اختلالات روحی و روانیبیماری ها

عوارض قرص خواب آور ؛ 10 عارضه مهم که قبل از مصرف باید بدانید!

مشکلات بی خوابی یکی از اختلالات عمده ای است که در عصر حاضر به سبب افزایش استرس و مشکلات روزمره، مردم دنیا را درگیر نموده و موجب شده افراد با مشکلات بسیاری مواجه شوند، ساده ترین راه حل پیشنهادی برای رفع این اختلال، مصرف قرص های خواب آور است که بی شک می تواند عوارض و مشکلات بسیاری را با خود به همراه آورد. به شما پیشنهاد می کنیم با ما همراه شوید تا با عوارض داروی خواب آور آشنا شوید:


قرص خواب آور

قرص خواب آوراین قرص ها در دسته دارو های مسکن قرار میگیرند که می توانند فرد را به خواب وادار نموده و یا مدت زمان خوابیدن او را افزایش دهند برخی از داروهای خواب آور به این شرح است:

  • بنزودیازپین‌ها مثل زاناکس، والیوم، آتیوان و لیبریوم ، جهت القای خواب و یا ادامه یافتن آن کاربرد دارد. اما این دارو ها به شدن اعتیاد آور بوده و حتی برای درمان های کوتاه مدت نیز توصیه نمی شود.
  • باربیتورات‌ها، سیستم عصبی را سرکوب نموده و باعث آرامش می شوند، این دارو به عنوان قرص خواب آور تجویز می شود و در بیهوشی نیز کاربرد دارد. این داروی خطرناک در دوز های بالا میتواند منجر به مرگ فرد گردد.
  • روزرم بر روی هورمون مغزی به نام ملاتونین اثر گذاشته و موجب خواب آلودگی می گردد ولی مصرف این دارو اعتیاد آور نیست.
  • بلسومرا یکی دیگر از دارو های خواب آور است که با تاثیر گذاری بر روی ماده شیمیایی در مغز به نام اورکسین می تواند به رفع و درمان بیخوابی کمک نماید.

اثر قرص های خواب آور بیشتر از سایر داروها می باشد، این دارو ممکن است خواب آلودگی فرد را در طول صبح به همراه داشته و موجب خستگی فرد گردد که این امر در زمان رانندگی می تواند خطرات بسیاری را به همراه آورد.

عوارض قرص خواب آور

عوارض داروی خواب آور
شاید در نگاه اول مصرف قرص های خواب آور اولین راه حل ساده برای رفع مشکلات بی خوابی باشد اما مصرف این قرص می تواند مشکلات عدیده ای را به همراه آورد. مصرف داروی خواب آور مانند هر داروی دیگری دارای عوارض جانبی است اما اثرات منفی آن نسبت به داروهای دیگری جدی تر است و می تواند مشکلات بسیاری را به همراه آورد ولی این عوارض در افراد مختلف به شکلی متفاوت بروز می نماید. برخی از عوارض قرص خواب آور بدین شرح است :

مقاومت بدن در برابر قرص های خواب آور را افزایش میدهد

یکی از شایع ترین عوارض قرص خواب آور افزایش مقاومت بدن در برابر این دارو می باشد. زیرا مصرف  آن برای مدت زمانی کوتاه به طور موثر در رفع بیخوابی اثر بخش است اما پس از طی مدتی متوجه خواهید شد مصرف آن هیچ تاثیری در عملکرد خواب ندارد و این نشان میدهد بدن در برابر این دارو از خود مقاومت نشان داده است.

رفتار های غیر طبیعی

یکی از عوارض داروی خواب آور این است که مصرف آن می تواند یک حالت غیر طبیعی در فرد ایجاد کند، طی این رفتار فرد در یک حالت نیمه آگاه است و می تواند در خواب راه برود و یا اینکه فراموشی بگیرد. افرادی که تحت تاثیر این دارو قرار می گیرند و در طول شب شروع به راه رفتن می کنند و بعد از بیدار شدن هیچ یک رفتار های خود را به یاد نمی آورند.

خواب آلودگی

داروی خواب آور
اثر قرص های خواب آور بیشتر از سایر داروها می باشد، این دارو ممکن است خواب آلودگی فرد را در طول صبح به همراه داشته و موجب خستگی فرد گردد که این امر در زمان رانندگی می تواند خطرات بسیاری را به همراه آورد. یکی از عوارض قرص خواب آور بیدار شدن قبل از موعد و خواب آلودگی پس از آن است که می تواند تاثیر منفی در کار شما داشته باشد.

داروی خواب آور و اعتیاد

برخی از زنان و مردان بعد از مصرف طولانی مدت داروی خواب آور احساس نارضایتی از خواب دارند و نمی توانند بدون دارو بخوابند و در واقع می توان گفت به مصرف این دارو معتاد شده اند. برای این منظور لازم است به پزشک مراجعه نمایند تا عوارض قرص خواب آور را که عمدتاً از مشکلات بی خواب شدید تر هستند از بین بروند.

سوزش معده

یکی از جدی ترین عوارض قرص خواب آور، بروز مشکلات و بیماری های معده می باشد، همچنین پژوهش ها نشان داده مصرف این دارو خطر ابتلا GRED یا سوزش معده را به شدت افزایش داده و همچنین آسیب به مری را هم به همراه خواهد داشت.

از دست دادن حافظه

بسیاری از افراد سالخورده دچار اختلال حافظه هستند که این امر یکی از خطرناک ترین عوارض قرص خواب آور به شمار می رود، تحقیقات نشان داده افراد مسنی که در طول بیش از 3 ماه این دارو را مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. مصرف قرص بنزودیازپین اثر مستقیمی بر ابتلا به بیماری آلزایمر دارد.

خطر سرطان و مرگ

خطرات قرص خواب آور
یکی از عوارض داروی خواب آور کاهش طول عمر و مرگ است. همچنین مصرف این قرص خطر ابتلا به انواع سرطان را تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد داد. گفته می شود که قرص های خواب آور محبوب مانند Restil و Ambien خطرناک هستند.

واکنش آلرژیک یکی از عوارض داروی خواب آور است…

شاید تصور کنید آلرژی یکی از مشکلاتی است که تعداد محدودی از مردم از آن رنج می برند در حالی که این چنین نیست، این اختلال می تواند ناشی از ترکیبات موجود در برخی از دارو ها در بدن ایجاد شود و به مشکلات تنفسی و تورم صورت بیانجامد.

تغییر در رفتار

افراد معتاد به مصرف داروهای خواب آور دچار نوسانات خلقی و رفتاری زیادی می شوند. مصرف این داروها به مرور زمان، ثبات اخلاقی را از بین می برد به طوری که اطرافیان و نزدیکان فرد از این تغییرات شکایت داشته و دچار رنجش بسیاری می شوند.

سنکوپ کردن

در صورتی که فرد به مصرف نوشیدنی های الکلی اعتیاد داشته باشد یا قبل از مصرف قرص خواب آور مقادیر زیادی نوشیدنی الکلی استفاده کرده باشد، در خطر سنکوپ کردن قرار دارد. سنکوپ حالت خطرناکی است و می تواند به طور کامل یا موقت موجب از دست دادن حافظه و یا حتی مرگ شود. یکی از موارد خودکشی ها و مرگ های ناگهانی ناشی از مصرف همزمان قرص خواب آور و الکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا