دهان و دندانسبک زندگی

برای درد دندان چی خوبه ؟ درمان خانگی و سریع دندان درد

پیدا کردن راه حلی مناسب برای درمان درد دندان موضوعی است که بسیاری از افراد را درگیر می کند زیرا این درد طاقت فرسا را برای یکبار هم که شده هر فردی تجربه می کند. دندان درد یا همان درد دندان از مشکلات بسیار شایعی است که ممکن است ناشی از علت مختلفی ایجاد شود. اما ما در این مقاله قصد داریم شما را با سریع ترین راهکارهای تسکین درد دندان آشنا کنیم پس با ما همراه شوید.


درمان درد دندان

مهمترین مسئله‌ هنگام بروز درد دندان، این است که برای دندان درد چه باید کرد؟ راه حل هایی که ما به شما پیشنهاد می کنیم صرفا می توانند در درمان درد دندان موثر باشد و میزان التهاب و عفونت را کاهش دهند اما در درمان عامل درد، هیچ تاثیری نخواهد داشت. بنابراین پس از استفاده از راه حل‌های پیشنهادی ما و تسکین دندان درد، مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید. دو راه حل سریع و فوری برای درمان دندان درد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :

درمان خانگی دندان درد

سوال «برای دندان درد چی خوبه ؟ » یکی از سوالاتی است که زیاد با آن مواجه می شویم. زیرا بسیاری از افراد به دلایل گوناگونی مثل هزینه های گزاف، ترس از دندانپزشک و … از مراجعه به متخصص دندان سر باز می زنند و می خواهند با راهکارهایی برای درمان خانگی دندان درد آشنا شوند. این راهکار نمی تواند جهت درمان علت اصلی درد دندان مثل پوسیدگی موثر باشند اما می تواند این درد را برای مدتی بهبود بخشد . برخی از روش های درمان سریع و فوری دندان درد عبارتند از :

درمان خانگی درد دندان

درمان سریع دندان درد با میخک

میخک از داروهای موثر برای درمان خانگی دندان درد است، این گیاه به علت دارا بودن ماده ای به نام اوژنول خاصیت بی حس کنندگی داشته و می تواند در تسکین درد دندان موثر باشد. برای استفاده از میخک می بایست روغن آن را روی پنبه بریزید و روی دندان قرار دهید تا تسکین یابد همچنین می توانید میخک را به مدت 30 دقیقه بجوید تا روغن آن خارج شود و درد دندان بهبود یابد. (هشدار: هرگز این روغن را مستقیماً در دهان و یا روی زبان نریزید زیرا احتمال حساسیت وجود دارد.)

از استامینوفن می توان برای تسکین و درمان دندان درد حتی در بارداری استفاده نمود، این داروی مسکن درد دندان در مقایسه با سایرین عوارض کمتری داشته و تاثیر گذاری نسبتاً بالایی دارد.

زنجبیل و فلفل قرمز

زنجبیل و فلفل قرمز دارای ماده ای به نام کپسایسین هستند، این ماده خاصیت مسکنی داشته و می تواند انتقال پیام درد به مغز را مسدود نماید. برای درمان درد دندان توسط زنجبیل و فلفل قرمز می بایست به اندازه مساوی این دو ماده را ترکیب نمایید و مقداری آب را به آن بیافزاید تا حالت خمیری بگیرد، گلوله ای پنبه ای بسازید و آن را آغشته به این مواد کنید. گلوله را تا زمان تسکین درد و یا حداقل تا زمانی که توانایی تحمل آن را دارید بر روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. (هشدار : از تماس این مواد با زبان یا لثه ها پرهیز کنید.)

درمان درد دندان با فلفل قرمز

آب نمک

نمک ماده ای ضدعفونی کننده است و می تواند التهاب دندان را کاهش دهد. برای درمان خانگی دندان درد می توانید یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب جوشیده شده اضافه کنید. این ترکیب را باید برای 2 الی 3 دقیقه در دهان نگه دارید. بسته به نیاز می توان این درمان را به دفعات در طول روز تکرار نمود.

درمان سریع دندان درد با یخ

یخ را می توان به عنوان درمان سریع تسکین دندان درد معرفی نمود، زیرا که یخ خاصیت بی حس کنندگی اعصاب داشته و می تواند در درمان دندان درد موثر باشد. برای این منظور کافی است چند تکه یخ را در کیسه ای پلاستیکی قرار دهید و دور آن را با پارچه ای نازک بپیچید و بر روی نقطه که درد  می کند، قرار دهید. مشاهده خواهید نمود، حتی دندان درد شدید نیز رفع می شود.

درمان دندان درد با یخ

آب اکسیژنه برای رفع دندان درد

آب اکسیژنه می تواند می تواند باکتری‌ها و عفونت‌های دندان که عامل دندان درد شدید است را رفع نماید. این محلول می تواند در کنار درمان خانگی دندان درد در رفع تب و بدمزگی دهان (ناشی از عفونت) نیز موثر باشد. برای انجام این روش می بایست کمی آب اکسیژنه را در دهان قرقره کنید و پس باقی مانده آن را بیرون بریزید. این روش همانند سایر روش ها موقتی است باید برای رفع عامل دندان درد به دندانپزشک مراجعه نمایید.

سیر، مسکن دندان درد

سیر خاصیتی ضد عفونی کنندگی داشته و می تواند علاوه بر تسکین درد دندان، در از بین بردن عفونت ها و میکروب ها عامل دندان درد موثر باشد. برای این منظور می توانید چند حبه سیر را بجوید و یا مخلوطی از سیر له شده را نمک را بر روی دندان قرار دهید. این درمان را می بایست چندین مرتبه تکرار نمایید تا شاهد اثرات آن در درمان دندان درد شدید باشید.

درمان دندان درد با سیر

اسپند

اسپند را می توان در مورد مشکلات دندانی مانند درد دندان و یا خونریزی های لثه استفاده نمود. برای تسکین دندان درد شدید می توان مقداری اسپند و آب لیمو را مخلوط کرده و حرارت دهید و سپس مخلوط را بر روی دندان قرار دهید. همچنین میتوان اسپند را در کره گرم نمود و بر روی دندانی که درد می کند، قرار داد.

تسکین دندان درد با وانیل

عصاره وانیل خاصیت بی حس کنندگی اعصاب داشته و می توان در درمان درد دندان موثر باشد. برای درد دندان می توانید مقداری پنبه را به عصاره وانیل آغشته کرده و بر روی دندان قرار دهید. این روش را باید چندین مرتبه تکرار کرد.

صمغ مر

شیره درخت مرمکی یا همان صمغ مر از داروهای دندان درد به شمار می رود. این شیره علاوه بر درمان خانگی دندان درد می تواند با از بین بردن باکتری‌های دهان در بهبود التهاب آن نیز موثر باشد. برای استفاده از صمغ مر می بایست یک قاشق چایخوری از پودر آن را به مدت 30 دقیقه در دو فنجان آب بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. بعد از این می توانید برای انجام این روش درمانی هر بار یک قاشق چای خوری از آن را در یک فنجان آب گرم حل نموده و قرقره کنید.

دم کرده نعناع

این دم کرده می تواند با خاصیت تسکین دهندگی و بی حسی در درمان خانگی دندان درد اثرات مثبتی داشته باشد. برای تسکین درد دندان می‌بایست مقداری از پودر خشک شده نعناع را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید برای 20 دقیقه دم بکشد سپس می توانید این دمنوش را در دهان قرقره کرده و بیرون بریزید.

قرص و داروی مسکن دندان درد

داروی رفع سریع دندان درد مسلماً قرص مسکن دنداندرد است، پس در صورتی که استفاده از روش های خانگی درمان دندان درد موثر نبوده و یا میزان عفونت زیاد باشد، لازم است از داروهایی استفاده کنید که تاثیر بیشتری دارند ولی بی شک بدون عوارض نیز نخواهند بود. مهمترین داروهای موثر در درمان دندان درد عبارتند از :

درمان درد دندان با دارو

استامینوفن

از استامینوفن می توان برای تسکین و درمان دندان درد حتی در بارداری استفاده نمود این داروی مسکن درد دندان در مقایسه با سایرین عوارض کمتری داشته و تاثیر گذاری نسبتاً بالایی دارد. این دارو تنها خاصیت ضد درد داشته و درمان التهابات و عفونت ها موثر نخواهد بود. ولی استفاده از آن تداخل دارویی نداشته و می توان همراه با داروهای دیگر نیز از آن استفاده نمود.

ایبوپروفن

ایبوپروفن را به عنوان مسکن فوری درد دندان معرفی نمود. این دارو در دو دوز 200 و 400 میلی گرم در داروخانه ها موجود است. شکل ژلاتین این دارو جذب بیشتری نسبت به قرص آن دارد. (هشدار : افرادی که دچار بیماری های قلبی یا خونریزی گوارشی هستند نمی توانند از ایبوپروفن استفاده نمایند.)

ژلوفن، قرص دندان درد

ژلوفن به عنوان داروی مناسب برای تسکین درد دندان شدید کاربرد دارد،این دارو از گروه داروهای غیر کورتونی و از خانواده ایبوپروفن است.این داروی درمان فوری دندان درد به شکل قرص و کپسول در روز های 200 و 400 گرمی تولید می شود.

درمان سریع و فوری دندان درد با نوافن

نوافن ترکیب از داروهای ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین است، و به عنوان داروی مسکن دندان درد شدید شناخته می شود. این دارو می تواند در درمان انواع مشکلات دندانی از از جمله درد دندان عقل موثر باشد اما مصرف آن ممکن است همراه با عوارض و آلرژی باشد.  آسیفن، مگافن از دیگر نام های این دارو است که دارای ترکیباتی مشابه با آن می باشد. ترکیب استامینوفن و کدیین هم در بازار موجود است.

مفنامیک اسید

مفنامیک اسید از انواع دارو های داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به شمار می رود که می توان از آن برای تسکین انواع درد ها از جمله درمان سریع درد دندان استفاده نمود. این دارو می تواند درد و التهاب را کاهش دهد، اما تاثیری در بهبود عفونت ندارد.

از چه داروهایی برای تسکین درد دندان استفاده نکنیم ؟

  • آنتی بیوتیک : مصرف آنتی بیوتیک هیچ تاثیری بر روی در دندان ندارد اما مصرف آن می تواند  در بهبود تب و تورم ناشی از عفونت دندان موثر باشد. مهمترین آنتی بیوتیک، آموکسی سیلین است.
  • دگزامتازون و بتامتازون : این داروها از خانواده داروهای کورتون دار به شمار می رود که عوارض جانبی بسیاری برای بدن به همراه دارد پس باید تا جایی که ممکن است از آن ها برای تسکین و درمان دندان درد استفاده نکرد. این دارو تنها قادر است میزان التهاب را کاهش دهد.
  • دیکلوفناک : این دارو می توان درد را بهبود ببخشد اما برتری نسبت به سایر داروهای رایج ندارد. بلکه مصرف آن همراه با عوارض جانبی خطرناکی خواهد بود.
  • آسپرین : این دارو تاثیرات اندکی بر روی دندان درد شدید دارد از همین روی در دندان پزشکی این دارو برای  درمان سریع و فوری دندان درد استفاده نمی شود. مصرف این دارو برای کودکان و افرادی با مشکلات خونریزی و زخم های گوارشی توصیه نمی شود.
  • ضد درد (مخدر) :  این مخدر ها به هیچ وجه برای درمان درد دندان توصیه نمی شود زیرا این ضد درد ها عوارض جانبی بسیاری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا