رشد فردی و اجتماعیموفقیت

آیا حافظه دیداری شما قوی است ؟ چه طور این حافظه را تقویت کنیم؟

افرادی که از راه دیدن و تمرکز روی صفحه و تصویر برداری از مطالب بهتر مطالب را می آموزند، نگه می دارند و مطالب را دوباره به صفحه فعال ذهن خود می آورند، از حافظه دیداری برخوردارند. امروزه عقیده بر آن است که 70 درصد آموخته ها و تجارب از راه چشم ها به دست می آید.
این دسته از افراد جهان را به وسیله تصاویر ادراک می کنند و حتی آدرس ها را مبنی بر نشانه های فیزیکی می آموزند برای مثال : به یاری نشانه ها، تابلوها، مغازه ها و ادارات مکان خاصی را به یاد می سپارند.


نشانه های رفتاری در حافظه دیداری

تست حافظه دیداری
افرادی که دارای حافظه دیداری هستند، در کودکی نیز قابل تشخیص اند یعنی وقتی تازه زبان می گشایند هنگام گفتگو با بزرگتر ها به چشمان آنها می نگرند. حافظه بصری به راحتی قابل گسترش و توسعه است. با کمک حافظه دیداری می توان بیشتر مطالب درسی را به یاری تصاویر به یاد سپرد و هر صفحه را به صورت تصویری در حافظه نگهداری کرد.بارها اتفاق افتاده است هنگام بیرون آمدن از جلسه امتحان دوستانمان درباره محل پاسخ سوال امتحانی از ما سوال کنند و اگر در جمع دوستانمان باشیم اگر ما و دوست دیگر جواب سوال را ندهیم دوست دیگر که از این قوه برخوردار است جواب ما را می دهد و برای مثال می گویند که جواب در صفحه هشتاد بود.بعضی از افراد بی آنکه بدانند از حافظه بصری خود سود فراوان می برند و فکر خود را خسته نمی کنند.

برای تقویت حافظه دیداری خود از علامت گذاری معنادار، خط کشی ساده زیر کلمات و علائم ابتکاری استفاده کنید.

افرادی که در یادگیری بیشتر از حافظه دیداری استفاده می کنند از نشانه رفتاری زیر بهره می برند:

  1. وقتی صدایی می شوند به طرف بالا نگاه می کنند.
  2. با سرعت سخن می گویند و آهنگ صدایشان همیشه بالا است.
  3. به سرعت نفس می کشند.
  4. اصطلاحاً تصویری صحبت می کنند.
  5. هنگام صحبت، دست ها را حرکت می دهند و به طرف بالا می گیرند.
  6. افرادی که دارای حافظه بصری هستند در به کاربردن تشبیه ،تمثیل ، تخیل و صحنه پردازی، مهارت فوق العاده ای دارند.

افراد دارای حافظه بصری علاوه بر اینکه خود را در صحنه می یابند، چنان سخن می گویند که دیگران نیز خود را در صحنه مجسم می کنند و شنونده را در کوچه پس کوچه های داستان می برند.

  1. افرادی که دارای حافظه بصری هستند، در نوشتن انشاء، نامه، خاطره و انعکاس صحنه ها بسیار مهارت دارد.
  2. کسانی که حافظه دیداری دارند در چهره شناسی بسیار موفقند و گاه فردی را بعد سالها از طریق چهره می شناسند بی آنکه نامش را به یاد آورند.

افراد دارای حافظه بصری در جملات خویش از واژه های زیر بسیار بهره می برند : دیدن، نگاه کردن، منعکس کردن، هدف، درخشان، شفاف، تصور، ترسیم، انعکاس، عکس، تصویر مثل نور و تابش.

استفاده بهتر و تقویت حافظه دیداری

تقویت حافظه دیداری
  1. تمرکز و نگاه بر جملات و پاراگراف ها و سپس بستن چشم ها و انعکاس مطالب عمده به ذهن و نگاه مجدد به آن می تواند کمک زیادی به تقویت حافظه دیداری نماید.
  2. تلفیق مطالب با تصویرها، شکل ها، نمودار ها، نشانه ها و شماره های صفحات بسیار مفید و موثر است.
  3. برای تقویت حافظه ی خود از علامت گذاری معنا دار، خط کشی ساده زیر کلمات و علائم ابتکاری استفاده کنید.
  4. مطالعه کردن و سپس تلاش در احضار صفحه و پاراگراف مطالعه شده بعد از هر 15 دقیقه به تقویت حافظه دیداری شما کمک زیادی خواهد کرد.

برای آموزش و همچنین تقویت حافظه دیداری می توان از کتاب های نموداری، تصویر، جدول، ویدئو و همچنین فیلم های آموزشی استفاده کرد.

برگرفته از کتاب: راه های تقویت حافظه – تألیف: بهنام فخرآور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا