بارداریسلامت خانواده

آشنایی با انواع تست بارداری و بهترین زمان استفاده از این تست ها

انجام تست بارداری همیشه هیجان انگیز و غافلگیر کننده است و از لحظه هاییست که برای هیچ مادری فراموش نخواهد شد. تست بارداری می تواند وضعیت بارداری مادر را در همان روزهای اول مشخص کند ولی میزان دقیق بودن جواب آن به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. تجربیات نشان می دهد که همیشه امکان بروز خطا و اشتباه در نتیجه ی چنین تست هایی وجود دارد. علت این امر به دلایل زیادی وابسته است از جمله نوع تست بارداری، نحوه و زمان استفاده از آن.
در این مطلب نگاهی کوتاه به انواع تست های بارداری داشته ایم و بهترین زمان استفاده از آنها را برای دریافت جواب قطعی بررسی کرده ایم.


تست بارداری چگونه نتیجه را مشخص می کند؟

اساس تمامی تست های بارداری تشخیص هورمون HCG در خون یا ادرار مادر است. در اولین روزهایی که جنین در رحم مادر شکل بگیرد از جفت او نوعی هورمون با نام گونادوتروپین کوریونیک انسانی که به اختصار HCG  خوانده می شود ترشح می شود که نشان می دهد تخمک شما بارور شده و شما باردار هستید. اگر تست بارداری شما مثبت باشد نشان می دهد که در خون و ادرار شما هورمون HCG  به میزان قابل توجهی وجود دارد. این هورمون فقط از طریق جفت به خون ترشح خواهد شد.

انواع تست بارداری

پایه و اساس تمامی تست های بارداری تشخیص هورمون HCG در خون مادر است. میزان دقت و دقیق بودن این روش ها با یکدیگر متفاوت است و همیشه احتمال خطا در آنها وجود دارد.انواع تست بارداری شامل موارد زیر است.
  • تست خون که از طریق نمونه گیری و آزمایش خون امکان پذیر است و می تواند دقیق ترین جواب را به شما نشان دهد.
  • تست ادرار که از طریق نمونه گیری ادرار انجام می پذیرد و به راحتی در منزل و مطب دکتر می توان از آن استفاده کرد.
  • تست بارداری خانگی که برگرفته از روش های سنتی و قدیمی است و احتمال بروز خطا در آن زیاد است ولی با این حال هنوز هم کاربردهای گسترده ای دارد.

بهترین زمان انجام تست بارداری به این موضوع بستگی دارد که شما کدام تست را برای تشخیص بارداری خود انتخاب کرده اید. میزان دقت این روش ها در تشخیص مقدار HCG خون متفاوت است.

تست ادراری بارداری

یکی از رایج ترین انواع تست بارداری تست ادراری است که به راحتی می توانید در هر مکانی آن را انجام دهید و سریعا هم به شما جواب می دهد. برای این کار کافیست یک بیبی چک از داروخانه تهیه کنید و طرز استفاده و زمان مناسب استفاده از آن را به دقت مطالعه نمایید.

شما می توانید این کار را در منزل یا نزد پزشک معالج خود انجام دهید . فقط کافیست ادرار خود را بر روی محل مخصوص بیبی چک قرار داده و تغییر رنگ آن را مشاهده نمایید. انجام این تست در آزمایشگاه و مراکز درمانی هم امکان پذیر است. فقط باید در نظر داشته باشید که این روش دقت 100% ندارد و همیشه امکان بروز خطا و اشتباه در آن وجود دارد.

آیا تست ادرار بارداری می تواند کاذب یاشد؟

بله . درصد خطای این تست بالاست و همیشه امکان بروز اشتباه در آن وجود دارد.به همین دلیل نباید به جواب های حاصل از این تست خیلی اطمینان کنید. خطاهایی که ممکن است در تست ادراری بارداری رخ دهد به شکل نتایج کاذب زیر است:

  • کاذب منفی که شما باردار هستید ولی تست ادراری بارداری آن را نشان نمی دهد.
  • کاذب مثبت که شما باردار نیستید ولی تست ادراری بارداری جواب را مثبت نشان می دهد.

عوامل موثر در تست بارداری خانگی

اگر می خواهید بارداری خود را از طریق تست بارداری خانگی تشخیص دهید باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از هر چیز یک روش مطمئن و اثبات شده را در این زمینه انتخاب کنید.
  • به میزان کافی آب بنوشید تا مثانه ی شما کاملا پر باشد.
  • از ظروف شیشه ای و شفاف برای جمع آوری نمونه ادرار و انجام آزمایش های مربوطه استفاده کنید.
  • دستورالعمل انجام تست را به دقت انجام دهید.
  • تغییر رنگ ها را از تمامی زوایای آن بررسی کنید.
  • از چندین روش تست بارداری سنتی برای حصول اطمینان و نتیجه ی بهتر استفاده کنید.

نتیجه تست بارداری

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری یا همان آزمایش بتا از طریق نمونه گیری خون انجام می شود و  به دو روش زیر بارداری شما را مشخص می کند.

  • آزمایش خون کمی که مقدار دقیق هورمون HCG را درون خون شما مشخص می کند و میزان آن را به صورت یک عدد دقیق ارائه می نماید.
  • آزمایش خون کیفی که فقط مشخص می کند در خون شما هورمون HCG وجود دارد یا خیر و بارداری را از طریق مثبت و منفی بودن اعلام می کند.

آیا آزمایش خون بارداری می تواند کاذب یاشد؟

بله اگر در زمان مناسبی این آزمایش را انجام ندهید امکان کاذب بودن نتیجه ی آن وجود دارد. بهترین زمان برای انجام آزمایش خون بارداری که بتوان قطعی ترین جواب را از طریق آن گرفت حداقل 7 روز پس از انجام لقاح و پس از گذشتن از زمان قاعدگی شماست. برای نتیجه ی قطعی تر می توانید 10 روز بعد مجددا آزمایش خون را انجام دهید.

بهترین زمان انجام تست بارداری

بهترین زمان انجام تست بارداری به این موضوع بستگی دارد که شما کدام تست را برای تشخیص بارداری خود انتخاب کرده اید. میزان دقت این روش ها در تشخیص مقدار HCG خون متفاوت است. برخی از این روش ها مانند آزمایش خون قادر است میزان دقیق این هورمون را در بدن شما تشخیص دهد و در هر زمانی قابل انجام است ولی سایر روش ها که بر مبنای نمونه ی ادرار صورت می گیرند در شرایط خاصی می تواند جواب صحیح را به شما ارائه دهند.

  • برای انجام تست خون بارداری بهترین زمان 3 الی 7 روز پس از لقاح و پس از گذشتن دوره ی قاعدگی شماست.
  • برای انجام تست ادراری بارداری و تست بارداری خانگی بهترین زمان پس از تخمک گذاری و گذشتن دوران قاعدگی شماست. 1 هفته پس از تاریخ تاخیر قاعدگی بهترین زمان انجام چنین تست هایی است.
  • بهتر است که برای حصول نتیجه و اطمینان بیشتر نمونه ی ادرار اول صبح خود را جمع آوری نمایید که غلیظ تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا