بیماری هابیماری های مقعدیزگیل

مراحل درمان زگیل مقعدی

در مقاله امروز روش های درمان زگیل مقعدی را به شما معرفی می کنیم. به گفته پزشکان در انجمن جراحی کولون و جراحان آمریکایی، زگیل های مقعد ابتدا در داخل و یا اطراف مقعد به صورت لکه های کوچک ظاهر می شوند. زگیل های مقعد در ابتدا بسیار کوچک است و میتواند به اندازه یک نخود رشد کند.
در حالیکه بسیاری از مبتلایان به زگیل مقعد احساس ناراحتی نمی کنند و حتی ممکن است از وجود زگیل خبر نداشته باشند، برخی دیگر ممکن است علائمی همچون خونریزی و خارش را تجربه کنند. زگیل های مقعدی مانند جرم یا توده ای در ناحیه مقعد احساس می شوند. این بیماری باید درمان شود در غیر این صورت عفونت را در سراسر بدن گسترش می دهد.
مراحل زیر بسته به شدت بیماری انتخاب می شوند و ممکن است بیمار تمام مراحل را طی کند و یا در مرحله اول درمان خود را تکمیل کند.


مرحله اول درمان زگیل مقعدی

اگر زگیل ها کوچک باشد و در اطراف مقعد دیده شود، پزشکان برای درمان زگیل مقعدی از داروهای موضعی استفاده میکنند. این دارو ها می تواند شامل  اسید بیکلوریک استیک یا پودوفیلین باشد. معمولا داروهای موضعی فقط برای زگیل های خارجی (اطراف مقعد) استفاده می شود و در مورد زگیل های داخل کانال مقعد نمی توان از آنها استفاده کرد. پماد را به طور مستقیم بر روی زگیل ها بمالید تا از بین بروند. این روش به راحتی در مطب پزشک انجام می شود، اما اگر  در منزل انجام می دهید هوشیار باشید که بیماری زگیل مقعدی یک بیماری ویروسی است و از طریق لمس کردن به سایر نقاط بدن و دیگران منتقل می شود. پس موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کنید.
حتما قبل از تهیه پماد به پزشک مراجعه کنید و هرگز خودسرانه دارو تهیه نکنید.
اگر به درمان های خانگی علاقه مندید به مقاله 3 روش درمان خانگی زگیل مقعدی مراجعه کنید.

مرحله دوم درمان زگیل مقعدی

اگر مرحله اول باعث درمان بیماری نشد و یا بیماری پیشرفته تر از حدی باشد که بتوان با درمان موضعی از شر آن خلاص شد، در مرحله دوم درمان زگیل مقعدی، پزشکان زگیل ها را با نیتروژن مایع منجمد می کنند. این روش در مطب دکتر و به صورت سرپایی انجام می شود. سایر روش های سرپایی عبارتند از الکتروکوتر، و یا زگیل سوزی با جریان الکتریکی و درمان های لیزری – برداشتن و یا قطع زگیل ها – تزریق اینترفرون. محققان Merck معتقدند که اکثر روش های سرپایی درمان زگیل مقعدی باید در طی یک دوره چند جلسه ای صورت بگیرد تا به طور کامل ریشه کن شود.

مرحله سوم: جراحی زگیل مقعدی

عمل جراحی زگیل مقعدی برای برداشتن کامل زگیل ها انجام می شود. پزشکان معتقدند که زگیل های داخل کانال مقعد حتما باید به روش جراحی برداشته شوند. این روش درمان زگیل مقعدی نیاز به بیهوشی دارد. این روش معمولا با بیهوشی کامل صورت نمی گیرد و از بی حسی موضعی یا بیهوشی های خفیف انجام می شود. درد ناشی از جراحی معمولا دو تا سه روز طول می کشد و برای این مدت پزشکان داروهای مسکن تجویز می کنند.

مرحله آخر درمان زگیل مقعدی

پیگیری و بازرسی ها منظم آخرین مرحله درمان زگیل مقعدی است. در واقع می توان گفت تمام افراد مبتلا به زگیل مقعدی از هر روش درمانی که استفاده کرده باشند و یا در هر مرحله ای که درمان آنها تکمیل شده باشد، باید این مرحله را انجام دهند.
زیرا فرد بیمار در معرض خطر بازگشت بیماری است و بسته به شرایط و شدت بیماری و تشخیص پزشک، بیمار باید مدتی پس از درمان  تحت نظر باشد و برنامه معاینه منظم داشته باشد.
زگیل مقعدی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است و می تواند مدتی (حدودا 6 ماه) در بدن باقی بماند. مراقبت و پیگیری پس از درمان ممکن است چند ماه طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا