اختلالات روحی و روانیبیماری ها

به بی خوابی شبانه دچار شده اید؟ راه حل مشکل را بخوانید…

داشتن خواب راحت و آرام در طول شب بر روی جزء به جزء سلامتی بدن تاثیر گذار است. بدن ما برای حفظ سلامتی و تعادل به خواب کافی نیاز دارد و هر گونه اختلال در روند خواب و بی خوابی در شب یعنی افزایش استرس، کاهش قدرت یادگیری و از دست رفتن انرژی و نیروی حیاتی بدن.
اگر شب ها چشم های خود را می بندید ولی ساعتها خوابتان نمی برد یا به طور ناگهانی از خواب بیدار می شوید و دیگر خواب به سراغ چشم های شما نمی آید همه ی اینها یعنی کیفیت خواب شما کاهش یافته و به بی خوابی شبانه مبتلا شده اید.
در این مقاله، بیچشک 9 راه حل را برای حل مشکل بیخوابی شبانه ی شما معرفی کرده است که بتوانید دوباره یک خواب خوب و آرام را تجربه کنید.


1- نوشیدن 1 لیوان شیر گرم

بی خوابی در شبشیر سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان یکی از اسید آمینه های ضروری است که باعث بهبود خواب می شود. اگر بی خوابی شبانه شما را آزار می دهد می توانید شب ها قبل از خواب 1 لیوان شیر را گرم کنید و همراه با یک چهارم قاشق چایخوری پودر جوز هندی ترکیب کرده و میل نمایید. جوز هندی یک آرام بخش فوق العاده است که ترکیب آن با شیر می تواند به درمان بی خوابی شبانه شما کمک زیادی کند.

2- کافئین را کنار بگذارید

نوشیدن یک فنجان قهوه می تواند فوق العاده آرامش بخش باشد اما اگر قبل از خوابیدن آن را میل کنید خواب را از چشم های شما خواهد گرفت. بهتر است که برای نوشیدن قهوه ، نسکافه و به طور کلی نوشیدنی های کافئین دار ساعات مخصوصی را در طول روز در نظر بگیرید که قبل از ساعت 4 بعد از ظهر باشد. مصرف نوشیدنی های کافئین دار در ساعات شب و قبل از خواب می تواند به طرز محسوسی به مشکل بی خوابی شبانه شما دامن بزند.

افرادی که برنامه ی خواب مشخصی ندارند و تا دیروقت بیدار می مانند یا هر شب در ساعات مختلفی می خوابند، در طولانی مدت درگیر مشکلات فراوانی خواهند شد که یکی از آنها بی خوابی شبانه است.

3- تاثیر ماساژ درمانی در رفع بی خوابی شبانه

ماساژ درمانی برای رفع بی خوابی شبانهاگر می خواهید سیستم عصبی خود را بعد از یک روز کاری سخت و طولانی آرام کنید ماساژ درمانی یکی این بهترین روش هاست. می توانید روغن طبیعی دلخواه خودتان را انتخاب کرده و شب ها قبل از خواب به آرامی تمامی پوست بدن خود را با آن ماساژ دهید اگر نمی خواهید صبح به حمام بروید می توانید موهای خودتان را جمع کنید تا چرب نشود. این روش برای درمان بی خوابی در شب یکی از فوق العاده ترین روش هاست.

4- موبایل خود را خاموش کنید

حداقل 1 ساعت قبل از خواب تمامی دستگاه ها و گجت های الکترونیکی خود را خاموش کنید و کنار بگذارید. موبایل، لپ تاپ، تلویزیون و تبلت می توانند سیستم عصبی شما را به شدت درگیر کنند و خواب شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. برای اثبات این موضوع آزمایشی صورت گرفت که نتایج آن نشان داد افرادی که شب ها 1 ساعت قبل از خواب موبایل و وسایل الکترونیکی خود را کاملا کنار می گذاشتند و خاموش می کردند نسبت به گروهی که موبایل و وسایل الکترونیکی آنها در هنگام خواب روشن بود و با آن کار می کردند، سیستم عصبی آرام تری داشتند و متعاقب آن خواب بسیار راحت تر و آرام تری در طول شب داشتند. پژوهش ها نشان داده است که یکی از اصلی ترین علت های بی خوابی در شب استفاده از موبایل هنگام خوابیدن است.

5- دمنوش های گیاهی معجزه می کنند

گیاهان معجزه ی طبیعتند. قرن هاست که انواع دمنوش های گیاهی برای داشتن خواب راحت تر و درمان بی خوابی شبانه در تمامی تمدن های بشری مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از قدیمی ترین درمان های بی خوابی به شمار می رود. درمانی که امروزه هم به تایید پزشکان و متخصصان خواب رسیده است.بابونه، سنبل الطیب، اسطوخودوس، گل ساعتی، بادرنجبویه و ماگنولیا از گیاهانی هستند که از آرام بخش های فوق العاده شناخته می شوند. اگر بی خوابی در شب کابوس بیداری شما شده است قبل از خواب یک فنجان دمنوش گیاهی مورد علاقه ی خودتان را تهیه کرده و میل کنید تا به معجزه ی آن پی ببرید.

6- مدیتیشن و مراقبه

درمان بی خوابی شبانه با مدیتیشنمدیتیشن یا مراقبه می تواند یکی از بهترین عادت ها و مهارت ها در زندگی به شمار بیاید . مزایا و نکات مثبت این فرایند به قدری زیاد است که حتی می توانند بر روی سیستم عصبی و الگوهای خواب هم خود را نشان دهند. شما کار سختی قرار نیست انجام دهید. 10 الی 15 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب در گوشه آرام و خلوت بنشینید و چشمهایتان را ببندید. مدیتیشن سبک و اصول پیچیده ای ندارد شما می توانید آن را به روش خودتان انجام دهید. برای این کار فقط  کافیست که تمرکز ذهن خود را روی وجود درونی خود معطوف کنید و به جریانات و آشفتگی های ذهنی خود نظم ببخشید. این عادت به مرور زمان می تواند کیفیت خواب شما را افزایش دهد و اگر به بی خوابی شبانه مبتلا هستید می تواند راه حل موثری باشد.

7- یوگا را فراموش نکنید

ورزش یوگا می تواند اثرات مثبت و مفید زیادی را با  خود به ارمغان بیاورد. یوگا هم ورزش روح است و هم ورزش جسم. ورزشی فوق العاده که می تواند تنش های عصبی و استرس شما را از بین ببرد و سیستم عصبی شما را آرام و متعادل سازد و متعاقب تمامی اینها به مشکل بی خوابی در شب شما پایان دهد. اینها همان چیزهایی هستند که می توانند باعث برهم خوردن سیستم خواب شبانه ی شما شوند و اجازه ندهند که شما در طول شب خواب راحت آرامی داشته باشید. برای آغاز یوگا نیازی به ثبت نام در کلاس های گران قیمت یا خرید وسیله ی خاصی نیست. ویدیوهای آموزشی فراوانی برای آن در اینترنت وجود دارد که می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

8- انتخاب رژیم غذایی سالم

درمان بی خوابی شبانهرژیم غذایی سالم یعنی سلامتی، تندرستی و آرامش. یکی از نکات مثبت پیروی از  یک رژیم غذایی صحیح و مناسب داشتن چرخه ی خواب منظم و آرام است. به این معنی که شب ها راحت تر می خوابید و صبح ها سرحال تر بیدار می شود. مصرف غذاهای شور، چرب، شیرین ، فست فودها و غذاهای تند می توانند مشکلات زیادی در بدن ما به خصوص در سیستم گوارشی ما به وجود بیاورند. متعاقب چنین امری سیستم عصبی آشفته و پریشان خواهد بود چیزی که می تواند به بی خوابی شبانه منجر شود و آن را تشدید نماید. سعی کنید غذاهای گیاهی و سالم برای وعده های شام خود انتخاب کنید و حداقل 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب شام خود را میل نمایید.

9- برنامه ی خواب منظم

تا اینجا 8 تکنیک را برای شما بیان کردیم ولی چیزی که از همه ی اینها با اهمیت تر است طریقه ی خوابیدن و برنامه ی خواب شماست. شما باید قبل از هر چیزی برای خوابیدن خود برنامه ی منظم و اصولی داشته باشید. شب ها راس ساعت مشخصی به رختخواب بروید و صبح ها زودتر بیدار شوید. این به رفع بیخوابی شبانه ی شما کمک زیادی خواهد کرد. افرادی که برنامه ی خواب مشخصی ندارند و تا دیروقت بیدار می مانند یا هر شب در ساعات مختلفی می خوابند، در طولانی مدت درگیر مشکلات فراوانی خواهند شد که یکی از آنها بی خوابی شبانه است.اتاق خواب خود را کاملا تاریک کنید و اگر احساس می کنید که صداهای بیرون شما را آزار می دهند از درزگیرها و شیشه های دوجداره برای کاهش صدا استفاده کنید. همچنین اگر احساس می کنید که الگوهای خواب شما نامنظم است و شب ها خوابتان نمی برد ، چرت هایتان را در طول روز کمتر کنید و سعی کنید در طول روز نخوابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا