سبک زندگیفنون زندگی سالم

بهترین و بدترین زمان حمام کردن و عوارضی که هر روز دوش گرفتن برای شما به همراه دارد

دوش گرفتن یا حمام کردن حس شادابی و سرزندگی را به همراه می آورد. هر فردی ممکن است ساعات مختلفی از روز را برای استحمام انتخاب نماید و یا تعداد دفعات متفاوتی را دوش بگیرد. آنچه اهمیت دارد این است که دوش گرفتن به روش صحیح باشد و آسیبی به پوست و مو وارد نشود. دوش گرفتم مزیت های مختلفی را برای بدن به همراه دارد، اما زیاده روی در این امر نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد که در ادامه به بحث در مورد آن می پردازیم :


بهترین زمان دوش گرفتن و حمام کردن

بهترین زمان دوش گرفتنبهترین زمان دوش گرفتن برای افراد مختلف متفاوت است، زیرا هیچ زمان دقیق و قطعی برای معرفی به عنوان بهترین زمان وجود ندارد. بهترین زمان دوش گرفتن برای افراد با توجه به روحیه آنها و فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهند، تعیین میشود.در ادامه به دوش گرفتن در زمان های مختلف و مزیت های هریک از آنها می پردازیم تا شما با توجه به این نکات بتوانید بهترین زمان حمام کردن را برای خود انتخاب نمایید :

دوش گرفتن صبح

دوش گرفتن صبح موجب می شود، در طول روز تازه و با طراوت باشید و زمان کمتری را برای خشک کردن موها و … هدر دهید. دوش گرفتن صبح برای افرادی با شرایط زیر مناسب است:

  • افرادی که پوست چرب دارند : بهترین زمان دوش گرفتن برای افرادی با پوست چرب صبح ها می باشد زیرا در طول شب چربی روی پوست تجمع می کند و حمام صبح می تواند چربی ها را از بین برده و منافذ پوست را باز نماید.
  • افرادی که به سختی از خواب بیدار می شوند : دوش گرفتن برای افرادی که صبحها به سختی از خواب بیدار می شوند، می تواند کمک بسیار مفیدی باشد. زیرا حمام کردن متابولیسم بدن را افزایش داده و به افزایش سطح هوشیاری کمک می کند همچنین استحمام باعث می شود در طول روز انرژی بیشتری برای فعالیت داشته باشید.
  • اگر نیاز به خلاقیت دارید : اگر نیاز به خلاقیت دارید حمام کردن صبح را به شما پیشنهاد میکنیم چرا که دوش گرفتن باعث می شود به حالت آرام و آگاه وضعیت موج مغزی آلفا وارد شوید، و مغز شما برای شروع فعالیت های روزانه آماده شود.
  • اگر هنگام اصلاح بدن خود را زخمی میکنید : پلاکت های خون هنگام صبح در بالاترین میزان خود قرار دارد، در نتیجه اگر موقع اصلاح خود را زخمی می کنید بهتر است صبح ها به حمام بروید.

دوش گرفتن شب

دوش گرفتن در شب ها باعث می شود، بدن خنک شده و خواب بهتری داشته باشید و صبح ها زمان بیشتری برای آماده شدن و صرف صبحانه دارید.

دوش گرفتن شب برای افرادی با شرایط زیر توصیه می شود :

  • پوست خشکی دارید : اگر پوستی خشک دارید، بهتر است صبح ها حمام نکنید زیرا موجب می شود تا شب احساس خشکی پوست همراه شما باشد. زمان مناسب برای حمام کردن افرادی با پوست خشک شب ها می باشد زیرا تا صبح چربی پوست جایگزین شده است.
  • افرادی که به تمیزی ملحفه ها اهمیت میدهند : اگر می خواهید همیشه ملحفه هایی تمیز داشته باشید، باید شب ها به حمام بروید. زیرا ممکن است آلودگی و باکتری هایی که از صبح تا شب در تماس با آنها بودید را به ملحفه ها منتقل کنید.
  • اگر بیرون از منزل کار می کنید : اگر طول روز را بیرون از منزل به سر می برید لازم است شب ها به حمام کردن بپردازید .
  • اگر بعد از کار ورزش می کنید : اگر بنابر وضعیت شغلیتان مجبور هستید شب و بعد از کار ورزش کنید، باید حتماً قبل از خواب دوش بگیرید.
  • اگر به سختی به خواب می روید : یکی از راه حل های به خواب رفتن دوش گرفتن است، زیرا هنگامی که زیر دوش هستید دمای بدن افزایش یافته و پس از آن کاهش می یابد که این امر هم راستا به سیر طبیعی بدن برای به خواب رفتن است. در نتیجه حمام رفتن در شب ها به خوابی راحت تر کمک می کند.

دوش گرفتن بعد از ورزش

دوش گرفتن بعد از انجام ورزش در هر زمانی الزامی است زیرا ورزش موجب عرق کردن می شود و نیاز به شستشو دارد از طرفی با استحمام می توانید باکتری های ناشی از عرق کردن را از سطح پوست خود بشویید و این کار به حفظ سلامت بدن و جلوگیری از آکنه های پوستی کمک می کند.

عوارض هر روز دوش گرفتن چیست ؟

هر روز دوش گرفتندوش گرفتن برای بدن مفید است و احساس خوبی را به فرد القا کند، اما هر روز دوش گرفتن می تواند عوارض مختلفی را برای بدن به همراه داشته باشد.پوست از حساس ترین اعضای بدن است که در برابر عوامل بیماری زا از فرد محافظت می کند بنابراین نگهداری و حفظ سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از عوارض هر روز دوش گرفتن به این شرح است:
  • آسیب به پوست : استفاده بیش از اندازه از ژل حمام، محصولات شوینده و انواع صابون ها می تواند PH طبیعی پوست و تعادل آن را برهم بزنند و این امر آسیب به پوست را به همراه دارد.
  • کاهش چربی پوست : استحمام روزانه موجب می شود چربی موجود در لایه خارجی پوست از بین برود. وجود این سبوم یا چربی بر روی پوست برای محافظت از بدن و جلوگیری از چین و چروک ضروری است.
  • تخریب مانیکور : دوش گرفتن زیاد منجر به آسیب و تخریب مانیکورها می گردد و باعث می شود مجدداً برای مانیکور اقدام نمایید.
  • افزایش خطر سموم : زمانی که به صورت مداوم دوش می گیرید پوست شما خشک می شود در این حالت لازم است برای جایگزینی چربی پوست از لوسیون های حاوی روغن استفاده کنید که این امر موجب ورود سموم به خون شده و باکتری های خود بدن را از بین می برد، وجود این باکتری ها برای بدن ضروری است.
  • بالا بردن سطح هورمون های بدن : محصولات شوینده حاوی حاوی پارابن و زنوستروژن این مواد در ترکیب با پوست بدن موجب افزایش سطح استروژن پوست شده که برای بدن بسیار مضر است.
  • شوره مو : افزایش تعداد دفعات حمام کردن می تواند موجب خشکی و شکنندگی مو ها شده و احتمال شوره سر را بالا ببرد.

حداقل و حداکثر زمان مناسب برای دوش گرفتن

برای مدت زمان حمام کردن نمی تواند عدد دقیقی را بیان نمود؛ چون به عوامل مختلفی از جمله بلندی مو بستگی دارد. اما مدت زمان ایده آل برای این امر بین 5 الی 10 دقیقه می باشد. افزایش مدت زمان دوش گرفتن علاوه بر اینکه تاثیر جدی و مخربی بر روی پوست بدن دارد و باعث خشکی پوست می شود، همچنین این امر می تواند مصرف آب را به شدت افزایش داده و باعث هدر دهی آب شود.

روش صحیح دوش گرفتن و حمام کردن

حمام کردن
به شما پیشنهاد می کنیم برای حفظ سلامت پوست و بدن موقع حمام کردن نکات زیر را رعایت نمایید :
  • حمام کردن با آب ولرم : شاید در نگاه اول تصور کنید حمام کردن با آب داغ در یک صبح زمستانی یا زمانی که خسته از سرکار برگشته ای لذت بخش باشد اما باید بدانید، این کار باعث می شود به شدت از میزان چربی پوست کاسته شده،و پوست خشک شود. به علاوه استفاده از آب گرم برای استحمام باعث می شود، گردش خون افزایش یافته و پوست ملتهب و قرمز شود.
  • تعادل در شستشو : بیش از حد ساییدن و شستن بدن باعث می شود، محافظ طبیعی پوست بدن از بین برود. از طرفی زمانی که پوست را بیش از حد می شویید، پوست برای مرطوب نگه داشتن خود روغن ترشح می کند که باعث می شود مانند یک تله کثیفی ها و باکتری ها را در خود نگه دارد.
  • حفظ رطوبت مو : برای حفظ رطوبت و طراوت موهای سر باید مراقب تعداد دفعات شستشوی مو باشید. این تعداد برای افرادی با موهای معمولی تا 2 بار در هفته و برای افرادی با موهای زبر 1 بار در هفته توصیه می شود.
  • خارش سر : شاید تصور کنید خارش سر با استفاده از ناخن بسیار لذت بخش است اما باید بدانید این عمل در طول زمان باعث پوسته پوسته شدن سر می شود. بهتر است بجای این کار از نوک انگشتان خود برای شامپو زدن و شستن آن استفاده نمایید.
  • صابون زدن بدن : صابون زدن به بدن باعث می شود چربی ها و کثیفی ها از روی پوست پاک شود اما زمانی که پوست خشک است این عمل را تکرار نکنید به جای آن بهتر است نواحی از بدن که چرب تر است و بو می گیرد مثل پاهای خود، ، کفل، کشاله ران و صورت به خوبی با صابون بشویید.
  • اتلاف وقت در حمام : اگر همیشه حمام های طولانی دارید باید بدانید این امر در کنار اتلاف آب موجب خشکی پوست خواهد شد.
  • استفاده از مرطوب کننده : برای استفاده از مرطوب کننده باید بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام اقدام نمایید، زیرا که گرمای آب حمام باعث باز شدن منافذ پوست می گردد و وقتی از مرطوب کننده استفاده کنید به راحتی جذب پوست خواهد شد.
  • حوله نرم : پس از استحمام بهتر است از یک حوله نرم برای خشک کردن استفاده کنید و این عمل را با خشونت تکرار نکنید بلکه می توانید به آرامی حوله را روی پوست قرار داده و بردارید.

رعایت بهداشت حمام : رعایت نظافت حمام بسیار مهم است زیرا حمام محیطی مرطوب بوده و باکتری ها می توانند در آنجا رشد کنند. برای پیشگیری از این امر توصیه می کنیم هرچند روز یکبار لیف ها خود را بشویید و در هوای آزاد خشک کنید. از جوش شیرین برای شستشوی کف حمام استفاده نمایید و پس از حمام کردن در آن را باز بگذارید تا به طور کامل خشک شود.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا