بیماری هابیماری های پوست و مو

چرا پوست خشک می شود؟ بررسی علت خشکی پوست

ابتدایی ترین مرحله این است که بدانیم پوست ما از چه بخش هایی تشکیل شده است و چرا هر چه به عمرمان اضافه می شود، این عارضه بیشتر خود را نشان میدهد. محتوای آب موجود در پوست زنده ( اپیدرم و درم) تقریباً 80 درصد است. لایه های خارجی تر پوست، یعنی لایه کراتینوز ( شاخی ) از سلول های مرده تشکیل شده که محتوای آب کمتری از حدود 30-10 درصد دارد.
سه لایه عمده ی تشکیل دهنده ی پوست شامل :
اپیدرم : خارجی ترین لایه پوست
درم : لایه میانی پوست
هیپودرم یا آندودرم : داخلی ترین لایه پوست
در صورتی که محتوای آب موجود در پوست طبیعی باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان است.در حالت طبیعی یک حرکت مداوم آب از لایه های عمقی پوست به طرف لایه های سطحی وجود دارد و در نهایت این آب از سطح پوست تبخیر می شود… هنگامی که پوست به عللی اعم از عوامل داخلی یا خارجی نتواند این میزان آب را حفظ کند، خشکی پوست ایجاد می شود.


عوامل خارجی مسبب خشکی پوست

عوامل خشکی پوست
از عوامل خارجی که سبب خشکی پوست می شوند، می توان مواجهه با آب و هوا یا باد گرم را نام برد. از طرف دیگر شستن زیاد از حد پوست باعث از بین رفتن لایه های چربی محافظ پوست شده و پوست را می کند. مواجهه ی پوست با بعضی از مواد نیز از دسته عوامل خارجی محسوب می شود. مشاغلی که تماس مداوم با مواد شوینده و پاک کننده ها هستند، مانند جراحان و تکنسین های آزمایشگاه نیز، فرد را مستعد پوست خشک می سازند.
همچنین درمان هایی که برای آکنه ( جوش ) و روی پوست انجام می شود، اگر به صورت بی رویه و بیش از حد اعمال گردد، می تواند پوست را خشک نماید.

عوامل داخلی مسبب خشکی پوست

عوامل داخلی
عامل داخلی مربوط به عدم توانایی پوست در نگهداری رطوبت می توان به بالا رفتن سن اشاره کرد که سبب کم شدن توانایی پوست در حفظ رطوبت می شود. همچنین بعضی از بیماری ها مانند درماتیت آتوپیک ( اگزمای سرشتی که یک بیماری شایع خارش دار، مزمن و عود کننده پوستی است که در نوزادان و کودکان شایع تر است.) از میزان این توانایی می کاهد. رژیم های سخت، سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی نیز می تواند سبب به هم ریختگی این سد حفاظتی شود.پوست خشک، ظاهری خشن و مات دارد و گاهی پوسته های ریزی رو آن دیده می شود. همچنین خطوط پوست در این موارد واضح تر به نظر می رسد. ممکن است خشکی پوست به حدی باشد که سبب ایجاد خارش شود که خود این امر پوست را مستعد عفونت های باکتریایی و قارچی می کند. هنگامی که خشکی پوست به حد بالایی برسد اصطلاحاً به آن XERPSIS گفته می شود.
علیرغم تبلیغاتی که می شود هرگز ثابت نشده که مرطوب کردن پوست، باعث برگرداندن و برعکس کردن روند پیری پوست و تاثیر نور آفتاب شود، ولی می توان منافع زیر را از مرطوب کننده ها انتظار داشت.

اثرات مرطوب کننده ها بر روی پوست:

اثرات مرطوب کننده ها

  • جلوگیری از آسیب پوست در اثر خشکی
  • محافظت از پوست به دلیل ایجاد لایه نازک از چربی بر روی آن
  • بهبود بخشی ظاهر پوست که پوست را نرم تر و صاف تر نشان میدهد.

به هر حال کار عمده ی مرطوب کننده ها، حفاظت از رطوبت پوست و دفاع در برابر آسیب های محیطی است معمولاً همه ی افراد نیاز به استفاده از مرطوب کننده ندارند و افرادی که پوستشان چرب است به مصرف مرطوب کننده احتیاجی پیدا نمی کنند. هرچند این افراد هم در مواجهه با هوای گرم و خشک، باد یا هوای سرد ممکن است نیاز به استفاده از مرطوب کننده ها پیدا کنند.

ابتدایی ترین مرحله این است که بدانیم پوست ما از چه بخش هایی تشکیل شده است و چرا هر چه به عمرمان اضافه می شود، این عارضه بیشتر خود را نشان میدهد.

محافظ های طبیعی که سبب جلوگیری از خشکی پوست می شوند :

  1. لایه های چربی روی پوست : این لایه چربی نازک میزان تبخیر آب را کاهش می دهد.
  2. عوامل مرطوب کننده طبیعی : این عوامل ترکیبی از چند ماده ی ساخته شده توسط پوست است و حدود 20 الی 25 درصد لایه کراتینوز ( لایه ی سطحی و خارجی تر پوست ) را تشکیل می دهد. این عوامل سبب باقی ماندن محتوای آب در لایه ی کراتینوز می گردد.

منبع : چگونه پوست زیبایی داشته باشیم؟ ( پوست و زیبایی ) – تالیف و تدوین : رقیه کشتار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا