تناسب اندام و ورزشسبک زندگی

نقش پروتئین برای ورزشکاران

نقش پروتئین برای ورزشکاران در تولید انرژی نسبت به قند و چربی کمتر است به ویژه در مواقعی که فعالیت ماهیچه ای شدید طولانی مدت باشد. ماهیچه ها جهت فعالیت مکانیکی خود قندها و چربی ها را به عنوان سوخت مصرف می کنند. برای مثال هنگام استراحت 87 درصد انرژی مورد نیاز ماهیچه ها از اسید های چرب و فقط 13 درصد آن از قند ها تامین می شود.


کاربرد پروتئین برای ورزشکاران

رژیم پروتئین برای ورزشکاران
پروتئین برای ورزشکاران نقشی اساسی ایفا می کند. پروتئین ها از مولکول های اساسی سلول ها هستند که بیش از نیمی از وزن خشک آن را تشکیل می دهند. در ساختار همه اندامک ها و اجزای فعال سلول ها یافت می شوند و در ساخت کار آنها نقش بنیادی دارند. بخش مهمی از ساختار غشای سلول و اندامک ها، اسکلت سلولی، اتصال های سلولی از پروتئین های ساختاری متنوع تشکیل شده است.

نقش مواد حاوی پروتئین برای ورزشکاران

پروتئین برای ورزشکاران به عنوان یک منبع ضروری جهت سوخت بدن محسوب نمی شود. به عبارت دیگر ، در ورزشکاران، پروتئین روزانه مورد نیاز یک گرم به ازای هر یک کیلوگرم وزن بدن است و هنگامی که افزایش حجم ماهیچه ها در یک دوره تمرینی مدنظر باشد یا در مواقعی که فرد در سن رشد قرار دارد، میزان پروتئین مورد نظر برای بدن به حداکثر 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش می یابد. مصرف یک وعده غذایی پروتئینی مانند استیک گوشت معمولی و سالاد در عملکرد یک ورزشکار اثر سوئی به جا می گذارد زیرا :

  •  مصرف پروتئین بیشتر، عمل هضم بیشتری را طلب می کند که در نتیجه آن سطح خون در عروق داخلی ماهیچه ها کاهش می یابد.
  • یک وعده غذایی مملو از پروتئین باعث می شود که در طی سوخت و ساز این ترکیبات نیتروژن دار، مواد زایدی ایجاد شود که باید از طریق کلیه ها دفع شوند.
  • در طی این عمل در کلیه، ایسکمی ( کاهش جریان خون در قسمت بدن به علت انقباض عروق یا انسداد جریان جریان خون ایجاد می گردد که این امر خود به کاهش 90 درصدی جریان خون در کلیه مربوط می شود.

پروتئین مورد نیاز در ورزش های مختلف

مصرف پروتئین

ورزشکاران نوجوان

این افراد معمولا تمایل دارند که با انجام برنامه های ورزشی همراه با وزنه، وزن توده بدون چربی بدن خود را افزایش دهند. پروتئین توصیه شده برای این افراد یک گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است. اگر یک فرد 70 کیلوگرمی را در نظر بگیریم پروتئین پایه مورد نظر او 70 گرم خواهد بود.

مصرف پروتئین بیشتر، عمل هضم بیشتری را طلب می کند که در نتیجه آن سطح خون در عروق داخلی ماهیچه ها کاهش می یابد.

 ورزشکاران قدرتی

ورزشکاران قدرتی
وزنه برداری، پرورش اندام و فوتبال آمریکایی در این گروه قرار می گیرد. ورزشکاران این رشته ها معمولاً تمایل دارند که توده بدون چربی را افزایش و چربی بدن را کاهش دهند و در کنار آن، قدرت و نیروی خود را بیشتر کنند. میزان توصیه شده ی پروتئین برای ورزشکاران این گروه 6.7-1.1 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است تا عضله ساخته شود.

ورزشکاران استقامتی

این ورزشکاران معمولاً تمایلی به افزایش توده بدون چربی بدن ندارند اما از پروتئین به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. برای مثال نیاز پایه ی پروتئین برای ورزشکاران استقامتی 70 کیلوگرمی 70 گرم در روز است. مقدار توصیه شده برای این ورزشکاران 2.5- 1.1 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است.

ورزشکارانی که محدودیت وزن دارند

ژیمناستها و کشتی گیران و بسیاری از ورزشکارانی که برای انجام فعالیت های ورزشی محدودیت وزن دارند، تلاش می کنند که چربی بدنشان را کاهش داده و برای مسابقات ورزشی وزن پایینی داشته باشند همان طور که قبلاً در مقاله رژیم غذایی ورزشکاران ذکر شد کالری دریافتی، جهت تعادل پروتئین در ورزشکاران، اهمیت بالایی دارد بنابراین افزایش دریافت پروتئین برای این افراد توصیه می شود. برای این ورزشکاران 4.8-1.1 گرم پروتئین به ازای وزن بدن توصیه می گردد.

باید ها و نباید های تغذیه-تالیف : مجتبی فتاح پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا