بیماری هابیماری های استخوان و مفاصل

علائم آرتروز گردن، ورزش‌های مناسب و درمان آرتروز گردن

آرتروز گردن یکی از شایع ترین علت ها برای گردن درد در افراد مختلف است. از طرفی بیش از 75 درصد موارد آرتروز ناشی از آرتروز گردن است. این بیماری در مردان به خصوص در مردان بالای 40 سال به مراتب شایع تر است و یکی از بیماری هایی است که با افزایش سن احتمال شیوع آن بالاتر می رود و افزایش می یابد. البته آرتروز گردن در زنان هم قابل مشاهده است ولی در یک نگاه کلی مشاغلی که به نوعی با سر و گردن شما در ارتباط است مانند مشاغل کارمندی ، دندانپزشکی و سایر مشاغل مشابه خطر بروز علائم آرتروز گردن را تا چندین برابر در افراد افزایش می دهند. افزایش سن عاملی است که بر سلامتی استخوان ها، مفاصل و غضروف های شما تاثیر می گذارد و آن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در این میان چگونگی سبک زندگی شما عامل مهمی است که وضعیت سلامتی شما را در سنین میانسالی تعیین می کند. در ادامه بیشتر با علائم و روش های درمان آرتروز گردن آشنا خواهید شد.


آرتروز گردن چیست ؟

آرتروز گردنآرتروز گردن عارضه ای است که در اثر سایش و فرسایش غضروف و استخوان های مهره های گردن رخ می دهد. علائم آرتروز گردن با تغییرات زیادی در ساختار مهره های گردن همراه است و به علت آسیبی که به اعصاب این ناحیه می رسد امکان دارد درد، در قسمت های مختلف بدن مانند دست، پا و حتی مثانه ها احساس شود.ستون فقرات گردن دارای 7 مهره است که از قاعده ی جمجمه آغاز می شود و به ستون فقرات متصل می گردد. این مهره ها قابلیت حرکت کردن و انعطاف پذیری دارند و باعث می شود که ما به راحتی بتوانیم گردن خود را به اطراف حرکت دهیم و بچرخانیم. همین نرمی و انعطاف پذیری بالای این مهره ها باعث می شود که در حوادث مختلف یا بر اثر کهولت سن آسیب های زیادی به آن وارد شود و مشکلات زیادی از قبیل آرتروز گردن ایجاد گردد.

با گذشت زمان و کهولت سن بدن دچار عارضه هایی همچون افت استخوانی و پوکی استخوان می گردد. البته در این میان فاکتورهایی همچون تغذیه، ورزش کردن و نوع سبک زندگی می تواند در بروز علائم آرتروز گردن تاثیر فراوانی داشته باشد.

علت ابتلا به آرتروز گردن

آرتروز گردن مشکلی است که در ایجاد آن عوامل و فاکتورهای زیادی نقش دارند و همه چیز را نمی توان به یک عامل معین و مشخص ربط داد. از مهم ترین علل ابتلا به آرتروز گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کهولت سن
  • آسیب های وارده به سر و گردن
  • بلند کردن اشیای سنگینی که به گردن فشار زیادی وارد می کند.
  • نگه داشتن گردن در وضعیت های نامناسب و نامتعارف برای طولانی مدت
  • عوامل و زمینه های ژنتیکی و ارثی
  • اضافه وزن
  • عدم تحرک و فعالیت
  • استعمال دخانیات
  • مشاغلی که با حرکات سر و گردن در ارتباط است.
  • مطالعه ی طولانی مدت
  • افسردگی و اضطراب
  • کار طولانی مدت با رایانه و موبایل
  • رانندگی طولانی مدت

برای درمان آرتروز گردن روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که انتخاب آن توسط پزشک متخصص صورت می گیرد. این روش های درمانی در سال های اخیر با پیشرفت هایی که در علم پزشکی صورت گرفته است به مراتب بهتر و کم عارضه تر شده اند و نتایج درمانی موفق تری را هم با خود به همراه داشته اند.

نشانه ها و علائم آرتروز گردن

نشانه های آرتروز گردن

احساس درد، سوزش و شنیده شدن صدای مهره های گردن

درد، مشخصه و نشانه ی اصلی  علائم آرتروز گردن است. این درد که مهمترین علائم به حساب می آید، در اثر ساییدگی غضروف های مفاصل استخوان های گردن ایجاد می شود و در بیشتر موارد شدید است. علاوه بر این احساس سوزش و شنیده شدن صدا از مهره های گردن هم از دیگر علائم آرتروز گردن است.

سفت و خشک شدن گردن

علت اصلی بروز آرتروز گردن از بین رفتن تدریجی غضروف های مفاصل است. هرچه میزان تخریب غضروف ها بیشتر باشد فرد احساس سفتی بیشتری در ناحیه ی گردن خود دارد و گردن دچار خشکی شدید می شود و حرکت دادن آن بسیار دشوار می گردد.

بی حسی در بین شانه و انگشت ها

بیشتر افرادی که به آرتروز گردن مبتلا می شوند با مشکلاتی مانند بی حسی در شانه و انگشت ها روبرو می گردند. علت هم به این موضوع باز می گردد که در زمان ساییدگی و تخریب غضروف مفاصل گردن، بدن با تولید بافت استخوانی جدید مراقبت از خود را آغاز می کند. ممکن است این استخوان جدید به صورت جانبی و ناخواسته روی یکی از مهره های گردن شروع به رشد کند و در نتیجه عصب های آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. همین موضوع می تواند در عملکرد اعصاب محیطی بدن اختلال و مشکلات زیادی ایجاد کند و دلیل اولیه ی بسیاری از بی حسی های بدن است.

سرگیجه به خصوص در حرکات شدید

سرگیجه به عنوان علامت و مشخصه ی اصلی آرتروز گردن حساب نمی شود و جزء علائم بسیار نادر آن است با این حال در برخی مواقع خاص که در لبه ی مهره های گردن، خارهای استخوانی  یا همان استئوفیت ها رشد می کند، بیمار در حین حرکات شدید و جنب و جوش فراوان با سرگیجه مواجه می شود.

سردرد

سردرد و میگرن هایی که به خصوص در نواحی پشت سر آغاز می شود می تواند از نشانه ها و علائم آرتروز گردن باشد.

مشکل در بلعیدن غذا

به علت استئوفیت یا رشد خارهای استخوانی در لبه ی مهره های گردن که در موارد آرتروز پیشرفته بروز می کند، بیمار ممکن است به مرور زمان در بلع غذا دچار مشکل گردد.

روش تشخیص بیماری توسط پزشک

پزشک برای تشخیص آرتروز گردن از روش های زیر کمک می گیرد:

  • معاینه ی فیزیکی و بالینی
  • سیتی اسکن
  • ام آر آی
  • آزمون های عملکرد عصبی (EMG)
  • میلوگرافی

روش های درمان آرتروز گردن

درمان آرتروز گردنبرای درمان آرتروز گردن روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که انتخاب آن توسط پزشک متخصص صورت می گیرد. این روش های درمانی در سال های اخیر با پیشرفت هایی که در علم پزشکی صورت گرفته است به مراتب بهتر و کم عارضه تر شده اند و نتایج درمانی موفق تری را هم با خود به همراه داشته اند.
طول این دوره های درمانی با یکدیگر متفاوت است و از نظر اثربخشی قطعا با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

گرما

یکی از بهترین و کم خطرترین درمان ها برای تسکین درد و درمان آرتروز گردن استفاده از گرما و کمپرس آب گرم است. شما می توانید برای این کار از یک حوله ی گرم استفاده کنید یا یک بطری آب گرم را در حوله ای نازک بپیچید و بر روی گردن خود قرار دهید. این کار برای تسکین درد و گرفتگی ناشی از آرتروز گردن بسیار مفید است و به درمان آن کمک زیادی می کند.

دارو

در برخی مواقع پزشک برای درمان علائم آرتروز گردن مانند درد ، گرفتگی و سفتی عضلات از داروها کمک می گیرد. این داروها شامل داروهای شل کننده ی عضلات و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می باشد.

اوزون تراپی

اوزون تراپی روش درمانی نسبتا جدیدی است که در سال های اخیر برای درمان آرتروز گردن مورد استفاده قرار می گیرد. اوزون شکل تغییر یافته  ای از اکسیژن است که پزشک با تزریق غلظت خاصی از آن به درون بافت ها به درمان بیماری های عضلانی و مفصلی کمک می کند. اوزون تراپی می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای کورتون دار باشد.

فیزیوتراپی

در دانش فیزیوتراپی ورزش های طبی و مخصوصی برای عضلات و مهره های گردن طراحی شده است که به افزایش انعطاف پذیری آن و همچنین تقویت عضلات گردن کمک زیادی می کند. به همین دلیل برای درمان آرتروز گردن یکی از بهترین و پرکاربردترین روش ها استفاده از فیزیوتراپی است.

جراحی

عمل جراحی آرتروز گردن آخرین راهکار پزشکی برای درمان آرتروز گردن است و زمانی پزشک آن را در نظر میگیرد که علائم آرتروز گردن وارد مراحل پیشرفته تری شده است و سایر روش های درمانی برای درمان آرتروز گردن نتیجه ی موفقی به همراه نداشته اند.

ورزش آرتروز گردن

ورزش برای آرتروز گردناگر سبک زندگی یا شرایط شما به نحوی است که در معرض ابتلا به آرتروز گردن و انواع بیماری های مفصلی قرار دارید می توانید با کمک تمرینات ورزشی مخصوصی از بروز آن تا حد زیادی پیشگیری کنید. همچنین اگر به آرتروز گردن دچار شده اید ورزش هایی وجود دارند که به درمان آرتروز گردن کمک زیادی می کنند.

برای پیشگیری از آرتروز گردن حرکات ورزشی زیر را می توانید انجام دهید.

  • عضلات گردن خود را سفت کرده و سپس گردن خود را به آرامی به سمت چپ و راست و به طرف عقب حرکت دهید. به یاد داشته باشید که حرکات چرخشی سر و گردن برای شما مناسب نیست.
  • به صورت مستقیم بنشینید و کف دست خود را به روی پیشانی قرار داده و پیشانی تان را به کف دست خود فشار دهید. 5 ثانیه این حالت را حفظ کنید و سپس آن را رها سازید.
  • در حالت نشسته، کف دست خود را در قسمت پشت سرتان قرار داده و سر را به طرف کف دست فشار دهید. 5 ثانیه نگه داشته و رها کنید. این ورزش را 5 بار انجام دهید.
  • کف دست خود را در یک طرف شقیقه قرار داده و سر را به طرف کف دست فشار دهید. 5 ثانیه این حالت را حفظ کرده و سپس رها کنید. این ورزش را 5 بار انجام دهید.
  • شانه هایتان را به آرامی بالا ببرید و به گوش هایتان نزدیک کنید. 5 ثانیه این حالت را حفظ کرده و خود را آزاد کنید. این کار را 10 مرتبه در  طول روز انجام دهید.

برای درمان آرتروز گردن، ورزش های زیر موثرند:

  • بر روی یک صندلی بنشینید و کمر خود را در حالت صاف قرار دهید. کف دست خود را بر روی چانه قرار داده و توجه داشته باشید که صورت شما به طور کامل روبه جلو و به صورت مستقیم قرار گرفته است. در همین حالت سعی کنید که چانه ی خود را به آرامی و با کمک کف دست به طرف عقب فشار دهید به طوری که در قسمت پشت گردن و ستونه مهره ها با احساس کشش و فشار مواجه شوید. این تمرین ورزشی را در حد تعادل در طول روز انجام دهید.
  • پس از اینکه حرکت قبلی به اتمام رسید در همان حالتی که دست شما روی چانه تان قرار دارد به آرامی گردن خود را به طرف راست بچرخانید به طوری که چشم شما به شانه ی راست تان نگاه کند و همین تمرین را برای طرف چپ هم انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا