینایی اغلب در حوالی دوران بلوغ نمایان می شوند اما این وضعیت ممکن است از چند سال قبل در کودک شروع شده باشد. هرچه نزدیک بینی از سنین پایین تر شروع شده باشد احتمال اینکه شدت آن بیشتر باشد افزایش می یابد. با این حال، این وضعیت معمولا در اوایل سنین بزرگسالی یعنی وقتی که رشد افراد متوقف می شود تثبیت می گردد. علایم اصلی آن عبارتند از :
  • مشکل شدن دیدن اشیایی که در فاصله دور قرار دارند.
  • خستگی چشم
  • سردرد
  • جلوی نشستن برای تماشای تلویزیون
  • بدتر شدن علائم در طول گذر زمان
  • در بچه ها، بدتر شدن وضعیت تحصیلی شان( زیرا به خوبی نمی توانند تخته سیاه را ببینند. )

اگر مشکل شما خیلی شدید باشد احتمال دچار شدن به وضعیت هایی مثل کنده شدن شبکیه، آب سیاه مزمن و دژنراسیون ماکولا در شما زیاد می باشد. تمام این اختلالات می تواند به طور شدیدی روی بینایی تأثیر بگذارند. اگر شما در دیدن اشیاء از فاصله دور مشکل دارید باید حتما به چشم پزشک مراجعه نمایید.

علت نزدیک بینی

بطور کلی می توان گفت این اختلال ناشی از کشیدگی بیش از حد چشم رخ دهد که جبران نمی شود و موجب می گردد تصویر بجای تشکیل روی شبکیه چشم، در جلوی آن تشکیل شود. این مشکل در نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و زیست محیطی رخ می دهد بطور مثال کار زیاد که نیاز به نگاه کردن به اجسام نزدیک به چشم دارد.

نحوه درمان نزدیک بینی

درمان نزدیک بینی
چشم پزشک یا متخصص بینایی سنجی برای بررسی نزدیک بینی شما اقدام به انجام آزمایشاتی خواهد نمود.این مشکل را می توان با عینک هایی با عدسی مقعر، استفاده از لیزر و یا جراحی لیزیک اصلاح کرد. همچنین اگر این اختلال در کودکان زیر 10 سال تشخیص داده شود، میتوان آن را با بستن چشم قوی و کار کشیدن از چشم تنبل درمان نمود.
برگرفته از کتاب بیماری چشم، گوش و حلق و بینی – نوشته : تونی اسمیت – ترجمه: فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا