سبک زندگیمد و زیبایی

بهترین و مهمترین راهکار های حفظ زیبایی پوست که حتما باید بدانید

حفظ زیبایی پوست و سلامت آن کلید زیبایی و طراوت است زیرا که پوست آسیب دیده اولین مشخصه ای است که خود را به خوبی نمایانگر میکند. اما برای حفظ این گنجینه ارزشمند لازم است چندین نکته ساده ولی کاربردی را رعایت کنید، تا بتوانید پوستی زیبا و درخشان داشته باشید. در ادامه به بحث در مورد نکاتی برای زیبایی پوست می پردازیم:


هیدراته نگه داشتن پوست

هیدراته کردن پوست
بدن یک فرد بالغ سالم دارای 60 الی 70 درصد آب است، پس بی شک مصرف کافی آب تاثیر بسزایی در زیبایی پوست دارد. هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف کافی آب یعنی روزانه در حدود 8 لیوان آب، امکانپذیر است. از مزایای آب برای پوست میتوانیم به جلوگیری از خشکی پوست، رساندن مواد مغذی و اکسیژن به آن و از بردن سموم بدن اشاره کنیم علاوه بر موارد ذکر شده آب کافی در پوست مانع از خشکی و چین و چروک آن می گردد. حفظ این نکته برای افرادی که در مناطقی با آب و هوای گرم زندگی می کنند و یا از طریق تعریق آب بیشتری از دست می دهد، با اهمیت تر است.

بخور دادن پوست

بخور دادن به پوست یکی از عوامل حفظ طراوت و زیبایی پوست است، چرا که با این عمل موجب باز شدن منافذ پوست شده و تمامی آلودگی ها و میکروب ها از آن خارج می شود به علاوه در کنار پاکسازی عمیق پوست، بخور میزان گردش خون در پوست را افزایش داده و میزان خونرسانی به آن را بهبود می بخشد. برای این منظور می توانید یک ظرف تمیز را پر از آب در حال جوش نمایید دو قاشق از پودر بخور گیاهی را در آن بریزید و صورت خود را بالای آن نگاه دارید و یک حوله روی سر خود بیندازید. این روش برای پوست های معمولی، خشک و … به مدت 5 دقیقه و برای پوست های چرب به مدت 10 دقیقه تکرار شود. همچنین اگر از پودر بخور استفاده نمی کنید، می توانید این مدت زمان را افزایش دهید.

ترک دخانیات و رابطه آن با زیبایی پوست

مصرف سیگار و یا دخانیات از جمله عواملی است که بر روی تمام ارگان های بدن تاثیر گذار است و عامل بسیاری از سرطان ها و بیماری ها می باشد اما جالب است بدانید، مصرف سیگار بطور مستقیم با آسیب پذیری پوست در ارتباط است زیرا که مصرف سیگار موجب ایجاد چین و چروک بر روی پوست شده و رنگ آن را تیره تر می کند بطور کلی می توان گفت مصرف سیگار پیری زودرس را در پی دارد.

دوری از اشعه خورشید

محافظت از پوست در برابر نور خورشید
تابش مستقیم اشعه ی ماورای بنفش نور خورشید بر روی پوست تاثیرات منفی بسیاری به همراه دارد زیرا که این اشعه موجب ضخیم شدن پوست شده و نازیبایی پوست را به همراه دارد علاوه بر این نور خورشید در ایجاد تومور های خوش خیم و بدخیم پوستی نیز تاثیر گذار است. بهترین راه جلوگیری از این امر قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به خصوص در فصل تابستان می باشد اما اگر ناچاراً در معرض این اشعه قرار می گیرید حتما از کرم های ضد آفتاب موجود در بازار استفاده کنید زیرا این کرم تاثیرات این اشعه را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. زمان خرید این کرم ضد آفتاب به میزان SPF آن توجه کنید زیرا هر مقدار که این کمیت افزایش پیدا می کند، قدرت کرم در برابر آفتاب نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

استرس باعث افزایش ترشح کورتیزول و سایر هورمون ها در بدن می شود و این نازیبایی پوست را به همراه دارد برای این منظور به شما پیشنهاد میکنیم انجام ورزش هایی مانند تمرینات تنفسی، یوگا و مدیتیشن را تجربه کنید تا از این طریق میزان استرس شما کاهش یابد

پاک کردن آرایش

باقی ماندن آرایش یکی از علل اصلی نازیبایی پوست است زیرا که این امر آلودگی ها و میکروب های روی پوست را افزایش می دهد و خشکی پوست را در پی دارد حتی ممکن است موجب بروز شوره پوست شود. به علاوه پاک نکردن آرایش از روی پوست صورت موجب ایجاد جوش هم می شود پس بهتر است به خوبی پوست خود را بشویید تا از آلودگی ها پاک شود.

حفظ رطوبت پوست

حفظ رطوبت پوست
نرمی و لطافت پوست از اهمیت بالایی برخوردار است و شامل عوامل متعددی می گردد، برای حفظ رطوبت همان طور که قبلاً هم ذکر کردیم مصرف زیاد آب تاثیرگذار است اما در کنار این مورد استفاده از مرطوب کننده های استاندارد و نحوه شستشوی پوست نیز اهمیت بسیاری دارد.مرطوب کننده نقشی کلیدی دارند زیرا از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کنند، بهتر است از مرطوب کننده ای حاوی دایمتیکون استفاده کنید که به مدت 24 ساعت رطوبت را در پوست شما نگاه می دارد.هنگام شستشوی پوست از شوینده های قوی که میزان PH پوست را کاهش میدهد استفاده نکنید در ضمن بهتر است از آب گرم برای شستشوی صورت استفاده نشود و آب با دمای ملایم را جایگزین آن کنید.

پاکیزه نگه داشتن لوازم آرایش

تمیز نگه داشتن لوازم آرایش امری بسیار مهم می باشد و در اغلب موارد توسط خانم ها نادیده گرفته می شود اما باید بدانید لوازم آرایش شما منبعی از آلودگی و میکروب ها به شمار می رود، پس لازم است برای جلوگیری از این امر هر چند مدت یکبار مثلا در طول دو الی سه هفته یکبار لوازم آرایشی مانند پد ها و قلم های خود را با آب و مواد شوینده بشویید و اجازه دهید به خوبی خشک شوند تا این عمل از ایجاد جوش بر روی صورتتان در امان خواهید بود.

زیبایی پوست با تغذیه

تغذیه مناسب برای پوست زیبا
یکی دیگر از عوامل مهم و اثر بخش در زیبایی و طراوت پوست تغذیه صحیح و سالم می باشد. اگر می خواهید پوستی سالم داشته باشید لازم است نکات زیر را رعایت کنید:
  • مصرف خوراکی هایی مانند آجیل که دارای سلنیوم است و خاصیت کشسانی پوست را افزایش میدهد به رژیم غذایی خود بیافزایید.
  • کاهش و حذف لبنیات نیز در زیبایی پوست موثر است زیرا که این مواد حتی اگر ارگانیک باشند نیز حاوی هورمون هایی است که در بروز آکنه پوست نقش دارد.
  • مصرف خوراکی های حاوی لیکوپن یا آب میوه های صورتی رنگ، آسیب قرار گرفتن در معرض خورشید را کاهش داده و میزان چین و چروک پوست را نیز کاهش می دهد و در زیبایی پوست نقش دارد.
  • مصرف زینک رابطه مستقیمی با سلامت و درخشش پوست دارد،و قسمت های آسیب دیده را ترمیم می کند. غلات صبحانه از جمله موادی است که حاوی زینک و مواد مغذی پوست می باشد.
  • مصرف سبزیجات به علت دارا بودن آنتی اکسیدان های مفید تاثیرات مثبت زیادی در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد.
  • مصرف زیاد کربوهیدرات و چربی مثل سیب زمینی سرخ کرده را متوقف کنید، زیرا این مواد یکی از علل اصلی ایجاد چین و چروک صورت به شمار می روند.
  • افزودن غذاهای مانند آووکادو، روغن زیتون، دانه های کتان، آجیل و ماهی به رژیم غذایی شما مهم است. این اسیدهای چرب ضامن سلامت و زیبایی پوست است.

ورزش

ورزش موجب افزایش گردش خون در بدن شده و این امر اکسیژن بیشتری را به نقاط مختلف بدن از جمله پوست میرساند و نقش مهمی در افزایش شادابی آن دارد. همچنین ورزش و فعالیت های بدنی موجب عرق کردن پوست بدن می شود و این امر سموم را از بدن خارج میکند و پوست را شاداب تر می کند. یکی از ورزش های مفید برای صورت و عضلات آن، خندیدن است.

خواب کافی

خواب کافی یعنی شما حداقل 8 ساعت در طول روز خواب داشته باشید این امر می تواند به طور مستقیم بر روی سلامت و زیبایی پوست تاثیرگذار باشد.کم خوابی گردش خون در پوست را کاهش میدهد که این امر نازیبایی پوست را به دنبال دارد از طرفی خواب زمانی برای ترمیم و بازسازی سلولهای پوست است پس لازم است این زمان را رعایت کنید تا از چین و چروک و آکنه در امان باشید.

محصولات آرایشی مناسب

انتخاب درست لوازم آرایش
بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. هنگام انتخاب مرطوب کننده ها یا مواد آرایشی، در مورد مواد تشکیل دهنده آنها را تحقیق کنید تا بتوانید مطمئن شوید که آنها ایمن هستند و ضرری برای پوست به همراه ندارد.

اصلاح صورت

صورت خود را با ملایمت اصلاح کنید موم انداختن و یا اصلاح موهای زائد اگر به درستی انجام نگیرد می تواند موجب زخم شدن و یا بروز آکنه بر روی صورت شود، برای جلوگیری از این امر قبل از اپیلاسیون صورت خود را با محلول آنتی باکتریال شستشو دهید و بعد از اصلاح از ضد التهاب ها استفاده نمایید. همچنین برای جلوگیری از بروز لک بر روی صورت می توانید تا چند روز پس از اصلاح، از یک کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.

لایه برداری

پوست زیبا
لایه برداری پوست موجب می شود لایه های مرده های پوست از بین بروند و به این ترتیب پوست شاداب تر به نظر برسد. برای لایه برداری پوست می توانید از اسیدهای آلفا هیدروکسی مثل اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک استفاده کنید تا از این طریق روند حذف این سلول‌های پوستی مرده را سرعت بخشید. برای استفاده از این مواد از کرم های لایه برداری استفاده کنید که حاوی 8 درصد از این مواد باشد. زیرا بیشتر از این مقدار خود می تواند آسیب های پوستی به همراه داشته باشد. دفعات اول پوست کمی می‌سوزد اما به مرور و با استفاده مدام از این کرم‌ها، پوست عادت می‌کند.

مدیریت استرس

شاید خود شما هم متوجه شده باشید که زمانی که استرس بیشتری در طول زندگی دارید پوست شما به میزان بیشتری چربی تولید می کند، زیرا استرس باعث افزایش ترشح کورتیزول و سایر هورمون ها در بدن می شود و این نازیبایی پوست را به همراه دارد برای این منظور به شما پیشنهاد میکنیم انجام ورزش هایی مانند تمرینات تنفسی، یوگا و مدیتیشن را تجربه کنید تا از این طریق میزان استرس شما کاهش یابد اما بهترین راهکار حل این مشکل پایان دادن به موضوعی است که موجب بروز استرس در شما شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا