بیماری هاگوش و حلق و بینی

بررسی علت وزوز گوش و نحوه درمان آن

وزوز گوش یکی از بیماری های آزار دهنده ی گوش به شمار می رود که موجب تولید صدا های مختلف در گوش می شود. این بیماری ممکن است بی علت بوده و یا همراه با دیگر بیماری های گوش نمایان شود.


وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش چیست
افراد دچار وزوز گوش صداهای زنگ مانندی را در گوشهایشان می شنوند که منشأ این صداها از خود گوش می باشد. این صدا ها ممکن است شبیه زنگ، بوق، غرش و یا سوت باشند. شدت این صداها ممکن است متفاوت باشند وهمراه با ضربان قلب این صداها دارای ضربان باشند اما معمولاً این صداها بطور مداوم هستند. برای بعضی افراد حملات این بیماری به مدت کمی طول می کشند اما برای عده ای دیگر، این وضعیت دائمی می باشد. در بسیاری از موارد، این بیماری همراه با کاهش شنوایی ایجاد می شود و اگر قبلاً با صداهای بلند مواجه شده باشید. احتمال خطر بروز  این بیماری در شما زیاد می باشد. این وضعیت در افراد مسن شایع می باشد و از هر ده نفری که بالای 60 سال دارند تقریبا سه نفر دچار وزوز گوش می باشند. بسیاری از افراد فقط وقتی که به دقت گوش می کنند می توانند این بیماری را متوجه شوند، اما برای بعضی دیگر ممکن است به قدری شدید بوده که در تمرکز حواس آنها اختلال ایجاد نموده و یا مانع خوابیدن آنها می شود و آنها را درگیر مشکل دیگری به نام بی خوابی می کند. در این موارد این عارضه ممکن است منجر به افسردگی و اختلال اضطرابی شود.

علل ایجاد وزوز گوش

علت وزوز گوش
این بیماری ممکن است هیچ علت واضحی نداشته باشد اما اغلب همراه با بعضی از بیماری های گوش مثل بیماری منی یر، پیر گوش و یا کم شدن شنوایی بر اثر سر صدای زیاد می باشد.در بعضی موارد، وزوز گوش می تواند به علت وجود کم خونی و یا پرکاری تیروئید ایجاد شود. سایر علل وزوز گوش عبارتند از ضربه به سر و مصرف بعضی از داروها مثل آسپرین و بعضی از آنتی بیوتیک ها. اگر فقط در یک گوش، وزوز شنیده شود ممکن است علائمی از وجود تومور در عصب وستیبولوکوکلئار که پیام های عصبی را از گوش به مغز می برد باشد.اگر دچار  این عارضه شده اید. بخصوص اگر این وزوز فقط در یک گوش می باشد،شما باید با یک پزشک مشورت نمایید.

افراد دچار وزوز گوش صداهای زنگ مانندی را در گوشهایشان می شنوند که منشأ این صداها از خود گوش می باشد. این صدا ها ممکن است شبیه زنگ، بوق، غرش و یا سوت باشند.

نحوه درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش
پزشک ابتدا گوش را به وسیله ای یه نام اتوسکوپ معاینه می کند و ممکن است آزمایش های شنوایی را درخواست نماید. همچنین ممکن است آزمایش های دیگری را نیز درخواست نماید تا علت زمینه ای وزوز گوش را مشخص نماید. این آزمایش ها ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی کم خونی و نیز انجام سی تی اسکن یا ام آر آی برای بررسی وجود تومور باشد. اگر یک علت زمینه ای برای وزوز گوش پیدا شود و به طور موفقیت آمیز درمان گردد، ممکن است وزوز برطرف شود. اگر این بیماری باقی بماند، پزشک ممکن است توصیه نماید که از وسیله ای به نام ماسکر استفاده نمایید. این وسیله همانند سمعک در داخل و یا پشت گوش قرار داده می شود و تولید صداهایی می کند تا حواس شما از وزوز  پرت شود. اگر این بیماری همراه با کاهش شنوایی باشد، استفاده از سمعک ممکن است با افزایش صداهای محیطی باعث شود که شما کمتر وزوز را بشنوید.راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا