آسم و آلرژیبیماری ها

حساسیت به نیش زنبور و راه های فوری پیشگیری از حساسیت های شدید

زنبور عسل و زنبور معمولی از خانواده حشرات می باشند. این حشره را در سراسر جهان بخاطر عسل و کمک به گرده افشانی میوه ها و درخت ها پرورش میدهند. کندو های عسل در فصل زمستان به بقای خود ادامه میدهند و این امکان وجود دارد که در یک روز نسبتا گرم زمستان توسط یک زنبور عسل گزیده شوید، اما این امر در فصل های بهار تا پاییز بیشتر امکان دارد. نوع پشمالو این حشره تهاجمی نیست و به ندرت کسی را نیش می زنند.


نیش زنبور

نیش زنبور
فقط ملکه می تواند در طول زمستان زنده بماند، بنابراین گزش معمولی فقط در تابستان و اوایل پاییز احتمال وقوع دارد. زنبور معمولی می تواند بعد از نیش زدن، نیش خود را از پوست بیرون بکشد اما زنبور عسل بعد از نیش زدن، نیشش را در پوست باقی می گذارد.زهری که به داخل بدن تزریق می گردد در زنبور عسل حاوی ماده حساسیت زای ملیتین، آنتی ژن 5 در زنبور معمولی و فسفولیپاز A و هیالورونیداز در هر دو نوع زنبور میباشد. زنبو داران و خانواده هایشان، افرادی که در دهکده  ها زندگی می کنند و کشاورزان و باغداران در خطر زیادی برای گزیده شده هستند اما هر کسی و در هر جایی می تواند مورد حمله این حشره قرار بگیرد و آلرژی می تواند خیلی آسان در کسانی که هیچ گاه سابقه آلرژی دیگری ندارند ایجاد شود.تشخیص وجود آلرژی نسبت به نیش زنبور معمولی و زنبور عسل را می توان با آزمایش خراش پوست یا بوسیله cap rast تایید نمود. اگر شما تاکنون دچار یک واکنش موضعی پوستی بزرگ همراه با قرمزی و تورم شده اید که بزرگی آن از 10 سانتی متر بیشتر بوده یا اینکه هر گونه واکنش گسترده ای داشته اید باید این آزمایش را انجام دهید تا مشخص شود که آیا  آلرژی و  حساسیت به نیش این حشره دارید یا خیر.

حساسیت زدایی بهترین راه برای پیشگیری از واکنش های شدید و گسترده نسبت به حساسیت به نیش زنبور عسل می باشد.

درمان فوری زنبور گزیدگی

درمان نیش زنبور
با دقت نیش را در بیاورید. ناخن خود را زیر کیسه زهر قرار داده و نیش را بیرون بیاورید.واکنش های موضعی بزرگ، به آنتی  هیستامین هایی مثل هیدروکسی زین پاسخ خوبی میدهند. همچنین از یک قرص پردنیزولون 50 میلی گرمی ( فقط یک بار) استفاده نمایید.واکنش های گسترده و سراسری نیاز به درمان فوری با آدرنالین دارند. اگر در تنفس کردن اشکال دارید یا سرتان گیج می رود و در جایی غیر از محل گزیدگی، قرمزی مشاهده میکنید از اپی پن استفاده نمایید. اگر شما حساسیت به نیش زنبور دارید همیشه دو عدد اپی پن همراه خود داشته باشید.حساسیت زدایی بهترین راه برای پیشگیری از واکنش های شدید و گسترده نسبت به حساسیت به نیش می باشد. با تزریق مقادیر کم زهر زنبور و افزایش تدریجی آن به زیر پوست بطور هفتگی و به مدت 15 هفته، عمل حساسیت زدایی انجام می شود. سپس برای چندین سال هر ماه یک تزریق صورت می گیرد.

راه جلوگیری از زنبور گزیدگی

  • وقتی این حشره در اطراف شما هستند بطور ناگهانی حرکت نکنید.
  • در هنگام باغبانی و میوه چینی از دستکش استفاده کنید.
  • لباس های شل و با رنگ روشن نپوشید.
  • از عطر استفاده نکنید.
  • هیچگاه با پاهای برهنه پیاده روی نکنید.
  • بخاطر داشته باشید که مواد شیرین می تواند بسیاری از حشرات را جذب نماید.

برگرفته از : آلرژی و انواع حساسیت ها – تالیف : پروفسور رابرت دیویس – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا