بارداریسلامت خانواده

علائم بارداری : 15 علامت اولیه ی بارداری و علت بروز این علائم

اگر شما مشکوک و یا در انتظار بارداری باشید، صبر برای انجام آزمایش بارداری می تواند دیوانه کننده باشد. در اینجا 11 مورد از علائم بارداری که سریع تر شما را مطمئن می کند که باردار هستید یا خیر، برای شما بیان می کنیم. این علائم، علائم اولیه بارداری هستند که قبل از انجام تست بارداری می توانید آنها را بررسی کنید.


11 نشانه اولیه بارداری

این 15 علائم بارداری در واقع بررسی تغییراتی در بدن است که در یک زن باردار، در روزهای اولیه ی بارداری اتفاق می افتد.

تغییر در سینه ها

شاید شما احساس کرده باشید که سینه های شما متورم، حساس و دردناک شده است. و یا شاید نوک سینه ها، تیره تر از قبل به نظر می آیند. این تغییر رنگ معمولا خبر از آماده شدن برای شیردهی می دهد. هاله ی رنگی سینه ها ممکن است بزرگتر از قبل شده باشد.

تکرر ادرار

اگر بیشتر از همیشه از دستشویی استفاده می کنید، ممکن است یک تخمک در حال جایگزینی در رحم شما باشد. هورمون hCG که اغلب هورمون بارداری هم نامیده می شود، ممکن است باعث ایجاد خارش و احساس ادرار در زنان شود. تکرر ادرار در روزهای اولیه ی بارداری هم شایع است. حتی زمانی که جنین بسیار کوچک است و فشاری بر روی مثانه نیست.

حالت تهوع صبحگاهی

این بیماری صبحگاهی ، ممکن است در تمام روز همراه شما باشد! در هر صورت حالت تهوع در اوایل بارداری، یک واقعیت است. در طول سه ماه ی اول بارداری حدود 50 درصد زنان حالت تهوع و شاید استفراغ را تجربه می کنند.

در حالی که حالت تهوع می تواند یکی از علائم بارداری زود هنگام باشد، بسیاری از زنان در دو هفته اول آن را تجربه نمی کنند.

احساس خستگی

در مرحله تخمک گذاری، سطح پروژسترون شروع به افزایش سریع می کند واین روند را در سه ماه اول بارداری ادامه می دهد. حجم این تغییرات هورمونی در اوایل بارداری ممکن است به شدت شما را خسته کند.

کمر درد و نفخ شکم

کمر درد و نفخ شکم در حالت عادی شما را ناامید می کند و اصلا احساس خوشایندی نیست، اما اگر این اتفاق به شما امید دهد که باردار هستید، حتما از وجود آن خوشحال می شوید. این علائم بارداری در روزهای اولیه ظهور می کنند. البته همه ی این علائم در همه ی افراد رخ نمی دهد. ممکن است شخص بارداری متوجه هیچ یک از این علائم نشود. پس اگر مشکوک به بارداری هستید، جوانب احتیاط را رعایت کنید.

بدانید تا زمانی که بدن شما هورمون کافی hCG در ادرار شما وجود نداشته باشد، آزمایش بارداری خانگی ممکن است منفی کاذب را نمایش دهند. با اینکه میزان هورمون hCG هشت روز پس از جایگیری تخمک در رحم افزایش می یابد، اما در همه زنان به خوبی قابل شناسایی نیست.

خونریزی خفیف یا لکه بینی

همانطور که تخمک سعی می کند به داخل رحم نفوذ کند ممکن است چند روزی خونریزی خفیف را تجربه کنید. در واقع این لک بینی در نزدیکی تاریخ قاعدگی رخ می دهد بنابراین ممکن است این لکه بینی را با دوره ی قاعدگی خود اشتباه بگیرید. به هر حال این لک بینی ممکن است از علائم بارداری باشد. معمولا به رنگ قهوه ای یا صورتی خواهد بود و برای پر کردن پد یا تامپون، کافی نیست.

حساسیت غذایی و بیزاری از غذا

نوسانات هورمونی در اوایل بارداری باعث گرایش به برخی از غذا ها و بیزاری از دسته دیگر می شود. ممکن است غذاهایی که قبلا دوست نداشته اید را هوس کنید و یا میلی به غذاهایی که قبلا دوست داشتید نداشته باشید.

حس طعم فلز

شاید عجیب ترین عللامت زودرس بارداری، یک مزه ماندگار فلز در دهان است. این طعم بعد از غذا خوردن هم باقی می ماند. بسیاری از زنان این علامت را در اوایل بارداری بازگو کرده اند بدون اینکه بدانند علت آن چیست. این طعم یک اثر جانبی از تغییرات هورمونی در بدن است.

حساسیت به دما

از سرما یخ می زنید یا در گرمای زیاد می پزید؟ اگر بدن شما در شرایط سالم باشد، به زودی ممکن است تغییرات دمایی را در بدن خود مشاهده کنید. پس از تخمک گذاری، تغییرات حسی بر روی ترموستات بدن شما اتفاق می افتد.

بزاق بیش از حد

تولید بیش از حد بزاق در دهان معمولا با احساس حالت تهوع صبحگاهی ، رفلاکس اسید معده و یا سوزش معدهاتفاق می افتد که همگی در بارداری شایع است.
سعی کنید یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک دوم فنجان آب بریزید و قبل از غذا میل کنید تا رفلاکس و سوزش معده را از بین ببرد.

یبوست

می توانید مجدد پروژسترون را سرزنش کنید. زیرا این هورمون می تواند باعث ایجاد یبوست شود. برای جلوگیری از یبوست مطمئن شوید به مقدار زیادی آب می نوشیدو غذاهای غنی از منیزیوم را بیشتر مصرف کنید. این ترفند غذایی باعث از بین رفتن یبوست می شود.

تغییرات خلق و خو

در روزهای اولیه بارداری نوسانات هورمونی عظیمی در بدن ایجاد می شود زیرا بدن شما در حال آماده سازی فرآیند بی نظیر رشد کودک است. بنابراین شاید جزئی ترین این تغییرات هورمونی، تغییرات در خلق و خوی شما باشد.

علت بروز این علائم بارداری چیست؟

بلافاصله پس از اتصال تخمک بارور شده به دیواره رحم هورمون hCG شروع به ترشح می کند. این اولین هورمون تولید شده توسط جفت است و سطح آن هر دو روز در 10 هفته اول بارداری دو برابر می شود. هورمون hCG توسط ادرار از بدن دفع می شود.بعد از گذشت زمان قاعدگی شما و دیر شدن پریود، به اندازه کافی هورمون hCG در ادرار شما وجود دارد که بتوان آزمایش بارداری را انجام داد.
در حقیقت یک آزمایش بارداری در روز اول پس از گذشتن تاریخ پریودتان ( که در یک زن با دوره منظم 28 روز بعد از قاعدگی قبلی و 14 روز پس از تخمک گذاری است )، 99% دقیق است.

اگر تست بارداری منفی بود، نا امید شویم؟

بدانید تا زمانی که بدن شما هورمون کافی hCG در ادرار شما وجود نداشته باشد، آزمایش بارداری خانگی ممکن است منفی کاذب را نمایش دهند. با اینکه میزان هورمون hCG هشت روز پس از جایگیری تخمک در رحم افزایش می یابد، اما در همه زنان به خوبی قابل شناسایی نیست. اگر از تست های بارداری خانگی استفاده کردید و جواب منفی گرفتید، چند روز بعد مجددا آزمایش را تکرار کنید. برخی از زنان می گویند که تست حاملگی خانگی ، 10 روز پس از تخمک گذاری امتحان کرده اند و جواب مثبت مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا