اختلالات روحی و روانیبیماری هاروابط زناشوییسلامت خانواده

با همسر افسرده چه کنیم ؟ جدال نیروی عشق و ناامیدی در روابط زناشویی

همه ی ما تصویری قوی و محکم از شریک زندگی خود داریم که این تصویر در تمام طول عمر تقریبا خدشه ناپذیر است. اما با ورود مهمانی ناخوانده، آرام آرام همه ی تصورات ذهنی ما خراب شود و همه چیز به یکباره، بهم می ریزد. درباره ی افسردگی صحبت می کنیم، قاتل بی رحم عشق و امید در زندگی. شاید شما جز آن دسته از افرادی باشید که فکر می کنند افسردگی فقط برای افراد ضعیف رخ می دهد و چنین امری بیشتر یک تلقین ذهنی است اما واقعیت این است که افسردگی واقعیت خارجی دارد و مهمان ناخوانده ای است که می تواند به بسیاری از روابط زناشویی وارد شود. اگر فکر می کنید که شریک زندگی شما هم با چنین مشکلی مواجه شده است این مقاله ی بیچشک را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: تفاوت عشق افلاطونی و عشق رمانتیک

نشانه هایی که به شما می گوید همسر افسرده دارید

با همسر افسرده چه کنیم؟
همسر افسرده نیاز به توجه ویژه ای از طرف شما دارد. تشخیص زودهنگام و به موقع افسردگی می تواند نجات دهنده ی زندگی شما باشد و از فروپاشی آن جلوگیری کند. اگر همسر شما در آستانه ی افسردگی قرار دارد، نباید او را به حال خود رها کنید. در چنین وضعیتی او بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت های عاطفی و محبت های شما نیاز دارد و کمی صبوری و عشق از طرف شما می تواند نجات دهنده  باشد. اگر در رفتارهای شریک زندگی خود با موارد زیر مواجه شدید به احتمال زیاد افسردگی گریبان او را گرفته است و اینجاست که وظیفه ی اصلی شما آغاز می شود.

وضعیت خواب همسر شما تغییر کرده است

اگر عادات خواب همسر شما تغییر پیدا کرده و بیش از اندازه می خوابد، زود بیدار می شود و یا به بی خوابی مبتلا شده است می تواند نشانه هایی از افسردگی باشد. خستگی مزمن و کسل بودن با وجود خواب های 12 ساعته در طول روز خبر از وجود یک همسر افسرده می دهد.

زودرنج شدن

داشتن افکار منفی باعث بدبینی افراد مبتلا به افسردگی نسبت به هر چیزی می شود و آنها را زودرنج تر از قبل می کند به طوری که همسر افسرده شما با کوچکترین حرف یا مساله ای به شدت ناراحت می شوند و در انجام بسیاری از کارها بی حوصله به نظر می رسند.

بسیاری از افراد بر این باورند که افسردگی به دنبال برخی وقایع تلخ عاطفی به وجود می آید مانند از دست دادن یکی از عزیزان، شکست های عاطفی و عشقی، گذراندن بیماری های سخت یا ورشکستگی های مالی. درست است چنین مسایلی می توانند از زمینه های اصلی افسردگی شناخته شوند اما گاهی ممکن است علت اصلی افسردگی همسر شما به خودتان باز گردد و شما عامل اصلی آن باشید.

کمر درد و دل درد مداوم

شاید تعجب کنید ولی یکی از علائم مهم افسردگی ابتلا به کمر درد و دل دردهای مزمنی است که به یکباره پیدا می شوند و با علائمی همچون اسهال، یبوست و سردرد همراه می باشند.

خستگی همیشگی

افراد مبتلا به افسردگی از یک خستگی دائمی رنج می برند و حرکات فیزیکی آنها به شدت کند می شود و کاهش پیدا می کند. حتی این خستگی می تواند بر روی فرآیند های ساده و عادی همسر افسرده ی شما مانند صحبت کردن و فکر کردن هم تاثیر بگذارد به طوری که نمی توانند بر روی هیچ کاری تمرکز کنند.

رفتارهای پرخاشگرانه

افرادی که به افسردگی مبتلا هستند رفتارهای پرخاشگرانه ی زیادی از خود نشان می دهند و در بیشتر اوقات عصبانی به نظر می رسند. چنین رفتارهایی در بیشتر مواقع خارج از اراده و کنترل همسر افسرده شماست و یک واکنش طبیعی برای او شناخته می شود.

استرس و اضطراب

اگر همسر شما به افسردگی مبتلا شده باشد به احتمال زیاد استرس و اضطراب زیادی در رفتارهای او مشاهده می کند.شاید همسر افسرده شما دائما نگران و مضطرب به نظر می رسد و ریشه ی آن هم به غم و اندوه درونی او باز می گردد.

مصرف نوشیدنی های الکلی و مواد مخدر

بیشتر افرادی که به افسردگی مبتلا شده اند برای رسیدن به آرامش و فرار از افکار منفی که گرفتار آنها هستند به مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی روی می آورند.

سرد شدن نسبت به روابط زناشویی

ممکن است میل جنسی همسر افسرده ی شما به طرز محسوسی کاهش پیدا کند و نسبت به این موضوع سرد شود. افسردگی می تواند در بسیاری از موارد به کاهش میل جنسی منجر گردد البته هر گونه سرد شدن را نمی توان به افسردگی نسبت داد.

فکر کردن به خودکشی

افسردگی موجی از افکار منفی را به سمت ذهن همسر افسرده ی شما می آورد و گاهی او را می تواند تا سر حد جنون و حتی خودکشی برساند. میل به خودکشی و افکار مربوط به آن در افراد مبتلا به افسردگی به فراوانی دیده می شود.

شک و تردید

افسردگی می تواند قدرت تفکر و تصمیم گیری های فرد را دچار چالش جدی کند و باعث شود که فرد نتواند به طور قاطعانه درباره ی مسائل زندگی خود تصمیم بگیرد و همیشه در شک و دودلی به سر می برد.

آیا شما دلیل افسردگی همسرتان هستید ؟

دلیل افسردگی همسران
شاید هنگامی که به افسردگی همسر خود پی می برید برای شما این سوال پیش بیاید که همه چیز در زندگی ما روبراه و مرتب بود و نتوانید علتی برای افسردگی او پیدا کنید. بسیاری از افراد بر این باورند که افسردگی به دنبال برخی وقایع تلخ عاطفی به وجود می آید مانند از دست دادن یکی از عزیزان، شکست های عاطفی و عشقی، گذراندن بیماری های سخت یا ورشکستگی های مالی. درست است چنین مسایلی می توانند از زمینه های اصلی افسردگی شناخته شوند اما گاهی ممکن است علت اصلی افسردگی همسر شما به خودتان باز گردد و شما عامل اصلی آن باشید.نوع رفتار و عادت های شما در طول زندگی اثر مستقیمی بر روی شریک زندگی شما می گذارد و شما در عین حال که می توانید به او انگیزه و امید دهید، می توانید عشق به زندگی را در وجو او از بین ببرید و او را به یک همسر افسرده تبدیل کنید. اگر رفتارهای زیر از شما سر می زند، احتمال افسردگی همسرتان بالاست.
  • عدم درک شرایط و افکار او
  • سرد شدن نسبت به روابط زناشویی
  • توهین و سرکوفت و سرزنش دائمی او به خصوص در جمع اطرافیان و دوستان
  • تحقیر کردن او
  • عدم توجه
  • عدم علاقه
  • دعوا و بهانه گیری های دائمی
  • انجام کارهایی که او را ناراحت می کند.
  • قرار دادن او در شرایطی که شک و تردید نسبت به رفتارهای شما پیدا کند. مثلا انجام رفتارهایی که او تصور کند شما در حال خیانت به او هستید.
  • عدم احترام به طرز تفکرات و عقاید او

رفتار مناسب با همسر افسرده

رفتار با همسر افسرده
اگر شریک زندگی شما دچار افسردگی شده است فراموش نکنید که او زمانی عشق زندگی شما بوده است و در چنین شرایطی بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت های شما نیاز دارد. شما در مقام همسر او نزدیک ترین و قدرتمندترین شخصی هستید که می توانید بر روی همسر افسرده ی خود تاثیر بگذارید و او را از چنین شرایطی رها کنید تا به زندگی عادی خود باز گردد.

هرگز با او بحث نکنید

اگر همسر شما به افسردگی دچار شده است بهتر است هرگز با او بحث نکنید و به نظرات و عقاید او احترام بگذارید. همسر افسرده ی شما از یک بحران عاطفی شدید رنج می برد و جنگ و جدال با او برای اثبات نظرات خودتان فقط به بدتر شدن اوضاع منجر می شود.

با بچه ها صحبت کنید

اگر همسر شما به افسردگی مبتلا شده است بهتر است چنین موضوعی را با بچه ها در میان بگذارید. بچه ها روابط و تنش هایی که در روابط والدینشان به وجود می آید را سریع تر از همه متوجه می شوند و صحبت کردن با آنها می تواند محیط خانه را امن تر و آرام تر کند و باعث شود بچه ها هم همکاری های لازم را درباره ی این موضوع انجام دهند.

خودتان را فراموش نکنید

شما قرار است یک تلاش سخت عاشقانه را برای بهبودی همسر افسرده ی خود آغاز کنید پس باید قوی تر و با حوصله تر از هر زمان دیگری باشید. خودتان را فراموش نکنید و با هر روشی که مناسب می دانید روحیه و جسم خودتان را قوی و سرحال نگه دارید و با انرژی باشید.

از همسرتان توقع زیادی نداشته باشید

فراموش نکنید همسر شما به افسردگی مبتلاست و در عین حال که خسته و کسل است از بی حوصلگی هم رنج می برد پس توقع نداشته باشید که او مانند سابق باشد و کارها را مثل روال سابق انجام دهد. در چنین شرایطی بهتر است توقعات خود را کم کنید و اگر می بینید کاری را درست انجام نمی دهد و یا اصلا انجام نمی دهد به او خرده نگیرید.

به طلاق فکر نکنید

شاید جدال دایمی با یک همسر افسرده،شما را ناراحت و خسته کند و به فکر طلاق بکشاند اما قبل از مراجعه به دادگاه بهتر است به یک مشاور خانواده سر بزنید و شرایط خود را با او در میان بگذارید. در چنین شرایطی که شریک زندگی شما از افسردگی رنج می برد قطعا طلاق راه حل منصفانه ای نیست و نباید او را تنها بگذارید.

درباره ی ویژگی های رفتاری بیماران افسرده بیشتر مطالعه کنید

شاید همسر افسرده ی شما رفتارهایی دارد که طبیعت افراد افسرده است ولی برای شما ناراحت کننده به نظر برسد بهتر است کمی بیشتر درباره ی رفتارها و ویژگی های افراد افسرده مطالعه کنید در این صورت پذیرش شرایط برای شما راحت تر می شود و بهتر می توانید کنار او باشید.

به علایق و تفکرات او احترام بگذارید

همسر افسرده ی شما در معرض موجی از افکار غلط و منفی قرار دارد که برای او آزاردهنده هستند اگر دیدید بدبین شده یا نظری خاص نسبت به یک موضوع دارد بهتر است که آن را بپذیرید و یا اگر فکر می کنید غلط است منطقی و آرام با او حرف بزنید. اگر موضوعی او را خوشحال می کند حتما به آن توجه کنید. پوشیدن لباس دلخواه او ، پختن غذای مورد علاقه ی او و حتی گرفتن کادوهایی که باعث خوشحالی او می شود می تواند کمک زیادی به بهبود شرایط روحی او کند.

به او بگویید دوستت دارم

این جمله بیشتر شبیه به یک معجزه است. شما باید عشق و علاقه ی خود را در تمام طول زندگی با شریکتان به او یادآوری کنید و همیشه به او بگویید که چقدر او را دوست دارید. حتی اگر او یک همسر افسرده است. این جمله فقط برای روزهای اول زندگی نیست و بیان آن در تمام طول زندگی یعنی تداوم و استحکام رابطه و ایجاد عشق و انگیزه ی بیشتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا