بیماری هابیماری های پوست و موزگیل

همه چیز در مورد زگیل پا و کف پا

زگیل پا یا Plantar warts نوعی بیماری ویروسی و مسری است که باعث ایجاد برآمدگی هایی روی سطح پوست می گردد، از آنجایی که زگیل های کف پا فشار زیادی را تحمل می کنند ممکن است دردناک شده و مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کنند.


زگیل پا و کف پا

زگیل ها توسط عفونت پوست به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که شایع ترین عفونت ویروسی پوست است، ایجاد می شوند. این بیماری روی سطح کف پا رشد می کند و می توانند در هر کجا در این منطقه یافت شوند اما تمایل آنها به ایجاد در مناطق تحت فشار پا است. ویروس عامل این بیماری، ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است، که تنها لایه سطحی پوست را آلوده می کند.اگر چه این عارضه به طور خود به خود درمان می شوند اما گاهی لازم است برای درمان آنها اقدامات جدی تری انجام دهید، حداقل 100 نوع از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد و انواع خاصی از آناتومیک های خاص مانند سطح کف پا را آلوده می کنند. دیگر انواع HPV که غشای مخاطی دهان و یا دهان را آلوده می کنند، در گسترش سرطان دهانه رحم و سایر بدخیمی بافت ها دخیل هستند. عفونت های HPV عفونت های شایع هستند که حداقل نیمی از بزرگسالان در طی عمر خود آلوده می کنند.

در 60 درصد مواقع زگیل پا و کف پا بدون هیچ درمان خاصی از بین میروند و به این به سبب پاسخ ایمنی بدن در برابر بیماری ها است. این بیماری به ندرت بدخیم می شود ولی اگر درمان مناسب پاسخ نداد لازم است توسط متخصص آسیب شناس مورد بررسی قرار گیرد. زائده های کف پا به سبب وارد آمدن فشار بر روی آنها و ایجاد درد لازم است، تحت درمان قرار گیرد.

علل و عوامل خطر ابتلا به زگیل پا و کف پا چیست؟

انواع HPV 57، 27، و 1a عامل زگیل های کف پا هستند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با پوست انتقال پیدا می کند. هنگامی که فرد آلوده به HPV می شود، سیستم ایمنی بدن فعال شده تا سلول های آلوده به ویروس را از بین ببرد که این امر بسته به قدرت سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین واکسن هایی برای حفاظت در برابر انواع خاصی از عفونت های ویروسی HPV که موجب زگیل تناسلی می شود، تولید شده است اما واکسنی برای جلوگیری از زگیل های کف پا وجود ندارد. این بیماری در همه گروه های سنی دیده می شود اما در میان کودکان 12 تا 16 ساله و در افراد مسن نادر است. عوامل خطر برای توسعه زگیل های پا عبارتند از:

  • استفاده از دوش عمومی
  • تروما پوست
  • سیستم ایمنی ضعیف به علت مصرف داروهای خاص یا بیماری.

آیا زگیل کف پا مسری است؟

عکس زگیل پا

بله، زیرا زگیل های کف پا ناشی از عفونت ویروسی است و ممکن است بیماری را از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. به عنوان مثال، مکان هایی مانند دوش عمومی، مناطقی هستند که عفونت HPV می تواند انتقال یابد.

علائم زگیل پا و کف پا چیست؟

مهمترین علائم زگیل پا و کف پا بدین شرح است:
  • درد پا در ناحیه پاشنه
  • ضایعات ضخیم ( خشن، برآمده، اسفنجی و دارای منفذ ) در ناحیه زائده ها ظاهر می شود همچنین لکه های تیره ترومبوز (شامل لخته های خون) مویرگ ها در لایه های عمیق تر پوست ایجاد می شود.
  • سطح صاف با رنگ خاکستری، زرد یا قهوه ای دارد.
  • اغلب در مناطق تحت فشار یا نقاط استخوانی مانند پاشنه پا ایجاد می شود.

پزشک معمولا با مشاهده چشمی وجود بیماری را تشخیص میدهند اما در مواردی لازم به بررسی های بیشتری است که در این صورت پزشک نمونه ای از بافت زگیل را به متخصص پاتولوژیست ارسال می کند.

چه پزشکی زگیل پا و کف پا را درمان می کند؟

معمولا یک پزشک عمومی می تواند زگیل های کف پا را درمان کند اما اگر تحت مراقبت این پزشک درمان به طور مناسب انجام نشود، لازم است به متخصص پوست مراجعه نمایید.

در چه مواقعی برای درمان زگیل کف پا به پزشک مراجعه نماییم؟

زگیل کف پا
زگیل های پا به ندرت نیاز به درمان پزشکی و اورژانسی دارند. زیرا که درمان های تهاجمی عوارضی از قبیل خونریزی، درد شدید، ناتوانی در راه رفتن، قرمزی، تورم، زخم و عفونت را در پی خواهند داشت.اما لازم است در موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:
  • درد شدید، قرمزی، تورم، خونریزی یا ضایعات بزرگ ایجاد شده است.
  • زمانی که بخواهید بیماری خود را از طریق سوزاندن یا انجماد درمان کنید.
  • اگر زگیل پس از درمان های خانگی به طور کامل ناپدید نمی شود یا بعد از درمان مجدداً ظاهر می شوند.

روش های درمان زگیل پا

در 60 درصد مواقع زگیل پا و کف پا بدون هیچ درمان خاصی از بین میروند و به این به سبب پاسخ ایمنی بدن در برابر بیماری ها است. این بیماری به ندرت بدخیم می شود ولی اگر درمان مناسب پاسخ نداد لازم است توسط متخصص آسیب شناس مورد بررسی قرار گیرد.زائده های کف پا به سبب وارد آمدن فشار بر روی آنها و ایجاد درد لازم است، تحت درمان قرار گیرد. پزشکان از روش های مختلفی برای درمان زگیل پا و کف پا استفاده می کنند که در ادامه به آنها می پردازیم:

اسید

یکی از رایج ترین روش ها این است که زائده ها را با یک اسید ملایم که به طور موضعی به زگیل تزریق می شود، بشوید. نتیجه گیری از این روش درمانی ممکن است چندین هفته به طول بینجامد، اما تکنیک بسیار موفقی است. اسید سالیسیلیک و اسید dichloroacetic برای استفاده در این روش مفید هستند.

درمان لیزری

تکنولوژی جدید پزشکان را قادر می سازد تا از لیزر برای از بین بردن زگیل استفاده کنند. این روش که در مطب پزشک انجام می شود، گران تر از سایر روش ها است و احتمالا موجب بروز زخم بر روی پوست می شود.

عکس زگیل کف پا

کرایوتراپی

کرایوتراپی یا سرد کردن زگیل ها با نیتروژن مایع اغلب روش موفقی است و باعث می شود که زگیل در طی چند روز از بین بروند. این روش اگر به درستی انجام شود، زخمی روی پوست ایجاد نخواهد شد.

کورتاژ و خشک کردن

پس از تزریق یک بیهوشی موضعی، پزشک از یک دستگاه الکتریکی یا اولتراسونیک برای از بین بردن زگیل استفاده می کند، باقی مانده آن با یک کورتکت برداشته می شود. این تکنیک احتمالا باعث ایجاد یک زخم می شود.

ایمونوتراپی

در این روش پزشک از طریق تزریق آنتی ژنی به نام کاندیدا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا در برابر بیماری مقاومت کرده و آن را درمان نماید. همچنین در برخی موارد برخی داروهای شیمی درمانی از جمله بلئومایسین مستقیماً داخل زگیل در پوست تزریق می گردد.

پیشگیری از زگیل کف پا

مهمترین راهکار های پیشگیری از زگیل پا و  کف پا بدین شرح است:
  • اجتناب از پیاده روی بدون کفش و جوراب به خصوص در محیط های عمومی
  • شستن روزانه جوراب ها
  • رعایت بهداشت پا و خشک کردن آنها بعد از شستشو
  • دوری از افراد مبتلا به این ویروس
  • جلوگیری از گسترش بیماری با مراجعه به موقع به پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا