سبک زندگیفنون زندگی سالمکیفیت زندگیموفقیت

17 علت خستگی مداوم و مزمن در بدن که شما را به دردسر می اندازد

خستگی مداوم در طول روز یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد آن را در طول روز تجربه می کنند، منظور ما از خستگی مزمن در واقع زمانی است که شما به اندازه کافی استراحت داشته اید ( 8 ساعت خواب) و کار زیادی نیز انجام نداده اید ولی همچنان احساس خستگی می کنید، این مشکل راه حل های گوناگونی دارد اما بهترین راه قبل از درمان خستگی این است که ریشه این مشکل را بیابید و سپس به حل آن بپردازید پس در این مقاله به بررسی علت خستگی مزمن در بدن می پردازیم:


1- مصرف زیاد کافئین

مصرف زیاد کافئین و احساس خستگی
برخلاف تصور عموم در مورد مواد حاوی کافئین از جمله شکلات، قهوه و … این مواد نه تنها موجب رفع خستگی نمی شوند بلکه استفاده زیاد از آنها می تواند علت خستگی شما باشد، زیرا که این مواد موجب افزایش نوسانات قند خون شده در نتیجه خستگی را در پی دارد. پس به شما توصیه می کنیم مصرف  خوراکی های حاوی کافئین را به حداقل ممکن کاهش دهید.

2- بیماری کم کاری تیروئید

غده تیروئید وظیفه ی ترشح هورمونی را بر عهده دارد که سوخت و ساز بدن را کنترل می کند، این غده در صورتی که دچار اختلال در عملکرد شود، می تواند به دو صورت پرکاری ( افزایش سوخت و ساز بدن) و یا کم کاری ( کاهش یافتن سوخت و ساز بدن) ظاهر گردد. در صورتی که سوخت ساز بدن کاهش یابد فرد علایمی مانند افسردگی، تنبلی و کم تحرکی، پف آلودگی سر و صورت، چهره زرد رنگ، ورم دست و پا و احساس سرما حتی در هوای گرم، حرکات کند، یبوست، حرف زدن کند، ضربان قلب کند، بی حوصلگی، احساس ضعف و خستگی را تجربه خواهد نمود. پس شاید علت خستگی شما کم کاری تیروئید است که نیازمند مراجعه به پزشک و درمان آن می باشد.

خستگی مداوم در طول روز یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد آن را در طول روز تجربه می کنند، منظور ما از خستگی مزمن در واقع زمانی است که شما به اندازه کافی استراحت داشته اید ( 8 ساعت خواب) و کار زیادی نیز انجام نداده اید ولی همچنان احساس خستگی می کنید

3- کم خونی، علت خستگی به خصوص در زنان

علت خستگی در اغلب موارد به خصوص در بین خانم ها ناشی از کمبود هموگلوبین خون و یا کم خونی است زیرا وظیفه هموگلوبین اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن است و در صورتی که اکسیژن کافی به بافت های بدن نرسد فرد دچار احساس خستگی خواهد شد.
ایجاد کم خونی در بدن می تواند ناشی از علت های گوناگونی از جمله کمبود آهن یا ویتامین، خونریزی های داخلی، آرتریت روماتوئید، سرطان یا نارسایی کلیه باشد. همچنین از دیگر علل این مشکل در زنان می توان به خونریزی ماهیانه، زایمان ،تومور فیبروئید یا پولیپ رحمی اشاره کنیم. راهکار درمان این مشکل شامل مصرف قرص آهن، اسفناج و گوشت قرمز است.

4- عفونت ادراری

علت خستگی می تواند ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری باشد. این عفونت که ناشی از باکتری روی می دهد موجب احساس درد و سوزش هنگام ادرار کردن می شود، راه تشخیص قطعی این عفونت انجام آزمایش است. پس از تشخیص قطعی نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک می باشد تا احساس خستگی به طور کامل رفع شود.

5- اختلال خواب

اختلالات خواب
اختلالات خواب می تواند شامل موارد مختلفی باشد ولی یکی از اختلالات شایعی که ممکن است رخ دهد، آپنه خواب یا تنگی نفس است که موجب می شود شما در طول شب خواب خوبی نداشته باشید و مداوم از خواب بیدار شوید  زیرا که دچار قطع و وصل شدن تنفس می شوید در نتیجه در روز احساس خستگی کنید. برخی از علل تنگی نفس چاقی و سیگار کشیدن است، پس به شما توصیه می کنیم علاوه بر کنار گذاشتن سیگار و کاهش وزن برای مداوای این بیماری به پزشک مراجعه کنید زیرا که ممکن است به حملات قلبی دچار شوید.

6- بیماری های قلبی

اگر خستگی شما ناشی از کارهای سبک است، احتمالاً دچار بیماری های قلبی هستید، تشخیص این مشکل باید توسط پزشک انجام گیرد. بطور مثال اگر با انجام ورزشهای سبک دچار خستگی شدید احتمالاً به بیماری های قلبی و عروقی دچار شده اید.

7- مدت زمان خواب

شاید بتوان گفت شایع ترین علت خستگی در افراد عدم استراحت و خواب کافی می باشد، بسیاری از افراد به علت زیاد بودن مشغله کاری و دیگر عوامل به اندازه کافی استراحت نمی کنند. برای جلوگیری از این امر زمان خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید به اندازه کافی استراحت کنید. همچنین بهتر است شرایط محیطی را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید خوابی راحت را تجربه کنید به طور مثال دمای محیط را تنظیم کنید و شب ها اتاق خود را به خوبی تاریک کنید تا بتوانید به اندازه کافی و مفید استراحت کنید، خواب عمیق نیز از دیگر عواملی است که می تواند از خستگی مزمن جلوگیری به عمل آورد.

8- فعالیت و ورزش

احساس خستگی بعد از فعالیت ورزشی
انجام فعالیت ورزش های از جمله پیاده روی می تواند موجب کم خوابی و علت خستگی باشد پس لازم است فعالیت های سنگین و ورزش حداقل  3 الی 4 ساعت قبل از خواب باشد زیرا شاید به نظر بیاید این عامل در اوایل موجب خستگی بدن شود اما زمانی که به صورت مداوم باشد می تواند باعث افزایش انرژی بدن شود که بی خوابی و خستگی مزمن را به همراه دارد.

9- تغذیه

تغذیه یکی از عوامل است که می تواند موجب خستگی شود زیرا نقشی اساسی در سوخت و ساز بدن دارد. برای جلوگیری از خستگی لازم است میزان مصرف سبزیجات و میوه جات را افزایش دهید. همچنین کاهش مصرف مواد مغذی از جمله پتاسیم و منیزیم که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد می تواند علت خستگی بدن باشد.

10- دیابت

دیابت بیماری است که موجب می شود به سبب اختلال در سوخت و ساز بدن توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین برود، در نتیجه کاهش سوخت و ساز بدن خستگی را به همراه دارد، این بیماری را می توان با مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی درمان نمود. از علائم این بیماری علاوه بر خستگی می توانیم به تاری دید، پر ادراری و نوشیدن زیاد آب اشاره کنیم، اگر دچار این علائم هستید لازم برای انجام آزمایش قند خون ناشتا اقدام نمایید.

11- افسردگی

رابطه افسردگی و احساس خستگی
بیماری افسردگی می تواند علت خستگی شما باشد به خصوص اگر خستگی شما با علایمی از جمله ناامیدی، غم و اندوه و کاهش اشتها همراه است، احتمالاً دچار افسردگی شده اید با ابتلا به این بیماری فرد احساس می کند چیزی او را خوشحال نمی کند و اصلا عاملی برای خوشحالی و احساس سرزندگی وجود ندارد. برای درمان این بیماری لازم است از روانپزشک کمک بگیرید زیرا در غیر صورت ممکن است افسردگی شما وارد فاز جدی تر شود.

12- کم آبی بدن

یکی از معمول ترین علت خستگی بدن کم آبی است، زیرا زمانی که بدن دچار کم آبی می شود به طور خودکار میزان گردش خون را کاهش میدهد تا از خود محافظت نماید. در نتیجه بافتهای بدن دچار کمبود اکسیژن می شوند که این امر خستگی بدن و بی حالی را به دنبال دارد. برای جلوگیری از این امر به شما توصیه می کنیم، میزان مصرف آب در طول روز را به 8 لیوان برسانید.

13- وضعیت بد بدن

زمانی که بدن به مدت طولانی در وضعیت بدی قرار می گیرد، ماهیچه و رباط بدن مجبور می شوند بیشتر کار کنند و این امر خستگی بدن را در پی دارد، برای جلوگیری از این امر لازم است بدن خود را در وضعیت مناسب قرار دهید، یعنی شانه های خود را عقب ببرید تا عضلات پشت کاملا صاف شوند. پاها را از روی یکدیگر بردارید و شکم خود را تو ببرید تا پشتیبان خوبی برای عضلات کمر باشد.این وضعیت تکرار کنید زیرا موجب می شود، هوشیار باشید و از خستگی بدن جلوگیری می شود.

14- اختلال روحی

اختلالات روحی و احساس خستگی
برخی از مشکلات و اختلالات روحی مثل بدبینی و وسواس می تواند علت خستگی باشد،وقتی احساس می کنید در موقعیت بدی هستید نفس عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ کنید، هوای تازه، مدیتیشن و ورزش نیز می تواند در این مورد تاثیرگذار باشد.

15- نخوردن صبحانه

از دیگر علت خستگی می توانیم به نخورن صبحانه اشاره کنیم زیرا که زمانی که شما خواب هستید بدن شما از غذایی که برای شام خوردید، تغذیه می کند و زمانی که بیدار می شوید نیاز به صرف صبحانه می باشد زیرا نخوردن صبحانه توان بدنی را کاهش میدهد و موجب خستگی می شود،شیر کم چرب، روغن بادام، کره بادام زمینی و پودر پروتئین با نان نمونه یک صبحانه کامل است.

16- نوشیدن الکل

شاید تصور کنید نوشیدن الکل می تواند باعث رفع خستگی شود اما باید بگوییم این امر کاملاً تاثیر عکس بر روی بدن دارد، مصرف الکل ابتدا خاصیت تسکین دهندگی داشته و سیستم عصبی مرکزی را آرام میکند اما پس از طی مدتی بر روی متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و آدرنالین بدن را افزایش می دهد که افزایش این ماده در خون باعث اختلال در خواب شده و این امر خستگی بدن را به دنبال دارد.

17- شلختگی در محیط کار

علت خستگی در محیط کار
شلوغی میز کار و یا محیط کار بر روی روان تاثیرگذار است و باعث خستگی، کاهش تمرکز و کاهش توانایی پردازش اطلاعات می شود در نتیجه این امر می تواند علت خستگی شما باشد برای جلوگیری از خستگی لازم است، در پایان ساعت کاری میز خود را تمیز نمایید و وسایل اضافی را دور بریزید. این نظم باعث می شود صبح فردا انگیزه بیشتری برای شروع کار داشته باشید و احساس خستگی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا