بیماری هابیماری های زنان

درمان خارش واژن از جمله درمانهای خانگی و دارویی، همچنین بررسی خارش واژن در بارداری

خارش ، سوزش یا آماس در ناحیه ی واژن یکی از مشکلات شایع زنان در هر سنی است، این اختلال می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت قارچی و باکتری، یائسگی، محرک های شیمیایی یا بیماری های مقاربتی ( STD ) باشد.
افزون بر خارش و سوزش ممکن است قرمزی و تورم در داخل و اطراف واژن و ترشحات بد بو نیز وجود داشته، این اختلال همراه با مشکلاتی از جمله درد و سوزش در هنگام ادرار کردن و مقاربت همراه خواهد شد.

درمان خارش واژن

برای جلوگیری از خارش واژن راهکار های مختلفی وجود دارد که مهمترین آن رعایت بهداشت است، همچنین در نظر داشته باشید یکی از علل ایجاد این عارضه استرس و به دنبال آن تضعیف سیستم ایمنی بدن می باشد. مهمترین راهکار های درمان خارش واژن بدین شرح است:

درمان خانگی و سنتی خارش واژن

با استفاده از روش های درمان خانگی و سنتی می توان به راحت ترین شکل ممکن از شر خارش واژن رهایی یابید، برخی از این روش های بدین شرح است:

درمان خارش واژن با عسل

عسل غیر پاستوریزه یکی از روش های درمان خارش واژن است زیرا که اثر ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته و کمکتان می کند از شر عفونت های قارچی رهایی یابید. عسل را به عنوان ضماد روی واژن قرار داده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند و سپس حمام آب گرم بگیرید همچنین می توانید یک تا دو قاشق غذا خوری عسل را به آب گرم اضافه نموده و میل نمایید.

درمان خارش واژن با جوش شیرین

این ماده نوعی ضدعفونی کننده محسوب می شود. برای این عمل کافی است یک قاشق جوش شیرین را در یک لیوان آب حل نموده و توسط سرنگ ( بدون سوزن ) به داخل واژن تزریق نمایید. کافی است به مدت چند روز و هر روز دو بار این عمل را تکرار نمایید. همچنین این عمل  باعث افزایش احتمال جنین پسر می شود.

فواید جوش شیرین برای واژن

درمان خارش واژن با سرکه سیب

این ماده به سبب دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی می تواند در درمان خارش واژن تاثیر بسزایی داشته باشد. برای استفاده از این روش باید دو قاشق سرکه سیب ( خام و تصفیه نشده ) را به یک لیوان آب اضافه نموده و به مدت چند روز و هر روز دو بار ناحیه ی واژن را با آن بشویید. همچنین می توانید یک قاشق سرکه سیب را به همراه یک قاشق عسل، در مقداری آب حل نموده و میل نمایید.

درمان خارش واژن با کمپرس سرد

استفاده یخ برای سرد نگه داشتن ناحیه ی واژن موجب بی حس کردن و رفع خارش این ناحیه می گردد. برای این عمل لازم است کیسه ی یخ را بر روی واژن خود قرار دهید.

یکی از مهمترین نکات برای درمان خارش واژن رعایت نکات بهداشتی است اما شستشوی مداوم و بیش از اندازه این ناحیه ی نیز می تواند موجب افزایش خارش واژن گردد.

درمان خارش واژن با ماست

ماست ( شیرین نشده و ساده ) به سبب دارا بودن خاصیت ضد باکتری می تواند تاثیر مفیدی در درمان خارش واژن داشته باشد. برای استفاده از این روش باید مقداری ماست را به همراه پنبه به مدت دو ساعت بر روی واژن قرار دهید.

درمان خارش واژن با سیر

سیر خاصیت  آنتی بیوتیکی داشته و قادر است قارچ ها و باکتری های این ناحیه را به طور کامل از بین ببرد. برای این روش لازم است چند قطره از روغن سیر را به همراه یک قاشق روغن ویتامین E مخلوط نموده و به مدت 10 دقیقه بر روی واژن قرار دهید.

پوشیدن لباس های گشاد و پنبه ای

پوشیدن لباس های گشاد و پنبه ای می تواند تاثیر بسزایی در درمان خارش واژن داشته باشد زیرا که سطح واژن را خنک و خشک نگه میدارد.

رعایت بهداشت

یکی از مهمترین نکات برای درمان خارش واژن رعایت نکات بهداشتی است اما شستشوی مداوم و بیش از اندازه این ناحیه ی نیز می تواند موجب افزایش خارش واژن گردد. برای رعایت بهداشت انجام این نکات الزامی است:

  • هنگام خشک کردن این ناحیه لازم است حرکات دست از سمت واژن به مقعد باشد.
  • از صابون ها و مایع ها برای شستشوی واژن استفاده نکنید و اگر در مواردی می خواهید از صابون استفاده نمایید نوع بی بوی آن را انتخاب کنید.
  • اگر دچار خارش در واژن شده اید لازم است هر روز حمام نموده و لباس زیر خود را تعویض نمایید.

اجتناب از تحریک کننده ها

مصرف مواد تحریک کننده می تواند علائم خارش واژن را تشدید می نماید. همچنین استفاده از اسپری های بهداشتی زنانه، کاغذ توالت های معطر و دوش واژینال نیز خارش را افزایش خواهد داد.

بدون پوشیدن لباس زیر بخوابید

این روش یکی از موثر ترین روش های درمان خارش واژن است زیرا تماس واژن با هوای سالم موجب بهبود آن می گردد.

درمان دارویی خارش واژن

برخی از دارو های شیمیایی در درمان خارش واژن بسیار تاثیر گذارند که از جمله ی آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

دارو های ضد قارچ: در در صورتی  که به عفونت های قارچی واژینال مبتلا شده اید استفاده از کرم های ضد قارچ تاثیر بسزایی در درمان خارش واژن دارد.

آنتی بیوتیک ها:درمان عفونت های باکتریایی واژن به طور معمول از طریق استفاده از دارو های آنتی بیوتیک انجام می پذیرد. آنتی بیوتیک های معمولا به صورت قرص و یا کرم هستند که به داخل واژن مالیده می شود.

دارو های ضد ویروسی: معمولا بیماری های منتقله از راه جنسی ( STD ) با مصرف دارو های آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی درمان خواهند شد ( لازم است تا بهبودی کامل از رابطه جنسی پرهیز نمایید.)

کرم های استروژن:استفاده از این کرم ها زمانی که خارش واژن ناشی از یائسگی است بسیار مفید خواهد بود.

درمان خارش واژن در بارداری

برخی از راه های درمان خارش واژن در بارداری بدین شرح است:

  • خنک کردن : برای این منظور بهتر است پارچه ای را خیس نموده و بر روی واژن قرار دهید.به یاد داشته باشید برای درمان بهتر است از دوش آب خنک استفاده نمایید و هرگز واژن را با آب گرم نشویید.
  • اضافه نمودن ماست به رژیم غذایی : مصرف ماست برای سلامت بدن و متعادل نگه داشتن سطح PH مفید است.
  • جوش شیرین : اضافه نمودن جوش شیرین به آب و نشستن به مدت 10 الی 15 دقیقه در آن می تواند در درمان بسیار موثر باشد.
  • پوشیدن لباس زیر مناسب ( لباسهای گشاد و پنبه ای )
  • استفاده از کرم های ضد خارش
  • عدم استفاده از مواد بهداشتی تحریک کننده نظیر صابون و مایع های تحریک کننده
  • نشاسته ذرت:ریختن مقداری نشاسته ذرت در واژن یا لباس زیر می تواند موجب خشک و خنک شدن این ناحیه گردد.

علت خارش واژن

بروز این عارضه می تواند عوامل مختلفی را در بر بگیرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود:

  • تماس با مواد محرک: یکی از علل ایجاد خارش واژن، مواد محرکی هستند که از جمله مهمترین آنها می توانیم به صابون‌های معطر،اسپری‌های خوشبو کننده،دوش واژینال،کرم‌ها،مواد شوینده و استفاده از کاغذهای معطر توالت اشاره کنیم.
  • بیماری های پوستی: برخی از بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس موجب ایجاد خارش و قرمزی در ناحیه ی تناسلی می شوند.
  • عفونت های قارچی واژن: قارچ به طور طبیعی در واژن وجود دارد ولی اگر به سبب مصرف داروهای آنتی بیوتیک تعادل تعداد قارچ ها و باکتری های دچار تغییر شود ( رشد بیش از حد قارچ ها ) میتواند موجب خارش در واژن گردد.
  • عفونت های باکتریایی واژن: عفونت باکتری یکی دیگر از علل شایع خارش در واژن است که در اثر عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد واژن ایجاد می گردد. این عفونت همیشه همراه با نشانه های خاص نخواهد بود ولی اگر ظاهر شود همراه با علائمی همچون خارش واژن و ترشحات واژن میباشد.
  • برفک واژن: برفک یک وضعیت معمول است که به وسیله ی مخمر در ناحیه ی تناسلی و اطراف آن ایجاد می شود ( این وضعیت بیشتر در نواحی گرم و مرطوب ایجاد میشود.) در اکثر مواقع برفک واژن ناخوشایند و همراه با درد ظاهر خواهد شد.
  • بیماری های منتقله از راه جنسی: برخی از بیماری های منتقله از راه جنسی که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد میشود عامل ایجاد خارش  است از جمله ی این بیماری ها می توانیم به زگیل تناسلی،سوزاک، هرپس تناسلی وعفونت تریکومونایز اشاره نماییم.
  • یائسگی: زنانی که در آستانه ی یائسگی و یا بعد از آن هستند بیشتر مستعد ابتلا به خارش در واژن می باشند و این امر به سبب کاهش سطح استروژن است که به خشک شدن واژن می انجامد.
  • استرس: استرس و نگرانی و به سبب ایجاد ضعف بدنی می تواند موجب بروز خارش در واژن گردد.
  • سرطان واژن: سرطان واژن به طور معمول در بافت داخلی و خارجی واژن، لبه‌های واژن، کلیتوریس یا همان چوچوله و در دهانه واژن ظاهر شود و همراه با علائمی از جمله خونریزی غیر طبیعی واژن, درد و  خارش همراه است.

علت خارش واژن در بارداری

این عارضه یکی از عوارض جانبی بارداری است همان گونه که تهوع و استفراغ از علائم شایع بارداری هستند، خارش نیز بسیار شایع گزارش شده است برخی از علل این مشکل بدین شرح است:

  • واژینوز باکتریایی و خارش بارداری : گاهی باکتری ها به اشتباه وارد واژن شده و موجب خارش و سوزش می گردد.
  • عفونت قارچی و خارش بارداری : قارچ قسمتی از سیستم ایمنی بدن است که در صورت تضعیف بدن بزرگ شده و عفونت ایجاد می کند و همراه با علائمی از جمله خارش، سوزش و ترشحات پنیری خواهد بود.
  • عفونت مجاری ادراری : خارش واژن در دوران بارداری یکی از نشانه های عفونت های مجاری ادراری است.
  • آلودگی به شپش و خارش بارداری : اگر در اطراف مو های شرمگاه احساس خارش نمودید احتمالا دچار شپش شده اید. این بیماری در محیط های عمومی و از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد. پس لازم است سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا