بیماری های مغز و اعصاب

تیک عصبی چه زمانی رخ می دهد و چه علائمی دارد؟

تیک عصبی یکی از شایع ترین مشکلات روانی است که دلیل شیوع آن چندان مشخص نیست، تیک های عصبی بین آقایان شایع تر از خانم ها گزارش شده است و تیک های مزمن در سنین 6 تا 12 سالگی دیده می شوند.


تیک عصبی

علت تیک عصبی
تیک عصبی هنگامی رخ می دهد که یک عضله و یا گروهی از عضلاتی که توسط اعصاب محیطی کنترل می شوند بطور مکرر و غیر ارادی دچار انقباض شوند. این وضعیت بیشتر در صورت دیده می شوند. اما این مشکل می تواند در دست ها و پاها هم ایجاد شود و یا اینکه صداهایی مثل خر خر کردن یا صاف کردن گلو نیز بروز نماید. انواع تیک های عصبی که شایع تر می باشند عبارتند از چشمک زدن مکرر، جمع کردن دهان و بالا انداختن شانه. تیک عصبی شایع و عود کننده بوده و دردی ندارد. با این حال این تیک ها ممکن است باعث شوند که فرد حالت عصبی پیدا نموده و توسط دیگران مسخره شود. تیک های عصبی معمولاً در دوران کودکی آغاز شده و در پسرها بسیار شایع تر از دخترها می باشد.اغلب علت ایجاد تیک عصبی شناخته شده نیست اما این تیک ها ممکن است همراه با استرس باشند زیرا معمولاً وقتی که کودکان ناراحت یا خسته هستند، این تیک ها ایجاد می شوند. در سندرم تورت که یک بیماری نادر ژنتیکی است و بیشتر در پسرها رخ میدهد حرکات غیر ارادی سر، دست ها و پاها ایجاد می شود و به طور مرتب فریاد زده و حرفهای رکیک گفته می شود.

علائم و نشانه های تیک عصبی

علائم تیک عصبی
یک تیک عصبی معمولاً خیلی سریع و کمتر از چند ثانیه ایجاد می شود. انقباض عضله ممکن است بطور مکرر رخ دهد و باعث بروز علائم زیر شود:
  • چشمک زدن های سریع و غیر قابل کنترل
  • جمع شدن عضلات اطراف دهان
  • بالا انداختن شانه ها یا حرکات پرشی گردن
  • انقباض غیر ارادی دیافراگم که باعث خرخر و یا سکسکه می شود.

تیک عصبی ممکن است به مدت کوتاهی متوقف شوند، اما در این مدت افراد اغلب بیشتر عصبی هستند. کودکانی که دچار تیک های عصبی هستند در زمانی که سرگرم انجام کاری بوده و یا اینکه خواب باشند، این تیک ها معمولاً از بین می روند. کودکان مبتلا به سندروم تورت ممکن است دچار فوبیا و اختلالات یادگیری نیز باشند.

اغلب علت ایجاد تیک عصبی شناخته شده نیست اما این تیک ها ممکن است همراه با استرس باشند زیرا معمولاً وقتی که کودکان ناراحت یا خسته هستند، این تیک ها ایجاد می شوند.

نحوه درمان تیک عصبی

اگر شما یا کودکتان دچار تیک های عصبی می باشید باید با یک پزشک در این مورد مشورت نمایید. اغلب هیچ درمانی لازم نمی باشد ولی در بعضی موارد ممکن است پزشک توصیه به انجام روان درمانی نماید تا به کم کردن استرس کمک کند. اگر علائم و مشکلات تیک عصبی شدید باشند پزشک ممکن است اقدام به تجویز یک داروی ضد اضطراب برای مدت کوتاهی نماید. در مواردی که تیک های عصبی بر اثر سندروم تورت ایجاد شده اند می توان با استفاده از داروی آنتی سایکوتیک مثل هالوپریدول آن را برطرف نمود.تیک عصبی، به خصوص آنهایی که در کودکان ایجاد می شوند معمولاً در عرض یکسال از بین می روند. با این حال در تعداد کمی از کودکان، این تیک های عصبی باقی می ماند و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

منبع : بیماری های مغز و اعصاب- تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا