بیماری هابیماری های پوست و موسبک زندگیمد و زیبایی

پلاکت درمانی یا پی آر پی چیست ؟ آیا پی آر پی عوارضی دارد ؟ کاربردها و هزینه PRP

کلمه ی پی آر پی به معنی پلاسمای غنی شده با پلاکت است، پلاکت یکی از اجزای مهم خون است که وظیفه انعقاد خون و اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن را برعهده دارد و یک از فاکتورهای رشد سلول های بدن محسوب می شود.
سلول های PRP سلول های بنیادی نیستند اما به علت شباهت عملکرد این سلول ها به نام ترمیم سلول های بنیادی نیز شناخته می شوند. در واقع می توان گفت پلاکت ها حاوی پروتئین ها و فاکتور های رشد مهمی هستند که در انجام امور ترمیمی بسیار کارآمد می باشند.


پی آر پی چیست؟

روش انجام پلاکت درمانی یا PRP بدین شکل است که پلاکت ها به محل آسیب تزریق شده و فاکتور های رشد را آزاد می کنند در نتیجه ترمیم را تسریع می بخشد و در این پروسه به زایش، بازسازی و جوانسازی سلول ها کمک میکند همچنین باعث افزایش شادابی و طراوت پوست می شود. روش انجام PRP بدین شکل است مقداری خون از بیماری گرفته می شود و از طریق دستگاه سانتریفیوژ سلول های خونی را از هم جدا نموده و پلاکت های خون در بالاترین سطح قرار میگیرند در مرحله ی این پلاکت ها و با سر سوزن برداشته شده و آماده تزریق خواهند شد. تزریق این ماده با استفاده از سوزن های باریک در 3 تا 4 میلی متری عمق پوست صورت می گیرد.

از مزیت های این روش درمانی می توانیم به دوران نقاهت و زمان تزریق کوتاه مدت و بازگرداندن حالت زیبا و طبیعی فرد اشاره کنیم.

کاربردهای پی آر پی

روش PRP کاربرد های بسیاری دارد که از جمله ی آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • رفع چین و چروک هایی که در اثر گذر زمان بر روی دست، صورت و پا ها ایجاد شده است.
  • رفع خط اخم و لب
  • از برنده ی پف، تیرگی و خطوط اطراف چشم
  • رفع جای جوش و گودی جای آبله
  • رفع اسکار زخم و جراحی و ..
  • کمک به درمان ریزش مو

در نظر داشته باشید لازم است برای انجام این روش درمانی به مراکز معتبر مراجعه نمایید. زیرا که استفاده از کیت های مرغوب و آماده سازی پلاکت ها به روش صحیح ( بالاترین درجه خلوص و عدم آسیب به پلاکت ها) تاثیر بسزایی در نتیجه ی درمانی خواهد داشت.

درمان ریزش مو با پی آر پی

یکی از تبلیغات فراگیر درمان ریزش مو و یا جلوگیری از ریزش مو با استفاده از روش پی آر پی است ولی هنوز تحقیقات در این زمینه تکمیل نشده است و مستندات کافی مبنی بر تاثیر گذاری این روش بر روی رشد مجدد مو ها تایید نشده است. اما می توان اظهار داشت در برخی از مقالات جدید ذکر شده است که پی آر پی می تواند در افزایش ضخامت و تراکم رشد مو نقش داشته باشد ولی در رابطه با رشد موهای جدید نمی تواند موثر واقع گردد. در حال می توان روش PRP را در کنار روش های دیگر پذیرفت اما تزریق این ماده باید در مراکز دارای مجوز و کلینیک های تخصصی زیر نظر پزشک انجام گیرد. از مشکلات پی آر پی می توانیم به نداشتن کارایی برای کسانی که مبتلا به طاسی هستند، ملتهب شدن پوست سر بعد از عمل، هزینه ی بالا و نیاز به تکرار دفعات تزریق اشاره کنیم.

جوانسازی پوست با پی آر پی

روش درمانی PRP را نمی توان به عنوان یک روش مستقل برای درمان چین و چروک های صورت در نظر گرفت، بلکه این روش تنها می تواند در کنار دیگر روش های به عنوان مکمل درمان مورد استفاده قرار گیرد. در حالت کلی می توان گفت PRP به عنوان روش درمان طاسی، ریزش مو و یا رفع چین و چروک ها برای همه افراد جوابگو نخواهد بود و به عنوان روشی تضمین کننده معرفی نمی شود.

پی آر پی

هزینه انجام پی آر پی

هزینه ای که صرف PRP می شود وابسته به محدوده جغرافیای، مرکز درمانی، نوع و تعداد کیت متغیر است. اگر هزینه ها بر اساس تعداد کیت های مصرفی در نظر بگیریم هزینه ی هر کیت در حدود 600 هزار تومن است.
در نظر داشته باشید لازم است برای انجام این روش درمانی به مراکز معتبر مراجعه نمایید. زیرا که استفاده از کیت های مرغوب و آماده سازی پلاکت ها به روش صحیح ( بالاترین درجه خلوص و عدم آسیب به پلاکت ها) تاثیر بسزایی در نتیجه ی درمانی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا